Provkörning av Jaguar S-Type 2,7D

Provkörning av Jaguar S-Type 2,7D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 17,3 Borrning/slag 81/86 mm, 2720 cm3. Max effekt 207 hk (152 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 435 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, 6-växlad automat som tillval. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: ej uppgift.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak fyrpunktslänk, dubbla övre tvärlänkar.

Styrning 

Snäckväxel, servo. Vändcirkel 11,5 m. 2,8 rattvarv.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 235/55 ZR17. (245/40 ZR18 med sportpaket)

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 491, bredd 182, höjd 145, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt ca 1720, maxlast ca 530, max släpvikt 1850. Tank 69,5 liter.

Fartresurser*

Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 s.

Bränsleförbrukning*

Bränsleförbrukning EU-norm stad 0,97, land 0,57, blandad körning 0,71 l/mil.

* Fabriksuppgifter

Oljebaronen

Jaguar S-Type 2,7D är så tyst och snabb att få misstänker att den går på dieselolja.

I går såg jag för första gången i livet en Jaguar med taxiskylt på taket - en bulle för vem som helst att hejda vid trottoarkanten. Och utanför Byggmax stod förra helgen en snickarklädd kille och tryckte in stora balar med Rockwool i en skitig kombi - även den prydd med Jaguaremblem. Märket som tidigare förknippades med respektingivande titlar, mahognydörrar och husor kan nu återfinnas hemma hos både kreti och pleti. 

Jaguars strävan att kraftigt öka sin produktion är på god väg att lyckas, aldrig tidigare har så många tillverkats. Framför allt är det Mondeo-kusinen X-Type som står för framgångarna i folkhemmen. Men det var med den större S-Type som breddningen av märkets kundgrupper inleddes 1999.

Fem år senare har denna utmanare till BMW:s 5-serie genomgått en andra uppdatering. Fronten har blivit lägre och fått bredare grill och annorlunda stötfångare. Bakljusen har flyttats upp en aning och hela bakpartiet har blivit rakare i formen. De många kromlisterna har bantats eller försvunnit helt - som på provbilen med sportpaket. Med små medel har Jaguar lyckats få den lite tillgjorda S-Type att se sportigare, slankare och modernare ut. Mindre rokoko, mer rock'n roll.

Nytt inför hösten är att S-Type går att få med dieselmotor. Det är en 2,7-liters V6 med 60 graders vinkel mellan cylinderbankarna, helt nyutvecklad av Ford och Peugeot/Citroën tillsammans. 

Jaguar är först ut att montera den nya commonrail-maskinen i S-Type, snart får vi känna på den i nya Land Rover Discovery och fransmännen ligger i startgroparna med en rad modeller.

Specifikationerna skiljer sig dock mellan märkena, i S-Type har motorn två mindre turboaggregat - ett vid varje cylinderbank - i stället för ett större. Fördelarna är snabbare och framför allt mjukare gasrespons, redan vid tämligen låga varvtal. Från 1500 r/min är enligt Jaguar 80 procent av det maximala vridmomentet på 435 Nm tillgängligt. Men redan från ca 1000 r/min går det att belasta motorn utan att den protesterar. Fast det är först runt 2000 r/min som kraften kommer vältrande på allvar på ett mjukt men samtidigt obevekligt sätt. Den svårtyglade effektexplosion som brukar både störa och förföra i andra starka dieselmotorer är helt bortarbetad.

Något partikelfilter finns ännu inte men Jaguar lovar att det ska komma inom ett år.

Teknikerna har lagt ned mycket arbete på att få motorn så tyst och vibrationsfri som möjligt, bland annat har man ljudisolerat ventilkåpor och olje-tråg och hela aggregatet är upphängt i påkostade motorfästen. Inifrån kupén störs man inte av något dieselknatter ens vid kallstart. Vet man inte att det finns en dieselmotor under den kurviga huven, som förresten är gjuten i aluminium numera, tänker man absolut inte på det. Utifrån är det lättare att avslöja drivmedlet och en del reagerar på att bilen "inte låter som en Jaguar". Men det här är en av de tystaste dieslarna på marknaden. 

Däremot har Jaguar inte helt lyckats med vibrationerna, de fortplantar sig till både växelspak och pedalställ, särskilt på tomgång. Och när motorn slås av ruskar hela bilen till i en liten missprydande baktändning.

Interiören gjordes om en hel del 2002. Den ursprungliga lite amerika-plastiga instrumentpanelen byttes till en mer Jaguarmässig som gjorde mycket för trivseln i kupén. Materialen har blivit mer påkostade men fortfarande känns många knappar och reglage lite billiga i utformningen och detaljarbetet är inte i klass med de tyska konkurrenternas. Men för att vara en Jaguar är det strålande, när British Leyland vanskötte ägarskapet av märket kunde man hitta delar från både Mini 1000 och Austin Allegro i en Jaguar. Och de satt alltid löst.

I det här exemplaret som är utrustat med sportpaket finns inga träpaneler, i stället är det aluminium-look som gäller. Det säger en del om hur Jaguar uppfattar sig själva år 2004. Det är inte lika ängsligt som för några år sedan. 

Ställbart pedalställ är ett kul och bra tillval för 4300 kronor, med en knapp på rattstången går det att justera åtta centimeter i höjdled och effekten är större än man kanske tror. Dessutom finns generösa inställningsmöjligheter för stol och ratt. 

Med sportpaketets styvare fjädring blir bilen stötig och de snygga 18-tumshjulen med 40-profilsdäck bullrar en del och ger sämre riktningsstabilitet. 

Annars är det en mycket avslappnad långfärdsbil. Den manuella lådan är sexväxlad och med högsta växeln på plats varvar S-Type 2,7D knappt 2000 r/min i motorvägsfart. Det bidrar till en mycket behaglig bränsleförbrukning, att komma en bra bit under 0,7 liter per mil är inte svårt alls. 

Växelföringen påminner en del om den i BMW men slagen är längre och precisionen inte lika god. Sexväxlad automatlåda kostar 21000 kronor extra och drar upp förbrukningen med drygt 10 procent.

Under 2004 hoppas Jaguar sälja ett drygt hundratal S-type i Sverige. Man vet inte riktigt hur stor andel som kommer att vara dieseldrivna men när det gäller den mindre X-Type står dieselversionen för drygt 30 procent av försäljningen hittills. Förvånande, eftersom dieslarna på totalmarknaden inte står för mer än sju-åtta procent och att Jaguar är helt nya i dieselgamet. 

S-Type 2,7D kostar 388000 kronor i grundversion. Både Mercedes och BMW bygger bilar i samma prisklass, med snyggare detaljarbete, proffsigare passform och modernare lösningar. Jaguar hoppas mer på hjärtat än hjärnan. De tyska konkurrenterna är ju så mycket vanligare på vägarna och exklusivitet handlar för en del lika mycket om att känna sig speciell i trafiken som att sammansättningskvaliteten är på topp. Är man anglofilt lagd går det nog inte att bortse från den magi som fortfarande finns runt själva märket.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!