Tucson

Provkörning av Hyundai Tucson 2,7 V6

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

6 -cyl tvärmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder, Borrning/slag 87/75, cylindervolym 2656 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 241 Nm vid 4 000 r/min. Fyrhjulsdrift, 4-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak, gasstötdämpare. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med hydraulisk servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65-R 16

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 432, bredd 179, höjd 168, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt ca 1670, maxlast ca 520 kg, tank 65 liter.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,32, landsväg 0,82, blandad körning 1,0 l/mil

Fartresurser*

0-100 km/tim 10,5 s, toppfart 180 km/h.

*Enligt tillverkaren

Nya klassledaren?

Nya, snygga Hyundai Tucson blir en tuffing för konkurrenterna Toyota RAV 4 och Honda CRV i "lilla SUV-klassen". Men även för det egna storasyskonet Santa Fe!

Hyundai håller presskonferens på koreansk engelska med en illa intrimmad högtalaranläggning i ett ekande kyrkolikt rum i Riga. Bara en enda gång skräller ordet premium.

Det sker i förbifarten när Hans van Gent, chef för produktplaneringen motvilligt räknar upp konkurrenterna - Honda CRV, Toyota RAV 4 - och stannar till vid "premiummärket" BMW X3, samtidigt som han i luften ritar citattecken med fingrarna.

- Med samma innehåll kommer vår bil att kosta hälften så mycket som en X3!

Den kund som tvekar mellan Hyundai och BMW finns inte. Ändå sätter jämförelsen fingret på den absurda varumärkesfixering som råder i bilbranschen. Samma storlek, utrustning och effekt. Men en helt annan planhalva när det kommer till att kunna ta betalt, en verklighet Hyundai har att foga sig efter under överskådlig framtid.

Nu kommer Tucson, som alltså ska uttalas "Tuson", den hittills tydligaste representanten för det nya Hyundai vars övergripande mål, får vi veta gång på gång, är att bli en av de fem största biltillverkarna på jordklotet.

Men nu är vi i Lettland och provkör. Stenhårda kontraster mellan förfall och lyxbyggen, sammetsslät nyasfalt kontra gropiga katastrofvägar. När vi sneddar över spårvagnsrälsen i centrala Riga framstår stadsjeepen som sådan som en riktigt gångbar idé.

Tucson har jämförbart axelavstånd och spårvidd men är två decimeter kortare än storasyskonet Santa Fe, men klart modernare rakt igenom.

Plattformen är gemensam med Elantra, alltså inget rambygge och inga excesser utöver det vanliga i hjulupphängningarna. Karossen är knappast kittlande i framkant, inte heller uppseendeväckande snygg.

Grundtonen är Santa Fe där bulligheten manglats ut och istället för krökta ytor har snitsiga pressveck strukits på plats. En väl ihopsatt formgivning, både in- och utvändigt.

Trots öppningsbar bakruta blir lastning bökig med ett omedgörligt, klendimensionerat insynsskydd som mest sitter i vägen. Enligt tillverkaren går det in 644 liter, vilket är drygt 200 liter mindre än Santa Fe.

Desto mer glädjande när baksätet (delbart 60/40) ska fällas. Här har man tänkt till. Ryggstödet lossas lätt och glider snyggt ned samtidigt som sittdynan ger plats. Inget trassel med bälten och nackstöd och plötsligt har en praktisk och oöm lastyta uppenbarat sig. Så ska det se ut. Här och var sitter små krokar för att fästa väskor och kassar uti - omtänksamt.

Golvet bak är helt slätt. Baksätet är okej, men aningen lågt. En snygg finess är att kunna luta baksätets ryggstöd samt att framstolarnas ryggstöd går att fälla helt framåt. Perfekt för privatspanare på långpass, bara att sträcka ut benen.

Fram känns bilen ljus och bred och i backspegeln finns en digital kompass. Sånt gillar jag. Stolarna är också okej, lite små kanske och med ryggstödslutning med hack, något som inte var bra ens 1981. Gammalmodigt är det också att bara kunna justera ratten upp och ned och inte i längsled.

Knappar och reglage är överlag ett snäpp upp i utförande jämfört med tidigare Hyundai. Plastmaterialen är sakligt korrekta utan att vara mysiga.

Bilen har gott om krockkuddar: Dubbla fram, sidokrockkuddar i stolarna fram och krockgardiner. Till det kommer bältessträckare och trepunktsbälte även i mitten bak. På utrustningslistan står bland annat automatisk luftkonditionering, fjärrlås, eluppvärmda speglar och larm.

Den amerikanska gungigheten som märks i Santa Fe finns inte på samma sätt i Tucson. Här är det god europastandard, lite fastare i sättning utan att det blir påtagligt stötigt. Bekvämt men inte en körupplevelse som fastnar.

Dragkraften fördelar sig helt automatiskt mellan fram- och bakhjul, elektroniskt styrd enligt samma princip som svenska Haldex. Ett 1/8-dels varvs hjulslip fram räcker för att elektroniken ska gripa in och via ett lamellpaket skicka ut kraft till bakhjulen.

Normalläget är alltså framhjulsdrift och det är också så bilen känns vid vanlig körning. Det fina med det nya systemet är att det kan kombineras med ESP, antisladd, något som blir standard på alla Tucson först några månader efter introduktionen i höst. Ett tips är att vänta tills ESP är en realitet. Inte för att modellen förefaller vältbenägen, men generellt gör antisladd stor nytta för säkerheten på en kort och högbyggd bil av den här typen.

Självklart finns ABS som standard men också antispinn. För att ta sig loss ur snödrivor eller komma igång i branta backen finns möjlighet att med en knapptryckning låsa fyrhjulsdriften 50/50. Finessen fungerar upp till 40 km/h.

Känd sedan tidigare är V6:an på 2,7 liter och 175 hk. Mjuk, snäll och bra. Bortglömd efter fem minuter. Visst kan man anmärka på att automatlådan bara har fyra lägen, men det känns faktiskt inte som hela världen.

Till Sverige kommer den också med fyrcylindrig bensinmotor på 142 hk med manuell låda. Den fyrcylindriga dieseln kommer inte hit än, då den inte klarar 2005 års reglemente. Om de preliminärt satta tjänstevikterna för de båda "svenska" modellerna håller kommer de att med minsta möjliga marginal bli lagliga för släpvagn med totalvikt 1300 kg på B-körkort. Viktigt för exempelvis hästfolk.

Sammantaget är Tucson en behaglig och snygg bil som trots formatet uppfattas som en efterträdare snarare än ett komplement till den åldrande Santa Fe.

Santa Fe blev snabbt den bäst säljande SUV:en tack vare gynnsam skärningspunkt mellan pris/utrustning/duglighet. Klarar generalagenten att hålla en vettig prisnivå gentemot Toyota och Honda anar vi här klassens nya storsäljare.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!