Tjänstebilsförarens våta dröm, nya Jaguar XE. Äntligen har märket en mellanklassare av rang. Foto: Nick Dimbleby

Provkörning av Jaguar XE 2,0 D

Avsaknaden av en kassako har gjort att Jaguar halkat efter de tyska premiumtillverkarna. Nya XE är matchad direkt mot Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass.

Den ökande andelen sålda mellan­­­­­­­­­klassare ger premiumbiltillverkarna höga vinster. En av BMW:s verkliga kassakossor är exempelvis 3-serie. Att Jaguar fram tills nu – med undantag för den Ford Mondeo-baserade X-type som tillverkades 2001-09 – har hållit sig undan är i det närmaste obegripligt. Nya XE är först ut att baseras på ett flexibelt plattformssystem som även inkluderar kommande XF och suven F-Pace. En helt ny fabrik i Land Rover-staden Solihull har tillkommit, plus en motorfabrik. Nyinvesteringen från ägaren Tata Motors är 30-35 miljarder kronor, ett rejält tillskott som mest landat i den klassiska engelska bilbyggarregionen Midlands.

Tekniskt är nya XE intressant med 75 procent av karosstrukturen i aluminium (tom kaross väger endast 251 kg), avancerade hjulupphängningar fram och bak samt ambitionen att vara den körgladaste i klassen. Dubbla triangellänkar fram, helt nykonstruerad multilänkbakvagn plus Electric Power Assisted Steering (EPAS) som lånat mer än en idé från sportbilen F-type lovar gott innan vi stegar in.

Knappar och touchskärm samsas i harmoni. Sidoluftutblåsen hamnar i knähöjd! Foto: Nick Dimbleby

Designmässigt tillför XE ett behärskat lugn, stilen är återhållsam och ren enligt designchefen Ian Callums ”Less is more”. Tydligt skulpterade front, sidosiluett som bygger på få linjer med tillbakadragen kupéöverdel samt ett bakparti som inte sticker ut över huvud taget. Personligen önskar jag mig ett mer personligt utseende just där.

XE är längre, bredare och lägre än BMW 3-serie. 467 centimeter lång med ett rejält axelavstånd 284 cm gör mellanklassaren XE rymlig nog för en familj, men ännu hellre för parhushållet utan barn i hemmet. Baksätet är fällbart 40/20/40. Kombi ”Sportbrake” samt AWD fyrhjulsdrift väntas komma inom ett år. Fram till dess är det bakhjulsdriven fyrdörrars sedanversion som gäller.

Baksätet rymmer två vuxna, men midjelinjen är hög och tar bort utsikten. Foto: Nick Dimbleby

”Ingenium” är samlingsnamnet på Jaguars nya motorteknologi som baseras på ­tvåliters fyrcylindriga motorer. Först ut är dieseln i4 Td (på bakluckan står det 20d) som finns i två effekt-/kraftuttag: 163 hk/380 Nm och 180 hk/430 Nm. Kopplad till manuell sexväxlad låda uppger Jaguar en förbrukning vid blandad körning för 163-hästaren på 0,38 l/mil och koldioxidutsläpp så lågt som 99 g/km. Tyvärr är den manuella växellådan yxig och kärv i sin användning, tipset är att kryssa för åttaväxlad automatlåda, fabrikat ZF. Det är nämligen XE värd. Prispåslaget lär bli 15-20 000 kronor, enligt prislistan för den engelska marknaden. I skrivande stund inväntas priser för Sverige.

Nästa år kommer en ny tvåliters bensinturbomotor men i väntan på den fungerar den befintliga Ford-baserade 2,0-motorn på 200 hk/280 Nm eller 240 hk/340 Nm (20t eller 25t på bakluckan) alldeles utmärkt. Värstingen XE S finns enbart med 3,0 V6-motor med kompressormatning (Twin-Vortex) med 340 hk/450 Nm. Samtliga bensinmotorer har automatlådan som standard.

Utrustningsnivåerna heter Pure, Prestige, R-Sport, Portfolio och S. Vid pressläggning av denna tidning var endast startpriset för enklaste XE 2,0 D 163 Pure fastställt, men 329 900 kronor är en tydlig indikation att Jaguar ska jaga tjänstebilskunder.

Provkörningen äger rum mellan Bilbao och Pamplona i norra Spanien. Vägarna tillhör världens bästa när det kommer till underhållningsvärde. Drygt 50 mils körning i fyra olika bilar ska ”klä av” nya XE.

