Infiniti FX50S

Provkörning av Infiniti FX50S

Hästkrafter och uppmärksamhet. Så kan Infinitis strategi för Europamarknaden sammanfattas. Vi provkör ytterligare en vagn med siktet inställt på BMW – den här gången heter målen X5 och X6.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nissans lyxmärke Infiniti har aldrig gjort någon hemlighet av att de vill konkurrera med körglada BMW-modeller. Huvudmarknad är sedan 1989 Nordamerika men bilarna säljs i dag även i Mellanöstern, Ryssland, Kina, Taiwan, Ukraina och Sydkorea.

När märket denna höst tar sina första stapplande steg på den europeiska marknaden är det dock inte samma bilar som säljs i resten av världen. Hela 500 miljoner euro säger Infiniti att de investerat i bilarna som ska skickas till Europa. Framför allt är det chassikonstruktionerna som fått sig en översyn. Även om Infiniti i Nordamerika har positionerat sig som ett märke åt det sportigare hållet ansågs bilarna för mjuka för oss européer. 

Modellerna som erbjuds heter G37 Sedan, G37 Coupé (TV 24/08), den mindre stadsjeepen EX 37 och tillverkarens nyaste modell, FX. Den sticker ut mer än sina syskon, som är på gränsen till tråkigt anonyma. Under provkörningsdagarna drog FX till sig klart mest blickar. 

Medan de andra modellerna delar bottenplatta, som även återfinns hos Nissan 350Z, har FX begåvats med en helt ny sådan, detta för att kunna anpassas till hybriddrift runt 2012. Kanske ännu viktigare för snabbt europeiskt genomslag är att modellen får dieseldrift från 2010. Det är Renaults V6-diesel på tre liter – som bland annat återfinns i Laguna Coupé – som ska förädlas för att ge mer effekt än de 235 hästkrafter den har i dag. 

Antal hästkrafter är överlag något som Infiniti verkar ha snöat in på. Som ett mantra upprepas att kunden får betydligt fler hästkrafter i sin Infinitibil än i motsvarande BMW – och detta till ett lägre pris. FX finns nu i två olika motorversioner, antingen en 3,7 liters V6 på 330 hästkrafter eller med den nyutvecklade V8:an på 5,0 liter och 390 hästkrafter. 

Under provkörningstillfället stod V8:an till buds. Sportbilssnabb är ingen överdrift. Från stillastående till 100 km/h behöver FX50 endast 5,8 sekunder. 

Det finns kraft i överflöd från motorn som via den sjuväxlade automatlådan hittar till de fyra hjulen. 

Den normalt sett bakhjulsdrivna bilen har en väldigt sportig karaktär. Längs vindlande franska vägar med ömsom perfekt asfalt, ömsom klara likheter med tjälskadade Norrlandsvägar, går det att köra riktigt fort. Och det känns hela tiden tryggt och stabilt. 

FX50 har också automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift, men det är bara vid ett fåtal tillfällen framhjulen får ta någon större del i framdrivningen: i startögonblicket, vid kraftiga accelerationer eller vid kraftig kurvtagning och hjulspinn. 

Styrningen är rätt behaglig; direkt utan att vara skarp. Precis som på syskonen med G i förnamn kan du till V8-modellen välja till fyrhjulsstyrning. Då svänger det bakre hjulparet maximalt en grad i samma riktning som framhjulen i farter från cirka 70 km/h. Vid lägre farter styr bakhjulen mot framhjulen. Detta ger bättre vändradie och manövreringsförmåga.

Från förarplats är det mycket Range Rover-känsla. Den långa motorhuvens kanter är upphöjda. Detta inger en känsla av både kontroll och kraft. 

När vi dånar fram längs motorvägen är det knäpptyst i kupén. Inte ens i farter över 200 km/h gör sig motor-, vind- eller däckljud påminda i någon större utsträckning. 

