Infiniti M45 Sport

Provkörning av Infiniti M45 Sport

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 599 000 kronor.

Motor 

Längsmonterad V-8, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Kompression 10.5:1, volym 4494 cm3, max effekt 335 hk (250 kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 461 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring, dubbla triangellänkar fram, Multilänk-bakaxel, Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt antisladdsystem.

Styrning 

Kuggstång med hastighetsberoende servo, 2,9 varv mellan fulla utslag. Vändcirkel 11,2 m. Hastighetsberoende elektroniskt kontrollerad 4-hjulsstyrning.

Bromsar 

Skivbromsar fram och bak, ABS.

Hjul 

Fälgbredd 8,5 tum, däck 245/40 WR 19.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 290, längd 490, bredd 180, höjd 151. Tjänstevikt ca 1810. Tankvolym 76 liter.

Fartresurser* 

Toppfart ca 250 km/h, acceleration 0-100 ca 6,0 s.



Förbrukning
*

Stad 1,38, landsväg 1,02 (US-norm).

* Uppskattade uppgifter, officiella uppgifter ej tillgängliga

 

Japansk glidare

Nissans lyxmärke anfaller på bred front. Deras senaste vapendragare har allt som behövs för att konkurera fullt ut i det övre premiumsegmentet.

Infiniti ska officiellt inte importeras till Europa förrän tidigast 2008. Som det är nu är bilarna främst tänkta att säljas i USA och Japan. Fullkomligt vansinne i mitt tycke. Så här bra bilar förtjänar att säljas även på den europeiska marknaden.

I Sverige har dock Exclusive Cars i praktiken kommit att fungera precis som en vanlig generalagent. Man importerar, ordnar med besiktning, samt förser bilarna med nybilsgaranti som gäller tre år eller 10 000 mil.

Den bil som vi provkört heter M45 Sport och går loss på 599 000 kronor som den ser ut här. Mycket pengar – ingen tvekan, men på klassiskt japanskt manér är bilen läskigt välutrustad redan i standardutförande. Automatlåda, 4-hjulsstyrning, back-kamera, ACC, antisladd, Bose-stereo med cd-växlare, läderklädsel, elstolar med kylning, farthållare, xenonstrålkastare, Bluetooth-kompabilitet, nyckelfri dörröppning och start. Allt är standard. Samt ytterligare en hel drös med pryttlar som jag inte ens orkar räkna upp. Det enda man egentligen saknar, med den prislappen i vindrutan, är navigation. Men det finns – självklart – som tillval.

Sport-versionen har, till skillnad från standardmodellen, hårdare fjädring, 19-tumshjul, kjolar och en del annat bjäfs. Det är inte helt lyckat i min mening. Motorn går nämligen silkesmjukt, automatlådan växlar föredömligt och vindbruset är nästintill obefintligt i normala motorvägsfarter. Den här bilen vill glida. 

Den vill stoppa om sina resenärer i en kokong av mjukt läder och teknisk brillijans. Men sport-paketet förstör stämningen lika mycket som en skränig gäst på en i övrigt stillsam middagsbjudning.

Måste man nödvändigtvis leka racerförare med sin nya lyxsedan gör man bättre i att välja en sportigt utrustad BMW 545. Är man däremot på jakt efter ett seriöst alternativ till en Lexus GS430 eller Mercedes E500 – då är det här en synnerligen intressant bil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr