Provkörning av Jaguar X-type

Provkörning av Jaguar X-type

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Jaguar X-Type 2,5 (3,0 inom parantes)

Motor 

Tvärställd 6-cyl V-motor med 2 överliggande kam-

axlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3 (10,5). Borrning/slag 81,6/79,5 (89/79,6) mm, volym 2 495 cm3 (2 967) cm3. Max effekt 194 hk/145 kW (231 hk/172 kW) vid 6 800 r/min. Max vridmoment 241 (279) Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, ständig fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar och övre tvärlänkar, bak multilänkaxel. Hastighet på högsta växeln vid 1 000 r/min: 39,8 km/h.

Styrning 

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system, bromskraftfördelare.

Hjul och däck

Aluminiumfälgar. Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/55 R16. Sport-versionen har fälgbredd 7 tum och däck 225/45 ZR17

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 467, bredd 179, höjd 139, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt ca 1 600 (1 650) kg. Maxlast ca 400. Taklast 75. Släpvikt 1 500. Tanken rymmer 

61 liter.

Fartresurser*

Toppfart med manuell växellåda 225 (235) km/h, med automatlåda 220 (230) km/h. Acceleration med manuell växellåda 0-100 km/h 8,3 (7,0)s, med automatlåda 8,9 (7,5) s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning (Eu-norm) 0,96 (1,03) l/mil. Med automatlåda, blandad körning 1,03 (1,05) l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Ford Special

Jaguar X-Type känns både gedigen och smakfull - men vad kommer den från för familj egentligen?

En alldeles ny Jaguar med ambition att locka en alldeles ny kundkrets till märket - det låter som en stor händelse och Jaguar X-type beskrivs också som märkets viktigaste modell någonsin. Det är meningen att den så småningom skall utgöra mer än hälften av försäljningen.

Sedan återstår att se om X-type bidrar till att skärpa märkesidentiteten eller tvärtom. Bilen består till stor del av lånegods från moderföretaget Ford och det är inte fel att beskriva den som en utveckling av Mondeo. Vilket i och för sig inte heller behöver vara något fel: Mondeo är kung i mellanklassen just nu. Frågan är om Jaguar X-type är tillräckligt bra för att bli kung i den nisch av lyxiga mellanklassbilar där Audi A4, Mercedes C-klass, Lexus IS 200, BMW 3-serie, Volvo S60 och Alfa 156/166 redan trängs.

Mondeo har bidragit med bottenplattan, motorer och växellådor samt en mängd inredningsdetaljer. Jag gillar både instrumenttavlorna, växelspaken och alla manöverknapparna i Mondeo, de är både snygga och ändamålsenliga, men det känns säreget att stöta på dem i nya Jaguaren. Kanske som att helt oväntat få se den där lite anonyme och slätstrukne grannen sitta med vid bordet på Nobelfesten.

När man jämför måtten i detalj visar det sig att X-type är några centimeter kortare än Mondeo och har mindre axelavstånd. Och så är den fyrhjulsdriven - historiens första Jaguar med den principen för kraftöverföring.

Det kunde lika gärna ha blivit den första framhjulsdrivna Jaguaren eftersom Mondeo är framhjulsdriven, men fyrhjulsdrivningen har blivit ett elegant sätt att komma runt en dylik pinsamhet. På kuppen ges möjlighet att utmana den fyrhjulsdrivna versionen av BMW 325 och 330, som på det här sättet framstår som den givna konkurrenten. Fyrhjulsdriften till X-type har utvecklats av ett dotterbolag till GKN och portionerar via en fördelningsväxellåda, placerad intill den vanliga växellådan intill motorn, 40 procent av motoreffekten till framhjulen och 60 till bakhjulen. En viskokoppling är alltid redo att bromsa hastighetsskillnaden mellan hjulaxlarna när förhållandena så kräver.

Fyrhjulsdrivningen bidrar till en känsla av smidighet som utmärker Jaguar X-type men också till tyngd. Den yppigast motoriserade modellen med tre liters slagvolym uppvisar en tomvikt på 1 570 kg, ett rejält lass att dra.

Provkörningen skedde på bitvis mycket ojämna franska lantvägar och gav ett mycket positivt intryck när det gällde styrning, fjädring och balans. Dessutom förekom inget knirr eller knarr i de bilar jag körde, däremot varierade ljudkomforten en hel del. En av bilarna var mycket tyst, i en annan stördes jag av vindbrus.

Trelitersmotorn är bekant från den något större Jaguar S-type (som inte alls kommer att bli någon ex-model enligt många försäkringar) och 2,5-litersversionen från Ford Mondeo. 194 respektive 231 hk är nästan på hästkraften vad BMW uppger för sina lika stora maskiner - men det måste sägas att konkurrenten från München lyckats bygga in mer karaktär och temperament i sina motorer.

I X-type får man varva den mindre motorn ganska hårt för att hålla tempo med den tunga vagnen och inte heller trelitersmotorn tycks ha något lätt jobb. Den jobbar i alla fall bra med automatlåda medan 2,5-litersmotorn mår bäst tillsammans med manuell växellåda i den här bilen.

X-type kommer att marknadsföras dels i en "inroparversion" för att komma under 300 000 kronor, dels i utförandena Sport och Executive. Motormässigt är det ingen skillnad, men Sport har större hjul och styvare fjädring. Executive har mer krom på karossen och är mer komfortbetonad inuti.

Jag föredrog avgjort versionen Sport, som inte bara kändes stadigare på vägen utan faktiskt mer komfortabel med sina bättre skålade framstolar. Executive kändes mer gungig än bekväm.

Sittkomforten är väl så god som i konkurrenterna och baksätet är åtminstone med Jaguar-mått konkurrenskraftigt. 

Å andra sidan är det bara XJ-serien med förlängd hjulbas som i modellprogrammet erbjuder något som kan kallas baksäteskomfort. X-type är avsedd som någon direktionsvagn, den skall locka yngre köpare än de andra modellerna är det tänkt.

Om en del av Jaguars identitet gått förlorad när Ford-prylar stuvats ner i det tekniska paketet så har stora ansträngningar gjorts för att slå vakt om det där med läder och trä, ni vet pratet om engelsk herrklubb och allt sådant där. Jag föll pladask för Sport-modellens inredning med läder i Canberra-rött men kände mig mer tveksam inför panelen i gråtonad lönn.

Trädetaljerna kommer från Jaguars eget snickeri i Coventry - letar du efter personlighet gäller det alltså att smeka panelerna, aluminiumbitarna däremot har du kanske klappat förut i en Ford.

Jaguar X-type har just presenterats hos de fåtaliga svenska återförsäljarna - men nätet är under utbyggnad och skall med tiden omfatta de flesta större svenska städer. Generalagenturen sköts numera från Volvo i Göteborg medan den förre generalagenten, Olle Olsson Bilimport, är den ledande återförsäljaren. I år hoppas man kunna sälja 200 exemplar.

Bagagerummet är det största Jaguar någonsin kunnat skryta med i någon bil och på begäran kan man också få baksätet delat och fällbart. 

För övrigt görs det ingen hemlighet av att X-type är att vänta i flera varianter. Karossen bör passa utmärkt som både kombi och kupé och en kompressormotor (finns redan till V8-motorerna i XJR och XKR) skulle ge den nya familjemedlemmen det klös som nu måste efterlysas. Det är i och för sig inget fel på en välbyggd Ford Special, men det måste kännas att det inte är fråga om någon vanlig bondkatt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!