Jaguar XF Sportbrake Foto: Jaguar

Provkörning av Jaguar XF Sportbrake 2,2D

Lastvänlig, prisvärd och rymlig. Jo, det är sant. Vem kunde tro det om en Jaguar för bara några år sedan? Spekulanter på Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass borde definitvt provköra XF kombi.

Vår käre statschef summerar nog essensen av den här provkörningen allra  bäst: ”Vi vänder blad och ser framåt”. Nu är dock anledningarna/lasterna  till bladvändandet vitt skilda för kungen och hur varumärket Jaguar ska  uppfattas. I Jaguars fall handlar det till exempel om att just kunna  lasta bra. Riktigt bra till och med.

 Provkörningen av en kombivariant tar självfallet sin början akterut. Med  ett klick på nyckeldosan glider bakluckan upp, elektrisk lucköppning är  standard på alla svensksålda bilar. Luckan öppnar högt men inte  tillräckligt för att mina 191 centimeter ska kunna stå raka när det ska  packas. Själva utrymmet får dock mer än godkänt, 106 centimeter brett  och 197 cm med fällda säten. Hela 1 675 liter när baksätet har fällts  plant är riktigt bra. Största lastaren bland konkurrenterna är  fortfarande Mercedes E-klass kombi men Jaguar XF har i stort sett samma  kapacitet som BMW 5-serie och Audi A6. Ytterligare en detalj som  konkurrenterna tar betalt för men som ingår i XF kombi är skjutbara  lasthållare i aluminium, praktiskt när du vill hålla matkassarna på  plats. Handtaget för att lyfta golvet och komma åt extra stuvutrymme  samt reservhjulsbaljan är gjort i läder, en snygg detalj som ger  samklang med varumärket. Uppladdningsbar ficklampa ingår också och  sitter snyggt paketerad bakom höger hjulhus.

 Baksätet fälls 60/40 vilket inte känns helt modernt. 40/20/40 hade varit  att föredra när du vill köra något väldigt långt men ändå använda bägge  sidoplatserna bak. I viss mån kompenseras denna fadäs genom att  mittsätet har en genomlastningslucka och skidpåse som standard,  ytterligare en detalj som konkurrenterna ofta tar betalt för.

 När vi ändå befinner oss i baksätet kan vi konstatera att min gängliga  lekamen har gott om utrymme. Takhöjden är riktigt bra till skillnad från  sedanmodellen. 4,8 centimeter högre är taket i kombin och benutrymmet  är helt okej när jag sitter bakom mig själv, även om fotutrymmet kunde  vara något mer generöst. För att få till en sportig design har  sidorutornas linje – som i så många andra bilar – blivit i högsta laget  för att en knatte i bilbarnstol ska kunna se ut genom de standardtonade  rutorna.

Så återstår att ta sig till framsätet. Platsen där Jaguar historiskt  sett samlat sin kompetens och sina testpoäng. Allt är sig likt från  sedanmodellen efter den facelift som kom 2011. Vilket betyder att  växelväljaren fortfarande är en hockeypucksliknande tingest som höjs upp  ur mittkonsolen när tändningen slås igång. Vidare fälls luftutblåsen ut  från att i stängt läge varit integrerade i instumentpanelen, ett snyggt  trick som Jagga snodde från Volkswagen Phaeton. Snyggt, egensinnigt  men samtidigt tillräckligt praktiskt. Den centralt placerade  infotainmentskärmen börjar kännas något daterad och till exempel går det  inte att få upp rådande hastighetsgräns där du befinner dig, något som  Jaguars underleverantör tydligen inte mäktar med. 

 Skinnklädsel är standard och även om Jaguars stolar inte tillhör de  allra bästa i klassen så duger de gott och du kommer fram tillräckligt  utvilad från långtrippen, något som också beror på den fina  ljudisoleringen i kupén. Efter dryga 50 mil på ofta tjälskadade och  dåligt ihoplappade skotska vägar med rätt grov asfalt kan vi konstatera  att Transportstyrelsen inte har något att lära av sina skotska kollegor  när det gäller vägkvalitet samt att ljudkomforten är mycket bra i XF  kombi.

