Provkörning av Hyundai XG30

Provkörning av Hyundai XG30

Basfakta

MOTOR

6-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder och balansaxel. Kompression 10,1. Borrning/slag 91/76 mm, volym 2 972 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW). Max vridmoment 260 Nm vid 4 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-stegs automatlåda med möjlighet till manuell "sekventiell" växling.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar, bak multilänkupphängning med övre och undre tvärlänkar, längslänkar.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11 m.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälg 6 tum lättmetall, däck 205/65 VR 15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 487, bredd 183, höjd 142, spårvidd fram/bak 154/53. Tjänstevikt 1 700. Släpvikt 1 800. Tank 70 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 s. Förbrukning blandad kör

ning 10,7 l/100 km.

Skugglyx

Hyundai tassar in p ålyxbilarnas domäner med en bil som inte behöver skämmas för sig.

Va, är Rollsen kvar? En medarbetare, jag säger inte vem, såg den här bilens bakljus sticka fram i vårt garage och var inte sen att ringa till redaktionen och be om nycklarna till den magnifika lyxbilen som avhandlas på annan plats i detta nummer.

Tji fick han, men nog är det lätt att se vad Hyundais formgivare plankade när det var dags att rita bakpartiet på XG30.

Bilen kommer till en början bara i ett 20-tal exemplar, lyxklassen är ju minst sagt okänd mark för sydkoreanerna.

Fronten är gräll med sitt dollargrin och sin Zorro-mask runt strålkastarna, resten av linjeföringen utstrålar ett sobert lugn. Det är pyntat med kromade dörrhandtag, blankt band på bakluckan och hjul som vill likna Rolls-Royce´s (nu får det kanske vara slut med de jämförelserna!).

Inredningen har dämpade färger och lätt amerikaniserad stil med plastträpaneler, kromattiraljer och allehanda prylfack. Det är en trivsam miljö, först och främst för att bilen går så anmärkningsvärt tyst och stabilt, även i riktigt hög fart, och för att utrymmena är så bra. XG30 är betydligt rymligare än exempelvis BMW 528i.

Det finns massor av eljusterade grejer att fingra med. Fälla in backspeglarna. Vinkla ner antingen den ena eller båda under backning. Låta stolsminnets gubbläge skjuta undan stol och ratt så att det blir lätt att kliva ur.

Framstolarna är stora och eljusterade, läderklädseln är "japanskt" hal och sval, baksätet rymligt för fötter och ben men ganska lågt. I likhet med Subaru saknar dörrarna ramar.

V6-motorn går nästan vibrationsfritt med finesser som balansaxel och variabelt insugssystem. Gensvaret är mycket snabbt, den stora bilen skjuter fart med oväntad schvung. Även i 160-170 km/h hissar det på när plattan stampas i den tjusigt broderade mattan och inte ens då är bilen det minsta dramatisk att åka i.

Automatlådan är femstegad och "adaptiv"; den anpassar växlingsmönstret efter förarens körsätt. Dessutom kan man skifta manuellt genom att först putta spaken åt sidan. Chassit har dubbla länkarmar fram och multilänkar bak som hjälper XG att rulla på just så där stort och avspänt som man förväntar sig. Antispinnsystemet kan kopplas ur och arbetar både mjukt och effektivt, nästan omärkligt. 

Objektivt sett är detta ett riktigt imponerande försök att åstadkomma en lyxbil till överkomligt pris. XG30 är ytterst bekväm att köra och åka i. Det är egentligen bara namnet och det kommande värderaset när bilen ska säljas som är dess stora stigman. 

I övrigt är denna kolossal-korean lika behaglig och välutrustad som de andra statusbilarna för 100 000 kronor mer därtill.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!