Provkörning av Jaguar S-Type V6 SE

Provkörning av Jaguar S-Type V6 SE

Basfakta

MOTOR

6- (8-) cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 89/79,5 (86/86) volym 2 967 (3 996) cm3. Kompresssion 10,5 (10,75). Max effekt 240 hk/179 kW (281 hk/209 kW) vid 6 800 (6 100) r/min. Max vridmoment 300 (390) Nm vid 4 500 (4 300) r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-stegad automat. V6 går att få med 5-växlad manuell låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Individuell upphängning med dubbla triangellänkar, spiralfjädrar och gasstötdämpare fram och bak. 

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,4 meter.

BROMSAR/HJUL

Ventilerade skivbromsar, ABS. Fälg 7 tum. Däck 225/55 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 486, bredd 182, höjd 144, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt ca 1 700 (1 725). Tanken rymmer 69,5 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 226 (240). Acceleration 0-100 km/h 8,5 (7,1). Bränsleförbrukning blandad körning 1,18 (1,24).

Ford för en lord

S-Type ska bryta ny mark för Fordägda Jaguar och samtidigt påminna om fornstora dagar.

Nya S-type innebär en unik möjlighet för fler människor att kunna njuta av en äkta Jaguar! De pompösa orden kommer från Jaguarchefen Nick Scheele. Om och om igen upprepas uttrycket "true Jaguar" när den nya "lilljaggan" beskrivs.

Det är spännande när en biltillverkare ger sig in i ett nytt marknadssegment. För det mesta hyser man önskan att bli mer exklusiv, att gå upp i klass och på senare år har vi sett massor av exempel på det: Volvo, Saab, Toyota, Volkswagen...

För Jaguars del är det tvärtom. Sedan företaget hamnat i Fords ägo 1991 har det kommit över sina problem med stora förluster och bilar som trillade isär redan före leverans. För tillfället går det bättre än någonsin och förra året sålde Jaguar Cars mer än 50 000 bilar - den bästa siffran någonsin. Nu vill företaget vidare och har kommit fram till att det bästa sättet att överleva är att expandera och det bästa sättet att expandera är att börja konkurrera i lägre prisklasser.

Första steget heter alltså Jaguar S-type och den visades under mycket ståhej på bilsalongen i Birmingham i höstas. S-type är riktad främst mot konkurrenter som dyrare varianter av BMW 5-serien och Mercedes E-klass men ska även sno kunder från Volvo, Saab, Audi, Lexus och Alfa Romeo.

På bilsalongen kom jag inte närmare bilen än 15 meter, eftersom den stod oåtkomlig på ett högt podium. Det jag såg övertygade inte och det var fler än jag som var skeptiska till utseendet.

Nu befinner jag mig i södra Frankrike och S-type står bara någon meter framför mig. Den stirrar intensivt med sina fyra, elliptiska strålkastare. Jag tittar tillbaka och nej - det är inte kärlek vid andra ögonkastet heller. Jaguar har valt att anknyta designen till äldre modeller men det fungerar inte riktigt. Det är främst grillen jag irriterar mig på. Visst förstår jag kopplingen till sextiotalets sportsedaner med namn som Mk I, Mk II och just det - S-type. Synd bara att andra bilmärken använt sig av liknande grillar sedan dess, Hyundai till exempel. Dessutom är Jaggagrillen plastig och enkel. En grill i metall med ett snyggt emblem hade sett bättre ut. Eller varför inte en mer framåtblickande design över huvud taget? Så upplevdes i alla fall Jaguar på 60-talet.

Utformningen i övrigt är precis vad man väntar sig av en bil i den här klassen. Tung, solid och konservativ. Det kraftiga vecket längs karossidorna påminner en del om BMW 5-serien men bakre sidostolparna andas i alla fall mycket Jaguar, liksom bakstammen.

Jaguar S-type är aningen större än de flesta konkurrenterna: fyra centimeter längre än Volvo S80 och hela 12 centimeter längre mellan axlarna. Ändå känns designen inte så otymplig som Volvons. I jämförelse med storebror Jaguar XJ fattas 16 centimeter på längden, men axelavståndet är generösare. 

Alltså är det rymligt i kupén, som för övrigt är överraskande obrittisk. Visst finns här ädelträ och läder i försvarliga doser men utformningen känns mer amerikansk. Ratten i trä och läder förstärker den känslan liksom den halvcirkelformade mittkonsolen. Fina material och väl valda färger men ändå förvånansvärt avkönat. Allt känns väl ihopskruvat men när vägen blir sämre hörs ett knarrande ljud från mittkonsolen som försvinner ett stund om man slår till på den. En del knappar och reglage känns igen från Ford, är verkligen jakten på kostnader så viktig att man inte kan ha Jaguarkänsla även i sådant? Det är detaljerna som gör helheten.