Motoralternativen är fyra men stammar från två olika dieselmotorer,  någon bensinmotor kommer aldrig att bli aktuell. B illigast är den  fyrcylindriga 2,2 liters motorn i trimningen med 163 hästkrafter vid  3 500 r/min och 400 newtonmeter vid 2 000 r/min. Samma motor finns i 200  hästarsutförande vid 3 500 r/min och 450 newtonmeter vid 2 000 r/min. 

 V6-dieseln är på tre liter och utvecklar antingen 240 eller 275  hästkrafter vid 4 000 r/min och 500 respektive 600 newtonmeter vid 2 000  r/min. Samtliga motorer är kopplade till en automatlåda som standard.  Lådan kommer från underleverantören ZF, är åttaväxlad och samma låda  återfinns också i en rad BMW-modeller. Växlarna kan också bestämmas  manuellt via paddlar på ratten.

 Under provkörningen finns endast den starkare fyran och den starkare  sexan tillgängliga. Jag börjar med fyran. Kraften är fullt tillräcklig  för säkra omkörningar och enligt Jaguar ska ekipaget nöja sig med 0,51  liter per mil vilket också kan översättas till 135 gram koldioxid per  kilometer. Att nå så lågt i förbrukning känns mycket avlägset,  Jaguarrepresentanter säger själva att runt 0,6 liter per mil är  realistiskt att nå. Bilen jag kör är en förseriebil vilket kan förklara  ett osnyggt durrande ljud vid milt gaspådrag. Växlar jag ned så  försvinner durrandet men återkommer när jag växlar upp igen. Detta är  som sagt en förseriebil och förhoppningsvis försvinner ljudet på  produktionsbilarna som når Sverige i december.

 Att hoppa från den raka fyran till V6:an är som att äta Stenbitsrom och  sedan ta en klick Kalix löjrom. Fastän det första alternativet inte är  alls så dumt, kanske till och med helt rätt ibland så är det andra  alternativet så mycket bättre. Så logiskt och så perfekt förfinat. V6:an  har ett vridmoment i grunden som gör körningen så mycket mer meditativt  avslappnande. Med 275 hästkrafter till förfogande klaras sprinten till  100 av på 6,6 sekunder. Klart respektingivande. Vid blandad körning ska  modellen klara sig på 0,61 liter per mil och därmed släppa ut 163 gram  koldioxid per kilometer. 

 Oavsett motoralternativ lider styrningen – precis som i sedanen – brist  på allt som kan kallas känsla. Chassit är fantastiskt fint avvägt –  precis som i sedanen – och bilen svänger in utan knot och utan att  understyra för mycket när jag utmanar gränserna längs slingrande skotska  landsvägar och försöker undvika att få en fårbagge som kylarprydnad.  Men kommunikationen mellan däck/underlag upp till rattkransen är på  gränsen till obefintlig. När jag påtalar detta för en av Jaguars  chassitekniker som av en händelse är på plats är ­svaret uppriktigt:

 – Ja, kanske har du rätt. Personligen tycker jag att vi lyckats bättre  med XJ för att inte tala om kommande F-type. Just en sak som styrkänsla  är något vi fokuserar hårdare på under våra nuvarande ägare (läs indiska  Tata) än med våra gamla ägare (läs amerikanska Ford).

Överhuvudtaget verkar ägarbytet från hamburgare till chicken tikka  masala, om jämförelsen tillåts, varit bra för Jaguar. Försäljningen för  både Jaguar och systermärket Land Rover har ökat kraftigt de senaste  åren. I den amerikanska kvalitetsundersökningen JD Powers kom Jaguar på  en andraplats nyligen, endast en poäng efter Lexus. Jaguarpersonal jag  talat med på provkörningar av andra modeller vittnar också om en  dramatisk utveckling i arbetssätt och kvalitetstänk de senaste tio åren.  Under Fordägandet infördes en rad förbättringar i kvalitetsarbetet,  implementeringen gick dock inte blixtsnabbt. Problemet under Ford var  att handlingsfriheten var liten för den nischade  premiumbilstillverkaren. Därav till exempel den misslyckade  konverteringen av Mondeo till X-type. Under det indiska ägandet, sedan  2009, har kvalitetskraven höjts återigen samtidigt som märket fått  betydligt större frihet att utveckla sina bilar. Ett exempel på det  relativt lilla företagets oberoende är att XF kombi endast kommer att  säljas i Europa. Vidare kommer snart en fyrhjulsdriven version av  sedanen kombinerad med den stora bensin-V8:an. En bil främst för den  nordamerikanska marknaden. Tyvärr blir det ingen fyrhjulsdriven kombi.

