Provkörning av Jaguar X-Type 2,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

6-cyl tvärställd V, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,75. Borrning/slag 81,6/66,8 mm, volym 2 099 cm3. Max effekt 157 hk (117 kW) vid 6 800 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 4 100 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad manuell eller 5-stegs automat. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln (manuell): 43,0 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, L-formade undre länkarmar, bak individuell upphängning, längs- och tvärlänkar och momentstag.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,85 meter.

Bromsar 

Skivor (ventilerade fram). Låsningsfria.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 467, bredd 179, höjd 139, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1 450, maxlast 490, släpvagnsvikt 1 500.

Fartresurser

(fabriksuppgifter) 

0-100 km/h 9,4 s, toppfart 210 km/h.

Bränsleförbrukning

(fabriksuppgifter) 

Blandad körning 0,92 liter/mil.

Tamkatten

Billigast i hela korgen, krafsar med framtassarna.

En Jaguar med framhjulsdrift, kan det vara något? Eller är det som att bada elbastu - oäkta?

Nu kommer i alla fall X-type med drivning enbart fram. Tidigare X-modeller är fyrhjulsdrivna med aningen mer moment på bakhjulen för att ge bilen "rätt" karaktär och för att komma runt beskyllningar om att bara vara en Ford Mondeo med uppnäsa.

Ford Mondeo är ju donator till bottenplattan i X-type. Inte för att det skulle vara så fasansfullt att likna Mondeo i uppträdandet, den har ett chassi som räcker mycket långt. Men man kanske inte vill att en Jaguar ska bete sig precis som ett billigt syskon i arbetarklass.

Det gör inte nykomlingen, Jaguars tekniker har petat lite i anrättningen. Stötdämpare, övre stötdämparlagring, fjädrar, styrväxel, drivknutar och krängningshämmare är något av det som skiljer.

Det är just styrningen som slår mig när jag kör i väg. Direkt, lagom kvick men inte orolig och med fin fingertopps-känsla. Bilen styr in väldigt fint i kurvor. Inga ryck i ratten när man gasar i böjarna, det känns knappt att bilen är framhjulsdriven. Motorstyrkan är heller inte tillräcklig för att ge några negativa signaler. 

Fjädring och dämpning är en bra mix av snabba reaktioner när det är smågropigt och lugn och följsamhet i längre gupp eller ojämnheter. Generalagenten har valt att inte ta sportchassit till Sverige. Klokt.

Motorn är i grunden den samma som i 2,5-litersversionen men slaglängden är minskad. V6:an ger 157 hk och vridmomentet är 200 Nm vid 4 100 r/min. Det kanske låter magert i den tunga bilen men motorn klarar jobbet bättre än väntat. För omkörningskapacitet bör man ändå hålla varvtalet närmare 4 000 r/min. Det finns variabla insug och variabla ventiltider som ger ork i ett acceptabelt register. Motorn drar jämnt från ca 3 500 r/min upp till varvtalsstoppet vid 7 000 r/min, utan någon markerad effektpuckel. 

Den manuella växellådan känns bekant - den kommer från Mondeo. Exakt och fin i överföringen mellan spak och låda och med väl utvalda utväxlingar. En femväxlad automat är tillval.

På det hela taget är bilen trivsam. Vissa har dömt ut instrumenteringen för att vara gammalmodig. Jag tycker snarare att den är klassisk även om träpanelerna nästan är overkligt blanka. Som plast fast det är ädelträ. Många knappar är det, men folk vill ha många knappar. Det har ju alla lyxbilar. Den stora "pet-displayen" som hör ihop med navigationsutrustningen à 32 000 kronor känns däremot fel. Det jag saknar mest är en snygg analog klocka, här finns bara en fjuttig, osnygg digital.

Standardutrustningen lämnar inte mycket övrigt att önska. Läderklädsel, manuell luftkonditionering, elställbar förarstol, fyra elhissar, ratt ställbar i båda ledder, antisladdsystem, radio och en hel del annat smått och gott ingår. Bland tillbehören finns automatisk klimatanläggning, navigator, backsensor och xenonstrålkastare. 

X-type 2,0 blir ca 40 000 kronor billigare än den fyrhjulsdrivna 2,5, som nu bara kommer hit i Executive-utförande. Garantierna är bra: tre års fabriksgaranti, tre års vagnskada, tre års assistansförsäkring och de två första servicetillfällena kostnadsfria. Rostskyddsgarantin är däremot bara sexårig och bilen ska servas var 1 600:e mil.

De motorsvaga versionerna av BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klass och Volvo S60 hör till konkurrenterna. I det gänget tycker jag X-type two litre hör till de bekvämaste och tystaste. Och jag saknade inte fyrhjulsdriften en enda gång.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!