Provkörning av Jaguar F-Type R Coupé

I slutet av den långa rakan hinner jag se 270 på hastighetsmätaren. Trampar hårt på vänsterpedalen och de biffiga, keramiska skivorna glöder till när farten effektivt minskas. Det här är ingen lek, men definitivt roligt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mitt ute i ingenstans, i ett kargt landskap, ligger Motorland Aragón, en jätteanläggning med Formel 1-status. Närmaste större stad är Lleida, ungefär 15 mil väster om Barcelona. Här har aldrig körts något Formel 1-lopp men en Red Bull har varvrekordet som är en minut och 41 sekunder. Hygglig tid med tanke på att banan är 5,3 kilometer lång…

Men vi backar tillbaka bandet. Bilarna står redo på flygplatsen i Lleida där vi, en skock journalister dimper ner. Och nog tycker jag att den är snyggare än F-Type Roadster som kom förra året. F-Type Coupé har mer karaktär och den sluttande bakrutan är en hyllning till klassiska E-Type Coupé. Båda karossvarianterna av F-Type har lånat många vackra drag från Jaguar E-Type, men tack och lov inte de fula. F-Type Roadster mottogs med lysande kritik. Äntligen, utropade presskåren unisont. Snabb, snygg och synnerligen sportig. En riktig utmanare till Porsche 911 Cabriolet.

Grrrrr, Borglund morrar ikapp med bil och vägg.

F-Type Coupé är snäppet bättre, för ska man köra riktigt fort är det fast tak som gäller. Enligt Jaguar är vridstyvheten 80 procent bättre än i Roadster, och den är knappast vek. Hela bilen är byggd i aluminium, som förutom att vara lättare än plåt också är mer vridstyvt. De bilar som står på flygplatsen är alla S Coupé vilket betyder kompressormatad treliters V6-motor på 380 hästkrafter. Det finns även en version, den svagaste, med samma treliters V6:a med 340 hästkrafter, men den erbjuds inte för provkörning denna dag. Alla bilar, oavsett motor, växlas av en åttastegad ZF automatlåda med paddlar vid ratten.

Vi Smyger ut från flygfältet, genom Lleida city ut mot de fria vidderna. Vägarna är i princip tomma på trafik när vi svänger av motorvägen och kommer ut i en förbluffande öde trakt. Inga människor, få hus och extremt lite bilar. Det visar sig att detta håller i sig under två hela provkörningsdagar. Fantastiskt, och ganska otippat.

Vägarna är ömsom bra med fin beläggning och ömsom tvärtom. Ojämna och gropiga, det är här jag inte riktigt är kompis med fjädringen bak. Tanken är att hjulet ska fjädra och karossen hålla sig mer eller mindre stilla. I fallet F-Type Coupé gungar karossen upp och ned mer än önskvärt – baktill. Det gör kanske ingenting men känns inte helt perfekt och som sagt, det är bara på extremt ojämna vägar. Om detta är en svaghet är det i princip den enda jag kan hitta. Snart blir vägen krokigare men jämnare och roligare. Styrkänslan är fenomenalt bra och bilen styr in med precision i kurvorna. Ljudet från de två avgaspiporna är som musik för ett motor­öra men kanske plågsamt för andra. Med ett knapptryck öppnas en port i avgassystemet och det låter ännu mer musik. Kan inte påminna mig en V6-motor med bättre sång än denna. 380 hästkrafter som sagt, toppfart 275 km/h och 0-100 på 4,9 sekunder. Kan man önska sig mer? Dag två får jag svaret. Ja, det kan man. F-Type R har femliters V8 med 550 hästkrafter och ett ljud som är obeskrivligt. Den vrålar dovt vid pådrag och bluddrar skönt när man släpper gasen. Trollbindande. Och som den går. Hastighetsbegränsad vid 300 km/h och till 100 tar det 4,2 sekunder. Den har dessutom några system som inte går att få till ”de klena” modellerna. Aktiv differential som portionerar ut kraft till det bakhjul med bäst fäste och Torque Vectoring by braking. Det sistnämnda bromsar innerhjulen i en kurva för att få med sig bilen i kurvan utan att understyra. Helt sanslöst effektivt, kan jag lova. På en provbana med vattenbegjutning i kurvorna fick jag inte understyrning en enda gång. Faktum är att framhjulen aldrig släppte greppet. Systemet jobbar ihop med den aktiva diffen och antisladdsystemet, som ställt i Dynamic-läge tillåter viss sladd från bakvagnen. Man kan också skräddarsy läget efter eget tycke och smak. Gasrespons, växling och styrning exempelvis. Tycker man att bromsarna inte räcker till finns keramiska diton för 93 300 kronor (finns till S också och kostar då 119 600 kronor).

Naturligtvis finns en mängd tillbehör och paket men bilen är skapligt utrustad som standard.

Snygg, snabb och sofistikerad. Jaguar vet hur man ska locka kunder.

Jakten går vidare genom det öde landet. Vi åker igenom byar där man knappt ser en levande själ. Mil efter mil, upp- och nedför berg med slingriga vägar, släta vägar och häpnadsväckande, främmande vyer.

F-Type R vräker sig uppför helt utan ansträngning i rasande fart. Torque Vectoring by braking märks och fungerar effektivt i kurvorna. Inte ett framvagnssläpp så långt vägarna når och styrkänslan är grymt bra. Vissa kurvor är så snäva att man nästan ser avgasrören på sin egen bil. Ett par traktorer och cyklister i klump är nästan det enda som stör under 20 mil. I en by står två utnötta tanter böjda – och vinkar glatt. Här hemma skulle de hytt med näven.

Helt klart är att engelsmännen byggt en vansinnigt kompetent sportbil, till ett bra pris. V6 340 hk kostar från 679 000 kronor. S med 380 hk går på 779 900 och R kostar från 997 900 kronor. Den tyska konkurrenten kostar från 870 000 kronor i sitt tamaste utförande och erbjuder där 350 hästkrafter.

Det ska bli mycket intressant. Det ofrånkomliga jämförelsetestet.

Jaguar F-Type R Coupé

Pris

från 997 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 92,5/93 mm, cylindervolym 5 000 cm3. Max effekt 550 hk (405 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 680 Nm vid 2 500-5 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 9 tum, däck 255/35 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 447, bredd 192 (utan speglar), höjd 131, spårvidd f/b 159/163. Markfrigång 12,1. Tjänstevikt 1 665, maxlast ca 400, max släpvagnsvikt 0. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 407 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 300 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,59, landsväg 0,83, blandad körning 1,11. CO2 259 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

3 200 kronor per år.

Rivaler

Porsche 911 Turbo

Enligt många munnar är 911 Turbo den optimala sportbilen. Säkert är den mycket bättre på vintern eftersom den är fyrhjulsdriven. Men på torr väg vete väl katten om Jaguaren inte kan ge den en reva på nosen.

Pris: Från 1 535 000 kronor.

 

Mercedes SLS AMG Coupé

21 fler hästkrafter än F-Type R och ett lite mer våghalsigt utseende, eller snarare vulgärt. Bilmodellen läggs ned i år, passa på, men priset är i det blå.

Pris: Från 2 000 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr