Provkörning av Jaguar S-type R

Provkörning av Jaguar S-type R

Basfakta

Motor 

8-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och

4 ventiler per cylinder. Kompression 9:1. Borrning/slag 86,0/90,3 mm, volym 4 196 cm3. Max effekt 400 hk (298 kW) vid 6 100 r/min. Max vridmoment 553 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, 6-växlad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och undre triangellänkar, bak individuell upphängning. Datorstyrda och automatiskt inställda gasstötdämpare.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul/däck 

Fälgbredd fram 8 tum, bak 9,5 tum. Däck fram 245/40 ZR 18R, bak 275/35 ZR 18R.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 488, bredd 182, höjd 142, spårvidd fram/bak 153/154. Tjänstevikt 1 800, maxlast ingen uppg, släpvagnsvikt 1 850. Tankrymd 69,5 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 5,6 s, toppfart 250 km/h. 

Bränsleförbrukning*

1,25 liter per mil, blandad körning.

*Fabriksuppgifter.

Ett ess för leken

Vår provförare ger nya Jaguar S-type R en match i de spanska bergen och finner en sällsynt kombination av tradition och dragsterfasoner.

Det låter tandläkarborr. Ett ilsket och metalliskt vinande när gaspedalen trycks ner. Förutom ljudet, som kommer från kompressorn, händer det andra saker också. Ryggen pressas hårt mot stolen och ögonen åker längre in i sina hålor.

Accelerationen är minst sagt häpnadsväckande för en så stor och tung bil. 0 - 100 km/h går enligt fabrikanten på 5,6 sekunder. Det handlar om Jaguar S-type R. Extrabokstaven betyder att bilen har kompressormatad 4,2-liters V8 på 400 hästkrafter och ett vridmoment på 553 Nm. 

Det som kännetecknar "R" mot mindre motorbemedlade S-type är främst grillen. Här är den utförd i nätmönstrad, blank metall medan de andra versionerna får nöja sig med svarta plastribbor. I hjulhusen sitter 18-tumsfälgar och inne i dem gigantiska bromsskivor med ok från Brembo.

Annat är lackerade stötfångarhörn i stället för krom, tonade strålkastarglas och en liten spoiler på bakluckan samt väl synliga avgasrör.

Jaguar S-type introducerades 1999. Då fanns två motoralternativ: en treliters V6 och en fyraliters V8. Bilen var först ut i Jaguars nya produktstrategi. Att vara med i leken när köpare står som åsnan mellan BMW 5-serie, Audi A6 eller Mercedes E-klass. 

Sporrade av att 135 000 köpare valt S-type utökades programmet förra året med den mindre X-type. 

S-type fick blandad presskritik. Men någon allvarlig utmanare till de bästa tyskarna ansågs den inte riktigt vara.

Nu till 2002 har den förbättrats och förfinats på så många punkter att man kan kalla bilen halvny och det finns numera fyra motoralternativ. Den enda kvarvarande "gamla" motorn, V6 3,0, har förbättrats med förfining av insugstekniken och det kontinuerligt variabla kamaxelsystemet.

Andra förbättringar värda att nämna är mer vridstyvt chassi, ny hjulupphängning fram, ny bakre hjälpram med helt nya infästningar, bättre bromsar, högre utrustningsnivå, nya stolar och förfinad, delvis ny inredning samt ny instrumentbräda.

Bilen är dessutom bantad cirka 50 kg. Det har skett genom flitig användning av aluminium i hjulupphängningar samt magnesium i stolschassin och i balken bakom instrumentbrädan.

Alla modeller har läderklädsel, klimatanläggning, aktivt antisladdsystem, sex krockkuddar, elstolar och Alpine-stereo som standard. På tillbehörssidan finns bland mycket annat navigationssystem och elektriskt justerbart pedalställ. Det kanske låter som overkill men är faktiskt utmärkt för kortbenade som annars kan hamna alldeles för nära ratten.