På de mindre vägarna ger sig dock däcken, eller rättare sagt hjulen, till känna genom en ickekonsekvent stötighet. Stötdämparna styrs elektroniskt. Det finns ett sportläge och ett normalläge och skillnaderna är stora. 

Men systemet klarar inte av små ojämnheter som broskarvar eller sprickor i vägen, vare sig sportläget är aktiverat eller inte. Vid grövre, längre ojämnheter i underlaget hinner systemet kompensera och sväljer hindren väldigt bra.

– Det kan bero på att vi har monterat 21-tumshjul på V8:an som standard, säger Wayne Bruce, informationsansvarig Infiniti Europe.

Och varför har ni gjort det? Sportiga men dyra och komfortsänkande 20-tummare brukar ju återfinnas i utrustningslistan?

– Vi tycker att det tillför den sportighet som vi vill att Infiniti ska utstråla.

Hur stor utseendemässig skillnade det är på 20 jämfört med 21 tum är en fråga utan självklart svar. Att komforten skulle bli bättre råder det dock inget tvivel om. 

Fram sitter såväl lång som kort bra. Stolarna, av lätt sportig karaktär, är lagom hårt stoppade och ger tillräcklig sittyta och sidostöd. 

Baksätet är en annan historia. Insteget är trångt på alla ledder. Väl på plats får fotutrymmet godkänt medan huvudutrymmet för oss längre lämnar en del övrigt att önska. Sittplatserna är tre till antalet, men endast två åker bekvämt. Mittplatsen är dessutom hård och med för hög sittposition. Ryggstödet kan vinklas för mer långfärdskomfort.

Bakluckan, som inte öppnar speciellt högt, döljer för biltypen påfallande litet bagageutrymme. Det imponerar varken på bredden, djupet eller höjden. Exakt vad man ska ha det till är oklart, men två golfset går i alla fall in.

Nollställer trippmätaren för att låta färddatorn starta om efter de inledande hårdare körpassen. Trots lugn körning är det omöjligt att komma ned i fabrikssiffrorna, 1,3 liter per mil vid blandad körning. Vi snittar i stället på cirka 1,5 liter. 

Dieselmotorn känns klart nödvändig för att få fart på Europaförsäljningen. Frågan är om drivlinan kommer att inriktas på snål framfart i stället för på kraft och prestanda. Känns tveksamt med Infinitis hästkraftsfokus under presskörningen.

Även om vi i Sverige inte får se någon bil såld via de officiella kanalerna förrän första kvartalet 2010 så kan FX bli en vanligare syn ute i Europa. Hittills har Europakontoret mottagit 500 förhandsbeställningar på modellen. Detta beror på att FX av tidigare generation varit relativt vanlig som privatimportbil. Enligt Infiniti har FX de senaste åren varit den vanligaste gråimportsbilen totalt i Europa.

FX andas, precis som övriga modeller i sortimentet, byggkvalitet av högsta klass. Med hjälp av olika färger på skinnet i stolsbeklädnad och dörrsidor kan också kupén göras ljusare och aptitligare. Men hela instrumentpanelen är ett prov på nyanser av olika hårdplaster. Något som inte förhöjer njutningskänslan, och ett område där till exempel BMW är betydligt bättre på att förmedla den känsla av premium som köparna antagligen är ute efter.

Infiniti FX50S

Pris

Cirka 650 000 kronor

Motor

Bensin. 8-cylindrig längsmonterad V-motor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym 5 026 cm3. Max effekt 390 hk vid 6 500 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 440 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatisk låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och nedre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångsstyrning, elektrisk servo, vändcirkel 11,2 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 9,5 tum, däck 265/45 R21.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 289, längd 487, bredd 193, spårvidd f/b 164/164. Tjänstevikt 2 126, maxlast i. u. Max släpvikt i. u. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö

Stad 1,88, landsväg 0,97, blandad körning 1,30 l/mil. CO2 310 g/km.

* Tillverkarens uppgifter

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr