Provkörning av Jaguar XFR

Provkörning av Jaguar XFR

När trenden siktar mot downsizing går Jaguar åt andra hållet och bygger sin starkaste sedan någonsin.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jaguar XFR sällar sig till hästkraftskriget och tar upp kampen med BMW M5 och Mercedes E63 AMG genom sin kompressormatade V8 på 510 hästkrafter. Fullträff?

Jaguar är inne i en extremt intressant fas just nu. För det första börjar relationerna gentemot nya ägaren Tata Motors att sätta sig och det verkar som att Jaguar kommer att få fatta sina egna beslut så länge man följer den etablerade affärsplanen. Den 1 ­november klipps de sista rent företags­juridiska banden till Ford, men även i fortsättningen kommer diesel- och V8-motorerna att tillverkas vid Fords Dagenham-fabrik i Wales.

 För det andra så har märkets nya look a`la XF tagits emot väl av marknaden sedan lanseringen vintern/våren 2008. Av de 65 000 sålda Jaguar-bilarna under 2008 var 35 000 XF. I Sverige levererades 250 bilar varav ungefär 75 procent var 2,7-liters dieslar. Nya modellen XFR kommer inte att bli en storsäljare, men desto mer top of the line. Du känner igen den på standardmonterade 20-tumshjul, fyra kromade avgaspipor, ny spoiler på bakluckan, större luftintag på frontens sidor och luftutsläpp på motorhuven. Den röda färgen på vår bil heter Salsa Red och är unik för XFR. 

 Skulle du hamna bakom ratten märks röda mätarnålar och nya sportstolar som ger mycket god sittkomfort. En brasklapp för att dynan kan bli för kort för långa förare.

 Siktet för XFR är inställt mot den absoluta prestandatoppen där BMW M5 och Mercedes E63 AMG återfinns. 

 Prestanda säkras genom en helt ny kompressormatad V8-motor på 5,0 liter, 510 hästkrafter och 625 Newtonmeter. Målet försäljningsmässigt är att nå en andel på tio procent av den totala XF-kakan vilket i dag innebär runt 3 500 bilar. Den svenska marknaden förväntas kunna svälja runt 10-15 bilar under 2009.

 Första intrycket av XFR blir förbluffande bra. Jaguars tidigare R-modeller har haft ljudet och kraften, men ofta saknat den helhet som gjort exempelvis M5 till en vinnare i klassen. Men XFR når hela vägen.

 Under provkörningen i Spanien hinner vi köra både vindlande bergsvägar i Andalusien och känna på hur den nästan 1 900 kilo tunga pjäsen uppför sig på Monteblanco-banan utanför Sevilla. Och i båda fallen får XFR med beröm godkänt, tack vare ett chassi som klarar av att hantera de extrema krafter som byggs upp. 

 Genom kompressormatningen ges fullt vridmoment redan vid 2 500 ­­r/min, men glöm kompressorns vinande – det existerar inte längre.

 Den nya V8-motorn på exakt fem liter är byggd helt i aluminium med dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank och fyra ventiler per cylinder. Kompressorpaketet har monterats mellan cylinderbankarna och motorn ger ett kompakt intryck. Både bildligt och bokstavligt talat. Sällan har en så uttalat kraftfull motor hittat ner under huven i en fyrdörrars sedan. BMW M5 är en extremt kompetent vagn som trollbinder mycket tack vare rödmarkering vid 9 000 r/min, men effektiviteten som den mer lågvarviga Jaguaren erbjuder går inte att säga emot. Explosiviteten är total, fast mycket lägre ner i varvtalsspannet. En lika uttalad spets som M5 har inte XFR, men jag lovar dig – effekten räcker och blir över. Accelerationen är spets nog. Kicken att ligga i mellanregistret och trampa fullt är beroendeframkallande och hastighetsökningen är svårslagen. Accelerationen 80–112 km/h ska enligt Jaguar gå på korta 1,9 sekunder och 0–100 km/h på 4,9 s. Och vi kan intyga att bilen accelererar friskt hela vägen upp till spärren vid 250 km/h. 