Börjar första körpasset i tvåliters bensinare på 240 hk och redan efter ett par mils körning märks det att Jaguarfolket ­kämpat för att få till tillfredställelsen för föraren. Särskilt styrningen står ut med en fin känsla kring mittläget och med bra respons när tempot trissas upp. God vikt­fördelning gör uppträdandet neutralt och den lätta bensinmotorn över framaxeln förhöjer lättheten i chassirörelserna. Kraften som matas ut genom ZF-autolådan är alldeles tillräcklig. Sittställningen är sportbilsmässigt låg och instrumentbrädans överkant sveper från dörrsida till dörrsida, kallas Riva Loop och ska föra tankarna till motorbåtsvärlden. Utförandet och upplevd kvalitetskänsla är fint och överlag hög. Det klassiska trävirket från förr har Jaguars designfolk slängt på tippen, nu är det ”sharp modern” som gäller. Ett frågetecken är att de yttre luftutsläppen som hamnar lågt, i knähöjd. Någon extra defrosterhjälp vintertid är inte att räkna med.

Blådårar på Navarra Circuit. Carlos Celma i högersätet och Hedberg bakom ratten. Nya XE är körglad! Foto: Nick Dimbleby

Navarra Circuit i Riojatrakten är ett motorpalats, delvis sponsrat av regionen för att dra till sig tävlingar, event och skapa arbetstillfällen. Knappast något som skulle kunna hända i Sverige. Bansträckningen är fyra kilometer och den 800 meter långa raksträckan avslutas i ett par blinda kurvkombinationer i svagt uppförslut. Carlos Celma heter min rutinerade spanska co-driver som lotsar mig runt banan. ”Brääjk”, ”go-go-go” och ”giiär tjängz” låter det från högerstolen. På banan kör vi enbart vassaste XE 3,0 S med 340 kompressormatade hästkrafter. Körupplevelsen liknar i mångt och mycket F-type och utan direkt jämförelse upplevs det som att XE har bättre grepp samt traction. Chassit fortsätter att briljera när det fullgasas.

XE vill spela herre på täppan, något som Hans Hedberg kan instämma i. Foto: Nick Dimbleby

Utanför banstaketen väntar den verkliga prövningen, XE 2,0 D i utförande R-Sport. Den nya Ingeniummotorn är tillräckligt vass men tar ner det pigga tilltaget hos XE som utmärker de båda bensinarna. Den nyutvecklade manuella växellådan gör inte saken bättre, byter till automatlåda som ­förväntas blir storsäljaren i Sverige. Paddelväxling hjälper till att plocka i och hålla fast vid rätt växel när backarna kommer lika ofta som på en berg-och-dalbana.

Dieselknatter hörs mest på högt motorvarv, i övrigt är XE en tyst typ även om den nordspanska asfalten är betydligt slätare och mer finporig än svensk tjälskadad landsväg. Ställbart chassi fungerar bäst i normal/komfort-läge då bilen sväljer ojämnheter snyggt, sportläget fixar framför allt till en ännu skapare styrkänsla. Större hjulutrustning verkar snabbt plocka upp stom – och karossoljud, men på det stora hela upplevs XE både som en sportig och komfortabel lyxmellanklassare.

Installationen får godkänt, men vissa konkurrenter gömmer undan sina motorrumsdetaljer ännu bättre. Foto: Nick Dimbleby

Tre års garanti och fri service utan milbegränsning under lika lång tid understryker ytterligare att Jaguar XE riktar in sig på tjänstebilskunder som tröttnat på sin Audi, BMW eller Mercedes. Första bilarna börjar levereras i sommar, har du hunnit beställa din?

Jaguar XE 2,0 D R-Sport

Pris

Från 329 900 kronor (gäller 2,0 D 163 hk manuell ”Pure”).

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 9,2:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 430 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.

 

Bromsar

Skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 225/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 467, bredd 185, höjd 142, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 11. Tjänstevikt ca 1 550, maxlast ca 585, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 450-830 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 228 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,50, landsväg 0,37, blandad körning 0,42. CO2 109 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år.

 

Skatt

998 kronor per år.

Rivaler

BMW 320d

Måttstocken för klassen. Tyngre körupplevelse än XE men 20d-dieselmotorn är en juvel. Jaguar kommer att sno kunder från BMW!

Pris: 318 500 kronor.

 

Volvo S60 D4

Hemma i Sverige fungerar S60 som XE-motstånd. D4-drivlinan är mjukare, snabbare och mer modern. Men Volvo är trängre och tråkigare.

Pris: 309 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!