Provkörning av Jaguar F-Pace 20d AWD

Jaguars första suv tar hjälp av koncernkollegan Land Rover när den ska ut i terränglådan. Slutresultatet är positivt, Jaguar själva räknar med att F-Pace ska bli märkets bästsäljare.

Kollega Borglund var tillfreds efter första mötet med Jaguars nya suv F-Pace. I svinkalla Lappland fick han trivselstunder med en radda förserievagnar på snö och is. Nu är kontexten i stället försommarvärme i lilleputtlandet Montenegro som ligger inklämt på Balkanhalvön mellan Kroatien och Bosnien-Hercegovina i norr, Serbien och Kosovo i öster samt Albanien i söder. I landet finns inga motorvägar, i stället är det landsvägar i mer eller mindre förfall, höjdmetrarna upp och ner för de skrovliga gråa bergstopparna är oändliga. Antalet extrem­kurviga serpentinvägar som slår knut på sig själv slutar jag räkna efter ett tag. Sinnesstämningen andas kappkörning à la James Bond.

Jaguar räknar iskallt med att F-Pace ska bli märkets bästsäljare. Kanske svårt att förstå för den som tänker konservativt, men tiderna förändras och Jaguarkunderna likaså. Beslut är redan taget om att XE och XF inte kommer som kombi, i stället är det F-Pace och dess lillebror (en mindre crossovermodell kommer att till­verkas av Steyr inom ett par år) som ska axla rika livstilskunder som söker det brittiska arvet och uttrycket. Shooting Brake-temat har nog aldrig varit tydligare än nu, stekarvagnen till höstens jakter borde härmed vara säkrad.

F-Pace har en sval, tillbakalutad designstil. Kommer med stor sannolikhet bli Jaguars bästsäljare.

Designmässigt är F-Pace harmoniskt sval, linjerna faller väl på plats utan att störa ögat. Svepande lång taklinje med långt tillbakadragen kupé, kort överhäng fram, långt bak och ett frontparti som tar för sig visuellt. Profilen har samma komposition som Range Rover. De svepande formerna maskerar också ­storleken hos F-Pace, bilen ligger i skymningslandet mellan BMW X3 och X5. Huvudkonkurrenterna som pekas ut är Porsche Macan, BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Hemma i Sverige blir den betydligt större Volvo XC90 ändå en utmanare till dess nya XC60 kommer nästa år, men kanske även en viss form av intern kannibalism från koncernkompisen Land Rover Discovery Sport.

Att Jaguarfolket vill att nya F-Pace ska ligga i framkant i sin klass visar även uppkopplingsförmågan hos bilen. I princip kan bilen bli ett nav för nöje och ­kommunikation, omborddata­systemet kan hantera upp till åtta mobila enheter så att alla passagerare kan känna sig som hemma på resan. Jaguars ­tekniker har förprogrammerat 20 appar, kan ­givetvis kompletteras i det oändliga, som stöttar F-Pace-resan bekvämt och informativt. För att bygga på attityden av livsstilsbil finns ett gummerat armband som ersätter bilnyckeln när det ska ut och sportas på surfbrädor, cyklar, skidor eller annan aktiv friluftsaktivitet som kräver åtsittande spandex och lycra.

Liknande miljö som hos XE och XF. Nya F-Pace erbjuder sportigt modern inredning.

Maskin- och drivlinemässigt kopierar F-Pace sedansyskonen XE och XF. Tvåliters turbodiesel Ingenium 20d med sexväxlad manuell eller åttaväxlad automatlåda och bak- alternativt fyrhjulsdrift. Treliters V6-motor som turbodiesel ”30d” (300 hk) eller kompressormatad bensinare ”35t” (effektuttag 340) alternativt ”S” (380 hk) med AWD-drivning och automatlåda. Inom en snar framtid kommer V6-motorerna ersättas av nyutvecklade raka sexcylindriga Ingeniummotorer.

Utrustningsnivåerna följer också gängse Jaguarmönster: startnivån heter Pure följt av Prestige, Portfolio och R-Sport. Sportigaste S-modellen finns enbart till de två starkaste motoralternativen, likaså den numrerade specialserien First Edition som finns under introduktionsåret. Grundpriset 423 900 kronor ska mest ses som ett lockpris, en vettig F-Pace 20d AWD kostar i runda slängar en halvmiljon.

Bagageutrymmet rymmer 650 lastliter, baksätet delas smart nog 40/20/40. F-Pace är praktisk!

