1 av 2: Laddad med gods. En elbil kommer lastad till köpcentret. Tyst å rent. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Varje kund kan skräddarsy sitt skåp eller sitt flak efter behov. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Inzile Pro4 Van

Värstingsportbil från Porsche, folkbil från Volkswagen och storsatsning från Volvo. 2020 blev elbilarnas stora genombrottsår. Den andra vågen ser ni här: det är små, enkla transportbilar för budfirmor och serviceföretag i stadsmiljö. Det är framtiden och en av pionjärerna heter Inzile och håller till i Västervik.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Inziles vd Ragnar Åhgren visar hur Inzile bygger bilar i den lilla lokalen i Västervik. Produktionen ska nå 1 000 bilar per år, vilket är gränsen för ett nationellt typgodkännande och därmed en lite lägre tröskel in på marknaden. Inzilebilen kan skräddarsys från den enkla plattformen som består av ett batteripaket på 20 kWh. Köparen kan få allt från flak till skåp med kylmöjligheter. En leverantör av elsparkcyklar har beställt ett flak med plats för laddbara batterier. Räckvidden är 12 mil men det går att montera två batterier – placerade under stolarna – för att dubbla den siffran.
För budbilar och transportbilar är lastförmågan viktig och Inzile har lagt sig på ett ton, både i skåpet och på dragkroken. Väljer jag haren på växellådan är toppfarten cirka 55 km/h och väljer jag sköldpaddan begränsas toppfarten till 18 km/h. Låg toppfart och ett relativt litet effektuttag betyder mycket för räckvidden.

Att Inzile är en startup märker vi när vi får tillfälle att provköra en redan såld lastbil strax söder om Stockholm.
Inzile köper enkla komponenter från olika håll i världen, batterierna kommer från LG Chem eller Samsung SDI men Inzile vill i framtiden köpa av svenska Northvolt. Chassit med de enkla fjädringskomponenterna byggs i Småland.
Det smäller rejält när vi passerar ett farthinder och både styrservo och bromssystemet lever om i den relativt oisolerade kupén. Svängradien är strax under 11 meter och ratten går att vrida flera grader runt nolläget utan att hjulen rör på sig.
Dörrarna ska isoleras mer, insteget får inom kort ny design och kanske hittar designavdelningen en ny lösning för vinkeln på bromspedalen, platsen för vänsterfoten och den rätt mediokra fläkten och kupévärmaren. I framtiden kan det bli fråga om energiåtervinning, något som dessvärre saknas helt i dag.
Å andra sidan är Inzilelastbilen bara 1,6 meter bred, skåpet är mellan fem och åtta kubikmeter stort, dragvikten hela ett ton och prestandan är optimerad för att ligga ­emellan de enklare golfbilarna och de större lätta lastbilarna som till exempel VW Caddy och Peugeot Partner.
Inziles affärsmodell bygger på en hållbar ekonomi där kunden hyr en bil med en viss prestanda. När hyresperioden är över plockar Inzile tillbaka bilen för att uppdatera den till nästa kund. Olika delar på bilen ska återanvändas och batteripaketet kan uppdateras vid behov. Det är alltså inte fråga om ett rent köp med kapitalkostnad och värdeminskning utan mer av en cirkulär ekonomi som handlar om kostnad per månad i stället för ett rent inköpspris.

1 av 5: Mitt emellan golfbil och stor transportbil. Inzile har hittat sin nisch. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Jag smyger in mellan butikerna i Hökarängens centrum söder om Stockholm och det är lätt att se en framtid där samtliga transporter av varor till och från den lilla eller stora stadskärnan sker med eldrivna fordon.
Inziles kunder kan enkelt bestämma sin rutt utifrån bilens prestanda och därmed är räckvidden i praktiken inget problem. Västerviksföretaget har också skrivit en mängd avtal med olika typer av företag under sensommaren och hösten. Företag som vill ha en enkel och inte allt för dyr elbil för att leverera varor och tjänster.
Det börjar imma igen på rutorna och jag och fotograf Patrik Lindgren tvingas öppna den skjutbara sidorutan lite för att hjälpa fläkten. Webastovärmaren, som går på HVO100, brummar igång för att skicka ut värme vid golvet. Det blir lätt kyligt i kupén den här gråmulna höstdagen.
Vi pratar lite om att det var så här spartanskt personbilarna var inredda för 30-40 år sedan. Att skåp och lastutrymmen är lite mer genomtänkta och påkostade är typiskt för transportbilssektorn. För det handlar mycket mer om funktion än prestanda, design och känsla för ett varumärke.
Ute på de större lederna känns 50-55 km/h i toppfart lite väl snålt. Lastbilen tornar upp sig i backspegeln, Inzilebilen trivs bäst på lugnare gator i stan.
Utvecklingen går snabbt och Inziles helt nya utvecklingsavdelning arbetar dagligen med förbättringar på designen och paketeringen. Tät kontakt med kunderna betyder att Inzile också hela tiden utvecklar affärsmodellen.

1 av 10 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 10: Designen förändras ständigt och det finns att göra för att nå normal komfort. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 10 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 10 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 10 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 10 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 10: Affärsmodellen är att kunderna hyr bilen som sedan uppdateras och hyrs ut till nästa kund. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
8 av 10: Kupévärmare som körs på HVO100 ger klimatvänlig temperatur i kupén. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
9 av 10: Inziles vd Ragnar Ågren visar runt i fabriken i Västervik. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
10 av 10: Inzile-bilarna byggs mer eller mindre för hand i Västervik. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vi rullar in bland de stora långtradarna och skåpbilarna på Årsta industriområde söder om Stockholm. Det är här som omlastningen kommer att ske i framtiden, det är här som den tunga och än så länge dieseldrivna ­fjärrtrafiken möter den nya, moderna elbilen som ska ta varorna ut till kunderna.
En av stuvarna, för att prata hamnspråk, kisar genom cigarettröken när han får se vår Inzilebil parkeras intill en lastbrygga.
– Och hur långt går den där då?
Först tänker jag inte på repliken utan svarar automatisk med räckviddssiffrorna.
Efter en stund slår det mig: den repliken om någon säger att skiftet till elbilar är här. Elbilen är inte längre något konstigt, räckvidd är något alla förhåller sig till på samma sätt som vi tidigare pratade om dieslar, turbo och V6:or.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!