060627_jagular

Provkörning av Jaguar XK 4,2 Coupé

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 834 000 kronor (916 000 kronor).

Motor

 Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7. Borrning/slag 86/90,3 mm, volym 4 196 cm3. Max effekt 300 hk (224 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 4 100 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, bakhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda. Jaguar Sequential Shift, med växelpaddlar på ratten.

Fjädring och hjulställ

Fjäderben med elektroniskt individuellt styrda stötdämpare. Dubblatriangellänkar,bakövre bärarm, undre triangellänk. Framvagnen vilar i en subframe i aluminium.

Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivbromsar 326 mm fram/bak.

 

Hjul 

 Fälg 8,5 tum fram, 9,5 tum bak. Däck 245/45 R18 fram, 275/40 R18 bak.

 Mått/vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 275, längd 479, bredd 207, höjd 132, spårvidd fram/bak 156/159. Tjänstev. ca 1 595 kg (cab 1 635), max last ca 655. Tank 73 l.

 Fartresurser*

 Toppfart 250 km/h elektroniskt begr. Acceleration 0-100 km/h 6,2 sek (cab 6,3 sek).

 Förbrukning*

 Blandad körning 1,13 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Vackert vilddjur

Limmad som ett flygplan och designad för en modesalong. Nya Jaguar XK har redan fått flera utmärkelser för sin skönhet, men nu har vi provkört och kommer med en varm rapport om en av årets klart hetaste vagnar.

På vägen framför oss har en polisbil nyss krockat med en lastbil. Sånt händer i Sydafrika, där polismakten ofta har lite för bråttom, en liten folksamling vinkar förbi oss via en trång passage mellan diket och den demolerade polisbilen. Lite trångt men vår 189 centimeter breda bil tar sig förbi både det och de intresserade blickarna från lokalbefolkningen. Det är inte varje dag vi ser en krockad polisbil, och det är inte heller varje dag vi kör toknya Jaguar XK. Det sistnämnda är roligare.

För några år sedan körde jag nya Jaguar XJ i Spanien, då var det mycket snack om den nya tekniken för att sätta samman de olika karossdelarna. Limning och nitning. Som man gör med flygplan. Jag var imponerad då, och är lika imponerad nu. XK är byggd enligt monocoque-princip, där hela karossen är en självbärande del i aluminium i stället för en aluminiumram med separata karossdelar i aluminum. Karossen är på flygplansvis limmad med epoxylim och nitad. Det är detta som kallas Jaguar Lightweight Technology, vars största fördelar förstås är låg vikt och ökad vridstyvhet. Styvheten i karossen har jämfört med den tidigare XK Coupén, som kom 1996, ökat med 31 procent. Och cabbens styvhet har ökat med 50 procent jämfört med den tidigare modellen. Det märks knappt alls att taket som annars bidrar starkt till en bils vridstyvhet saknas.

Chefingenjören Mike Cross, som testar allt som har med bilens körbarhet att göra innan den går till serieproduktion, hävdar att han kör lika fort runt Nürburgrings nordslinga med den nya XK utan kompressor som han gjorde med den förra generationens XKR, med kompressor. Det säger en hel del. Och gör att vi längtar ännu mer till lanseringen av nya XKR.

Vi befinner oss dock inte på racerbana i ett kallt Tyskland utan i ett 35 grader varmt Sydafrika med underbara vägar som gjorda för högfartscruising. Vi lämnar Stellenbosch och ger oss iväg mot den vackra byn Kleinmond, lite motorväg avlöses snabbt av ett parti med slingriga vägar längs vithajsrika False Bay. Vägarna och bilen visar att Mike Cross verkligen har lyckats med sitt jobb. XK:n är en bra kombination mellan sportbil och cruiser. De 300 hästkrafterna i 4,2-liters V8:an skjuter på bra, 0-100 km/h går på snabba 6,2 sekunder om man sitter i coupén, och 6,3 sekunder i cabrioleten. Motorn är en vidareutveckling av den som sitter i XJ:n, det maximala vridmomentet är 420 Nm och 85 procent av det finns tillgängligt mellan 2 000–6 000 r/min. Första dagen av provkörningen är varm som ett grenrör, och turligt nog åker vi takfritt. AC:n får ändå jobba fullt på 19 grader för att kyla ner oss i bilen, för solen steker. Turbulensen i kupén försvinner när vi monterar vindskyddet över baksätet och hissar upp sidorutorna. Automatlådan växlar mjukt men distinkt. Jaguar Sequential Shift uppges vara en halv sekund snabbare per växling än BMW:s SMG3 som finns i nuvarande M3:an, men helt utan kraftiga ryck. Växelväljaren ser ut som ett bakvänt L och har tre olika körlägen, Drive för vanligt bruk, till och från modebutikerna på rivieran, Sport för lite rappare växlingar men ändå helt automatiska, och Sequential som väcks till liv när föraren använder paddlarna på ratten. I Sportläget sker en momentan gasspjällsöppning via motorstyrsystemet för att göra växlingen mjuk. Alla växellägen fungerar väldigt bra, och de snabba växlingarna vid inspirerad körning imponerar verkligen. Men när man närmar sig rödmarkering så växlar lådan upp automatiskt även i Sequential-läget, något som stör en aning när man vill vara racerförare och hellre ligga kvar på den växel man valt.