 Motorn är en stor del av XFR och kombinationen med den 6-växlade automatlådan fungerar mycket bra. Precis som man kan förvänta sig i en bil av denna kaliber finns olika inställningar för lådan. Drive för lugnare och Sport för hetare körning med snabbare växlingarna och generellt lägre växel. När vi väljer Sport och växlar med paddlarna bakom ratten ligger växeln kvar även när varvtalsstoppen slår till vilket gör att vi kan använda motorbromsen effektivare. Och det är ju skönt att få bestämma själv.

 Dynamic mode är en annan justermöjlighet i prestandans tecken som är standard för XFR. Med systemet aktiverat blir gasresponsen snabbare och stötdämparsättningen fastare. Det sistnämnda är ett avancerat system som kalibrerar sig självt upp till 500 gånger per sekund och ställer in dämpkraften steglöst därefter. En liten slidventil öppnas och stängs genom elektriska impulser beroende på hur mycket dämpning som behövs och det fina är att vi verkligen känner skillnad – både på väg och på bana. Den stora bilen blir fastare och krängningarna begränsas. Med det sagt blir inte XFR en fullfjädrad racerbil, men väl en effektivt fungerande kurvslukare. 

 Chassiet på XFR har trimmats konventionellt med styvare fjädrar och krängningshämmare. Med de standardmonterade 20-tumshjulen är gången fast och risken är överhängande att XFR blir stötig på våra svenska vägar. Även med stötdämparna i det mjukare läget. Men i övrigt är komforten bra med riktigt lågt vindbrus.

 Bakaxeln har nu en aktivt arbetande differentialbroms som kan låsa kraftfördelningen mellan bakhjulen helt och hållet. Nyheten för Jaguar är att lamellpaketet numera regleras genom en elmotor och fördelarna är många. För det första är ingreppen snabbare och mer precisa då ett styrsystem analyserar och styr diffbromsen. För det andra kan diffbromsen användas även när föraren släppt gasen helt, för att bättra på riktningsstabiliteten vid en panikbromsning exempelvis.

 Allt detta gör att XFR fungerar överraskande bra på banan. Bilen styr in i kurvorna, behåller greppet och skjuter fart ut ur kurvorna på ett övertygande sätt. Antisladdsystemet DSC går att ställa i två steg, men även i det lössläppta TracDSC-läget bryter systemet tändningen för mycket. Vilket är synd, för chassiet är bättre än så och skulle kunna släppas friare. DSC går även att stänga av helt.

 Jaguar har gjort ett gott jobb med XFR, BMW och Mercedes har all anledning att se om sitt hus. Men på en punkt har de missat och det gäller bränsleförbrukningen. Tanken rymmer 69 liter och efter 25 mils körning är bara en kvarts tank kvar, färddatorn har pendlat runt 1,6 liter per mil under landsvägskörningen trots inte allt för hård körning. Jodå, M5 och C63 AMG ligger i samma härad och den nya Jaguar-motorn ska ha samma förbrukning som den 4,2 liters kompressormatade V8 som den ersätter men ekvationen stämmer inte riktigt. Att stanna och tanka stup i kvarten ingår inte i vår vision om kontinentkryssande.

 I grundutförande är XFR välutrustad, både den nya diffbromsen och de ställbara stötdämparna är standard liksom navigationssystem och ventilerade framstolar. Priset ligger på 848 000 kronor med första levereras i maj.

Jaguar XFR

Pris

848 000 kronor.

Motor

Bensin Längsmonterad 8-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder, kompressor. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 92,5/93 mm, volym 5 000 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 000-6 500 r/min. Max vridmoment 625 Nm vid 2 500-5 500 r/min.

Kraftöverföring

Frontmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda med växelpaddlar vid ratten.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fjäderben och dubbla tvärlänkar per sida både fram och bak, extra hjälpram bak.

Styrning

Kuggstångstyrning, elektrisk­hydraulisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 8,5 tum fram, 9,5 tum bak. Däck fram 235/35 R20 bak 285/30 R20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 496, bredd 205, höjd 146, spårvidd fram/bak 156/157. Tjänstevikt 1 891, totalvikt 2 345. Tank 69 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,9 s.

Förbrukning/miljö*

Blandad körning 1,25 l/mil, stadskörning 1,87 l/mil, landsväg 0,87 l/mil. CO2 292 g/km.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!