På plats i Montenegro hinner de flesta versionerna provköras men fokus ligger på 20d AWD som andas mest ”tjänstebils-Sverige”. Ingeniummotorn på 180 hästkrafter räcker helt klart till, även när stigningarna är som värst. F-Pace rullar tyst trots största däck­utrustningen med feta 22-tummare. Det som stör friden är klimatanläggningen som blåser halv storm i inställt auto-läge. Plus alla poliser som gömmer sig i buskarna, det gäller att hålla igen på speeden. Annars är varannan bil eller så i Montenegro en VW Golf II, modellen syns överallt.

Offroad-körning är annars en ovan företeelse med Jaguar, men Land Rover-personal har byggt och lagt ut seriösa terrängbanor i vanlig god tradition, F-Pace stegar på i branter och halkig rullsten på ett klart förtroendeingivande vis. AWD-systemet har plockat mycket av sitt tänk från Land Rover, det märks tydligt.

Aluminium har blivit Jaguars byggnadsmaterial nummer ett, och i en högbyggd suv märks lättviktstekniken – F-Pace rollar i princip ingenting när serpentinvägarna attackeras. Tillsammans med kommunikativ styrning känns F-Pace som en av de absolut trevligaste suvarna att köra på marknaden, snudd på Porsche Macan-klass.

Inredningen fortsätter på det harmoniskt svala temat som F-Pace förmedlar. Breda stolar och gott om plats. Förarplatsen liknar XE/XF, med skruvväxelväljare, tunnkransad ratt i mjukt läder och överlag enkelt handhavande. Detaljnissen inom mig irriterar sig över de simpla datablocksiffrorna i displayerna för värme/ventilation – långt ifrån premiumkänsla. Och så kan man ju undra varför hastighetsmätaren är graderad till 320 km/h i en bil som toppar 208 km/h…

Baksätet är fällbart 40/20/40 och är rymligt för tre åkande, långa personer kan dock få problem med takhöjden om bilen är utrustad med glastak. Bagageutrymmet är lättlastat och rymmer enkelt fyra personers semesterpackning.

Glöm Rolexen om du ska köra Jaguar! I bilen. Med vattentätt gummerat armband kan du låsa in alla dina värdefulla tillhörigheter i bilen samtidigt som du sportar i trikåer. Tydligt tecken på märkets nya identitet.

År 2008 trädde indiska Tata in och köpte Jaguar-Land Rover, ett klart positivt ägarskifte efter tidigare ägaren Ford. Att Tatakoncernen stormar på visar flödet av ständigt nya Jaguar-Land Rover. Baserad på F-Pace kommer inom ett till två års tid en ”Range Rover GT”, en bil som verkligen kommer att ta steget ut ur skogen och in på Porscheterritorium, gott så. Trots att Jaguarfolket envist hävdar att man redan byggt en Macan-killer tycker jag att F-Pace klarar sig på helt egen hand, bilen har nämligen redan en självklar plats på premiumhyllan i godisbil­butiker världen över.

F-Pace-modeller

20d RWD 180 hk 6-vxl man 423 900 kr

20d AWD 180 hk 6-vxl man 450 900 kr

20d AWD 180 hk 8-vxl aut 475 900 kr

30d AWD 300 hk 8-vxl aut 579 900 kr

35t AWD 340 hk 8-vxl aut 593 900 kr

(Gäller utrustningsnivå ”Pure”).

”Prestige” +36 000 kr

”Portfolio” +77 000 kr

”R-Sport” +63 000 kr.

 

”S”

30d AWD 300 hk 8-vxl aut 715 900 kr

3,0 V6 SC AWD 380 hk 8-vxl aut 759 900 kr

 

”First Edition”

30d AWD 300 hk 8-vxl aut 807 900 kr

3,0 V6 SC AWD 380 hk 8-vxl aut 851 900 kr

Jaguar F-Pace 20d AWD

Pris

475 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 16 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,1:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 430 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 255/60 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 473, bredd 194, höjd 165, spårvidd f/b 164/165. Markfrigång 21. Tjänstevikt ca 1 910, maxlast ca 550, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 500 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,7 s, toppfart 208 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,62, landsväg 0,47, blandad körning 0,53. CO2 139 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

2 563 kronor per år.

Rivaler

BMW X4 xDrive20d

Coupeversionen av populära X3 erbjuder fin 20d xDrive-drivlina och tillräckliga utrymmen. Men F-Pace uppfattas som en modernare produkt.

Pris: 421 000 kronor.

 

Mercedes GLC 220 d 4Matic

Nya GLC gillas av testlaget. 170 hk plus 9-stegad automatlåda stämmer fint. ”Lågt” lockpris, behöver lite mer utrustning för att matcha F-Pace.

Pris: 412 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!