Eldrift är Jaguars framtid. Från 2025 ska Jaguar bara sälja eldrivna modeller. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Jaguar F-Pace P400e AWD PHEV

F-Pace får nytt liv med batteri som tar dig fem mil i högsta komfort. Priset är högt, men det betalar sig i längden.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jaguar F-Pace fick i höstas ett mindre ansiktslyft. Men den riktigt stora nyheten är laddhybriden som har klivit in i modellprogrammet.
Jaguar har klädsamt nog inte snålat på battericellerna utan baxat ner ett paket på hela 17,1 kWh brutto, av vilket 13,8 kWh används för driften. Självklart kostar det en hel del, 834 100 kronor, men sällan har en miljökostym suttit så här skönt.
För att få valuta för pengarna laddas batteriet på natten. På morgonen trycker jag in EV-knappen och låter elmotorn på 143 hästkrafter ensamjobba. Den räcker bra till, vridmoment finns det gott om och skulle mer effekt behövas går giftmaskinen, den pigga tvåliters turbomotorn på 300 hästkrafter, i gång. Ingreppet är mjukt och märks knappt, förutom på ljudet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!