Stolarna är elinställbara på samtliga modeller och känns bra förutom att dynorna är väl korta. Det bakre ryggstödet är delbart 60/40 och det behövs för bagageutrymmet är grunt och smalt.

Jaguar S-type är utvecklad parallellt med amerikanska Lincoln LS som visades på Detroitsalongen i januari. På ytan är de två helt olika varandra men under skalet delar de mycket. Till att börja med är bottenplattan densamma, med samma axelavstånd och huvudkomponenter i hjulupphängningarna. V6-motorn i S-type på 240 hästkrafter tillverkas i Cleveland, USA och den femstegade automatlådan är också av amerikanskt ursprung.

S-type finns med två motorer, nämnda V6-maskin på tre liter och 240 hästkrafter samt Jaguars egen V8 med fyra liters cylindervolym och 281 hästkrafter. V6-modellen går att beställa med antingen en femväxlad manuell låda från Getrag eller en femstegad automat. V8:an finns bara med automatlåda.

Jaguar hoppas kunna leverera 40 000 S-types redan i år och om tre år ska den totala försäljningsvolymen ha uppgått till 200 000 bilar. Det innebär en fyrdubbling på fyra år och ställer helt andra krav på Jaguar som biltillverkare. De nya Jaguarägarna kommer att kräva god tillgång på service och reservdelar och Jaguar arbetar för att de befintliga återförsäljarna ska utöka och att nya ska tillkomma. I Solna utanför Stockholm byggs till exempel en ny anläggning som enligt Jaguar ska bli något av en modell för övriga Europa.

Jag sitter i mellanmodellen V6 SE som ska kosta 410 000 kronor när den börjar säljas i april. Redan i februari hade femtio order tecknats och övervägande delen av kunderna har valt just V6 SE. I SE-paketet ingår skinnklädsel, automatlåda, farthållare, soltak och lite annat godis. I jämförelse med framför allt de tyska konkurrenterna är inte det särskilt blodigt.

V6-motorn är trots högt effektuttag - 83 hk per liter cylindervolym - konstruerad för att ha god kraft långt ned i varvtalsregistret. Variabla insug och kamtider gör enligt Jaguar att föraren har minst 80 procent av det maximala vridmomentet (300 Nm) tillgängligt mellan 1 500 och 7 000 varv per minut. 

I stadstrafik lufsar den tyst och tillbakdraget på tomgång men när du tryckar plattan i mattan på motorvägspåfarten vrålar treliterssexan förföriskt. I mellanregistret känns den trots teknikernas ansträngningar lite klen och automatlådan växlar ner titt som tätt. Karaktären är långt ifrån så sportig som i till exempel BMW 528i.

V8-motorn är betydligt häftigare med bättre vrid och mulligare ljud. Och räkna med en kompressormatad V8-version i framtiden. Den finns redan i XKR och XJR och är på 375 hästar. En BMW M5-utmanare!

På stora vägen känns S-type trygg och bekväm, lite som en stor Audi. Chassit är mycket påkostat med dubbla länkarmar i aluminium både fram och bak och mycket arbete har lagt ned på att eliminera oljud och vibrationer. Viktfördelningen är ideala 50/50 (52/48 på V8:an). Gången är utpräglat tung, bäst tycker S-type om att gå rakt fram i hög fart. Visst hänger den med när det börjar svänga men den här Jaggan inbjuder knappast till blåkörning. 

Antispinnsystem är standardutrustning men går att koppla ur. Som tillval (endast tillsammans med automatlåda) finns också elektroniska antisladdsystemet DSC, Dynamic Stability Control. Aktiv fjädring som ställer om sig efter körsätt går också att beställa.

Automatlådan är av konventionell, femstegad modell, utan tiptronicfunktion som man nästan väntar sig i den här klassen. 

I stället håller Jaguar fast vid sin så kallade "J-gate" och den tycker jag fungerar bättre med sina tydliga växellägen. Vettigare än de flippriga tiptronicderivaten och roligare än de traditionella växelkulisserna. Växlingarna i sig sker inte riktigt så mjukt som man skulle önska.

Jaguar S-type är mycket tyst, även i höga farter. På slät, fransk motorväg hörs inget vägljud över huvud taget förrän farten överstiger 200 km/h, det enda som kan urskiljas är ett lätt vindbrus. 

Så Jaguar S-type är i mycket precis vad man väntar sig av en bil i den här klassen. Den är tyst och bekväm, det finns massor av knappar att trycka på (synd bara att de kommer från Ford) och fartresurserna räcker till även i V6-modellen. Samtidigt är allt just så väntat att S-type bjuder på få om ens några aha-upplevelser. En obestämbar känsla av att det här är en klonad, aningen konstgjord Jaguar går inte att göra sig fri ifrån. En mycket bra men neutral bil som ängsligt försetts med Jaguarattribut i massor. 

Frågan är om det räcker i den här klassen där identiteten är allt - eller inget.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!