På den svenska marknaden har försäljningen sakta gått uppåt. 220 bilar  såldes förra året, de flesta XF, några XJ och några XK. I år pekar  siffrorna mot endast 160 bilar.

– Vi har väntat in XF kombi, det blir  en viktig bil för oss i Sverige. Vi räknar med att sälja 300 Jaguarer  nästa år och av dom är 160 Sport Brake (som Jaguar kallar sin kombi),  berättar Fredrik Wadin, försäljningsdirektör på Jaguar/Land Rover  Sverige.

 En anledning till den låga försäljningen i Sverige är de få  återförsäljarna. I dag endast fem stycken även om två till ryktas vara  på gång. I världen såldes det 51 000 bilar förra året och i år landar  den siffran kring 57 000 bilar. Inga stora volymer men en rejäl ökning  med tanke på att många viktiga marknader, som den europeiska, har  sjunkit totalt sett. 

 Med introduktionen av kombin tror Jaguar också att åldern på  genomsnittsköpare ska sjunka något. I dag är den typiske köparen en man  strax över 50 år.

– Vi kommer att nå fler barnfamiljer med en aktiv  fritid. Ofta är de nog egenföretagare och kan därmed själva bestämma vad  de ska ha för tjänstebil. Jag tror också att många av dom väljer Jaguar  för att de inte vill vara som alla andra. Nu när BMW 5-serie blivit en  relativt vanlig tjänstebil så vill våra kunder köra något annat och inte  bara flyta med strömmen, säger Fredrik Wadin.

Som vanligt är listpriset inte detsamma som vad som kommer att säljas.  För 429 000 kronor får du under 2013 en kampanjversion som består av en  rikligt utrustad bil med 2,2 litersmotor på 163 hästkrafter. Läggs  motsvarande utrustning på en BMW 520d så hamnar de två bilarna väldigt  lika i pris. 

 Ett attraktivt pris parat med en framskjuten placering i en  kvalitetsundersökning. Lägg på det en storlastande kombikaross och en  bil som du slipper se på varje uppfart i de välbärgade förorterna. 

Ja, det verkar onekligen vara hög tid att vända blad och se på Jaguar med nya ögon.

Rivaler

Audi A6 Avant 3,0 BiTDI quattro

Audi A6 Avant går som ett lok på landsvägar med bra stabilitet och trygga vägegenskaper, samtidigt som den trollar bort sin längd på knixiga småvägar. Lastar som mest 1 680 liter bagage.

Pris: Från 537 900 kr.

BMW 535d Touring

Får oftast klagomål på att den inte lastar så mycket, men tar i alla fall mer (1 680 liter) än Mercedes. Dessutom har den klassledande komfort och köregenskaper. Bra pris i basutrustning men merutrustning skenar iväg.

Pris: Från 460 900 kr.

Jaguar XF Sportbrake 2,2D

Pris

424 900 kronor.

 

Motor

Diesel. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 15,8:1. Borrning/slag:  85,0/96,0 mm, cylindervolym 2 179 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid  3 500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med nivåreglering.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

 

Bromsar

Skivor (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 245/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 291 längd 497, bredd 188, höjd 148, spårvidd f/b  156/161. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 1 824, maxlast ca 540, max  släpvikt 1 850. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 1 675 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 10,9 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,61, landsväg 0,43, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 135 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.

 

Skatt

1 928 kr enligt 2013 års förslag.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!