Bilen uppför sig neutralt på vägen, även när den pressas hårt. DSC är standard på XK, men kan kopplas ur. Antisladdsystem hjälper dock inte på rullgrus, vilket en brittisk Jaguar-entusiast fick erfara när han kom för långt ut i en kurva och placerade bilen i ett litet dike, ingen skadades vid tillfället men lärdom togs om att när sydafrikanska vägskyltar varnar för tvär kurva så betyder det väldigt tvär kurva…

Efter sedvanlig afrikansk klappning av gepard (inte jaguar) i bur och god middag är det dags att vila kroppen för att vara redo för coupé-körning dag två. Coupén är 40 kilo lättare än cabrioleten, och för dagen försedd med 20-tumshjul. Väldigt snygga sådana, men de fortplantar vägens ojämnheter alldeles för bra, så bilens uppträdande känns lite fladdrigare. Vi rekommenderar de 19-tummare som satt på cabben under vår provkörning. De matchar bilen bättre om man prioriterar körning före utseende. 19-tum kostar 14 000 kronor och 20-tum hela 34 000 kronor. 18 tum är standard.

 Mycket arbete har lagts på säkerheten i nya XK, både för bilens passagerare och för omgivningen. Jaguar är särskilt stolt över front och motorhuv som utformats för att skada fotgängare så lite som möjligt om olyckan är framme. Systemet kallas ”pedestrian deployable bonnet” och innebär att motorhuven (som snyggt öppnas i framkant) reser sig på bara några millisekunder för att möta kroppen som annars skulle slungas mot huven. Standard är också ARTS - Jaguars säkerhetssystem där sensorer känner av de åkandes vikt, längd och position i förhållande till ratt och instrumentbräda och vid en krock styr kraften i airbagarnas utlösning. Mycket bra.

Det var en hel del positiva omdömen, nu kommer vi tyvärr ofrånkomligen till det negativa. Med visst förbehåll för att de bilar vi körde var från tidig produktion. Bilen känns inte riktigt värd nära en miljon kronor, det skramlar om bakluckan när man stänger den. Dörrhandtagen är exakt samma som på nya Volvo S80, och detaljerna i interiören håller inte samma designlinje, utan känns som om de är ett hopplock av olika delar som blev över i Fords lager. Ratten är snygg att se på, men inte särskilt skön att hålla i, det finns inget markerat ”kvart i två-grepp” som är brukligt i körglada vagnar. Jag vet heller inte riktigt hur de har tänkt på Jaguar när de bygger XK som en stor 2+2-vagn som direkt konkurrent till BMW:s 6-serie och övriga i ligan, men med ett baksäte under all kritik. Att en Porsche 911 har ett nästintill oanvändbart baksäte är inte så konstigt, den är mest av allt en sportbil. XK:n som ska vara en sportig GT-vagn har ett för passagerare oanvändbart baksäte, om de inte är spädbarn vill säga. Bagageutrymmet är trots den gigantiska halvkombiluckan inte heller särskilt stort, vilket förklaras med att bränsletanken är placerad för att uppnå optimal viktfördelning. Men två golfbagar går ner i alla fall. Nu är kanske inte baksäte och bagageutrymme vad som prioriteras av Jaguar-köparen, de är mer intresserade av körglädje och design. Planerad försäljning var 4 000 bilar, men stor efterfrågan har gjort att den ökats till 5 000 bilar. 

 Eller som en av de äldre grånade brittiska Jaguar-entusiasterna som köpt in sig på provkörningen för ringa 6 000 pund (cirka 82 000 kronor…) sa:

 – Excuse me young man, but have you driven it in the elk-test yet?

 Det kommer. Var så säker.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!