Instegsmodellen har nu 2,5-liters V6 på 201 hästkrafter. Pris från 375 000 kronor. Fyrtio hästkrafter ytterligare finns i 3,0 V6 som kostar från 433 000 kronor. De båda V6-modellerna är standardutrustade med manuell 5-växlad låda, automat är tillval. Automatlådan är sexstegad och kommer från ZF, för övrigt samma låda som BMW använder i nya 7-serien. Lådan väger mindre än den förra femstegade och har 30 procent färre rörliga delar. Utväxlingen på sjätte växeln är sanslöst hög vilket bidrar till måttlig förbrukning.

ZF-lådan är standard i de båda V8-modellerna som också fått ökad slaglängd och därmed är på 4,2 liters cylindervolym. Det är med dessa jag flänger omkring högt uppe i de spanska bergen och långt nere på böljande motorvägar - och allt där emellan. Vackert, kul och snabbt.

Trehundra hästkrafter ur den icke kompressorladdade V8:an räcker alldeles förträffligt. En komfortinriktad långdistansare med kraft i alla lägen. Den sexväxlade lådan arbetar helt utan ryck och ger behagligt lågt varvtal på motorvägen. Chassit är lagom mjukt men gör sannerligen inte bort sig när det svänger. S-type 4,2 kan beställas med sportchassi, något jag inte kan rekommendera till denna bil. Styrväxeln är ny och kommer också från ZF. Ett företag som verkar veta vad det håller på med för styrningen är exakt, 

underhållande och kommunikativ på småvägar och ändå stadig i höga farter på autopistan. Priset för S utan överladdning är 496 000 kronor.

Säkerheten har också setts över. Det adaptiva säkerhetssystemet, ARTS, använder ultraljud för att övervaka hur de åkande fram sitter, deras vikt, förarens position i förhållande till ratten och en rad andra faktorer. Detta för att minimera risken för så kallade krockkudderelaterade skador. S-type är nu också försedd med sidokrockgardiner fram och bak, whiplashskydd fram samt bältessträckare fram och bak.

Jag kliver åter in i R-modellen. Den har xenonstrålkastare som standard, sportigare stolar, läderklädd ratt och R-emblem på växelväljaren.

Som vanligt hos Jaguar löper växelväljaren i en så kallad J-gate som medger "manuell" växling, på gott och ont. Lägena är diffusa, ibland kan man oavsiktligt hoppa över en växel. I manuellt läge växlar lådan inte upp själv när motorns varvtal börjar bli kritiskt. Växeln ligger i stället kvar ända till varvtalsstoppet och man får själv vara så god att lägga i nästa. Tack! Lådan har också ett sport-program i automatläge och håller då kvar växlarna längre och växlar ner tidigare. Som helhet sätter jag hellre sätta växelmekanism vid ratten på min önskelista.

I 160 km/h ligger motorvarvet strax över 2 000 r/min. Bilen går förnämligt tyst i hög fart, det hörd bara ett diskret brus från backspeglarna. Chassit får hela tiden support av CATS, det aktiva fjädringssystemet, som också moderniserats och förbättrats. Karossen är dessutom ännu styvare än i vanliga S-Type tack vare en balk bakom baksätet. Nackdelen är att det därmed inte går att fälla baksätet för skrymmande last.

S-type R är ruskigt effektiv i det mesta men inte riktigt lika "på" som BMW M5. Jaggan är bekvämare men inte lika körglad. Å andra sidan, hur ofta kör man för allt vad tygeln håller? Även om 646 000 kronor är mycket så är priset och bilen en rejäl match för både Mercedes E55 och BMW M5. Jag har faktiskt svårt att tänka mig ett bättre sällskap än S-Type R för en ultra-snabb långdistanskörning. Lättkörd och snäll - men låt kompressorn vina och bilen har kapacitet att göra vilken gasgamäng som helst lycklig

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!