Flåkrypa i full skala har en sjuliters Cadillac-motor på 400 hk. I baken finns ett jetaggregat som ger 200 hk till! Foto: Teknikens Världs arkiv

Provkörning av Il Tempo Gigante från Flåklypa Grand Prix

Il Tempo Gigante, den fantastiska racerbilen i dockfilmen Flåklypa Grand Prix, är nästan lika fantastisk i verkligheten som i filmens låtsasvärld. Följ med när Teknikens Värld provkör 600 000 kronors-bilen...

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

– Akta dig, den sticker i väg snabbt som attan. Ta det meget forsigtig på pedalen, varnar mig Ivo Caprino.

Äh, larva dig inte, tänker jag för mig själv. Kliv ur din dockvärld. Det är ju inte film nu, inget ”Flåklypa Grand Prix”. Jag är ju ingen cykelreparatör Reodor Fälgen, som ska köra racerlopp på Flåklypabanan med någon hembyggd racerbil med V12:a på 2 700 hästar vid 11 000 vrålande varv, turbinmotor med åtta bakmonterade förgasare, direktinsprutning och superheterodyna tändstift, som vid 18 000 varv utvecklar 3 500 extra hästkrafter. Jag är Lars-Ola Nordqvist, livs levande reporter på Teknikens Värld, och jag ska till att provköra en fungerande fullskalemodell av ”Il Tempo Gigante” på Gelleråsbanan i Karlskoga.

Ivo Caprino, en av dockfilmens skapare, varnar mig ändå.

– Du förstår, det är en Cadillac-motor, sjuliters, på 400 hästar och så finns det ett jetaggregat i baken som jag kan koppla på. Då har du 1 200 hästar. Jag lovar att det går fort!

Det mullrar från djupa magtrakter under den långa guldblänkande huven. För säkerhets skull har en bred läderrem spänts över den.

– Aha, det är bara en luring, den här har ju automatlåda, påpekar jag, det har den inte i filmen.

– Ja, men du ska veta att det är nästan ett tekniskt underverk hur vi har kopplat in jetaggregatet på samma drivning, kontrar Caprino.

– Men jetaggregatet är förstås bara en gimmick?

– Nej, nej. Det är ackurat en Rolls-Royce flygplansmotor på 1 200 hästkrafter. Jag har kört 255 km/h med den här på en flygplats. Men det är teoretiskt möjligt med en toppfart av 330 km/h, hävdar norrmannen Caprino, som med illa dold stolthet visar mig funktionerna.

En helgalen bil: varvräknare i väckerklocka, TV-skärm till backspegel, blodbank i rör...

Varvräknaren inbyggd i en väckarklocka, kompass, två hastighetsmätare (den andra tar vid där den första slutar), oljetrycksmätare, oljetemp, amperemeter, tankmätare, fyra stora proppsäkringar, barometer, termometer, ekolod (ska installeras ”så vi kan se om det finns fisk i sjön när vi åker över broar”), vindmätare och radar.Mitt i all märklig instrumentering på den fina välpolerade äkta träpanelen flimrar bilden på en TV-skärm.– Det är backspegeln. Jag har vänt kameran upp och ner för att få bilden rättvänd.Men vad i hela friden är den decimeterstora nyckeln till på panelen?– Startnyckeln förstås! Åsså har vi en blodbank.Blodbank? Tre provrör förankrade på en ställning på utsidan av motorhuven – minusblod, plusblod och blåblod för aristokrater.Oh, denna galna värld. Att låtsas på riktigt.Ivo Caprino är inte dum. Han insåg att med rätt reklam för filmen skulle den bli succé.”Flåklypa Grand Prix” – har setts av mer än halva Norges befolkning, lyder reklamen.För att erövra resten av världen krävdes en del knep. Då byggde de klyftiga filmmakarna (med hjälp av en italiensk karosskräddare, Ermanno Martinuzzi) helt enkelt den här bilen som spelar en av huvudrollerna i filmen. Den är identisk med dockbilen (förutom några rent praktiska detaljer, alltså).Så lät man Super Star-föraren Leif Sjöstrand visa upp den i samband med racertävlingar i Sverige. Nu ska den i väg ut i Europa på tävlingar och utställningar och på blixtvisit till USA.– Vi hoppas den ska stå modell för amerikanernas nya Folkvagn!!!Som med ett ägg mellan foten och gaspedalen pressar jag ner den. Muller, muller, muller... Fotografen hann inte ens med. Det gick fort förbi. Il Tempo Gigante accelererar från 0 till 100 km/h på 6 sekunder. Jag hade inte ens jetaggregatet inkopplat.– Någonstans runt 12 sekunder är accet med bara motorn, förklarar Ivo.Jag backar med hjälp av TV-skärmen, någon annan möjlighet finns inte, jetmotorns stora kåpa och andra attiraljer skymmer effektivt all bakåtsikt.Vi tar sats igen, den här gången lite längre, för att hinna bromsa för fotografen. Wrooom. Bilen har faktiskt fint skjut.Men förssiktigheten tar överhand, och förnuftet. Il Tempo Gigante – i onaturlig storlek (tre ton) — kostar faktiskt 600 000 kronor. Det är ett imponerande stycke låtsasvärld.PS. Filmen är definitivt tillåten för vuxna.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Il Tempo Gigante (delvis fiktiv)

Pris

Massor av pengar.

 

Motor

V12-motor på 1 200 hästkrafter plus turbinmotor från Rolls-Royce med ytterligare 3 500 hästkrafter.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift (även om vissa hävdar framhjulsdrift). Manuell växellåda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 670, bredd 248. Tjänstevikt 3 000.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 330 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Ointressant.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!