Provkörning av Jaguar XK 5,0 V8

Provkörning av Jaguar XK 5,0 V8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

 889 000 kronor (Cabriolet 1 037 000).

 Motor

 Bensin, längsmonterad V8 med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 92,5/93,0 mm, volym 5 000 cm3 . Max effekt 385 hk (283 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 515 Nm vid 3 500 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Jaguar Sequential Shift, med växelpaddlar på ratten.

 Fjädring/hjulställ

 Fjäderben med elektroniskt individuellt styrda stötdämpare. Dubbla triangellänkar, bak övre bärarm, undre triangellänk. Framvagnen vilar i en subframe i aluminium.

 Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 Bromsar

 Ventilerade skivbromsar 326 mm fram/bak.

 Hjul

 Fälg 8,5 tum fram, 9,5 tum bak. Däck 245/45 R19 fram, 275/40 R19 bak.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 275, längd 479, bredd 189, höjd 132, spårvidd fram/bak 159/161. Tjänstevikt. ca 1 660 kg (cab 1 700), max last ca 415. Tank 71 l.

 Fartresurser*

 Toppfart 250 km/h, begränsad. Acceleration 0-100 km/h 5,5 s.

 Bränsleförbrukning/miljö

 *
Stad 1,71, landsväg 0,80, blandad körning 1,12 l/mil. CO2 264 g/km.

 Skatt

 2 820 kronor per år.

 * Enligt tillverkaren.

 

Vrålåtta från Jaguar

En av Jaguars mest klassiska sportmodeller, 1960-talets E-Type, går igen i nuvarande XK. Kännetecknen är en linjeslank, lång kaross med halvkombilucka eller öppen tvåsitsig cabriolet. Men den nya V8-motorns rytande är av en helt annan skola.

Tre år efter introduktionen skyndar Jaguarfolket på med en helt ny V8-motor och ett designmässigt ansiktslyft som kräver att ägare av XK nu måste snabba sig till bilhallarna för att byta! 

 Och förändringarna är ordentligt genomförda – båda maskinellt och visuellt.

 Under flipp-huven, den öppnar framåt på klassiskt Jaguar-manér, har ingenjörerna skohornat ner en helt ny AJ-V8. Som beteckningen antyder är motorn helt i aluminium och effekt-uttaget har höjts till 385 hästkrafter vid 6 500 r/min, vridmomentet är biffiga 515 Newtonmeter vid 3 500 r/min. Som siffrorna antyder är den nya vinkelåttan rejält varvvillig och prestandasiffrorna säger oss att XK 5,0 jagar den tidigare XKR med 4,2-liters V8-motor med kompressormatning. I samband med modellåret 2009 har nya XKR-modellen begåvats med hyperaktiv 5,0-litersmaskin med tvångsmatning på 515 hk (läs provkörning i TV 8/2009).

 Sugmotorn i XK 5,0 V8 har konstruerats med delvis helt ny motorteknologi. Givetvis är det direktinsprutning men också variabel kamaxeljustering (VCT) med tvådelade ventillyftare, dubbel kamaxelprofil (CPS) samt variabelt insug (VIM) för bättre vridmoment och effektivare förbränning.

 En pinnbult med mutter sägs vara de enda konstruktionsdetaljerna som återanvänts från den tidigare 4,2-litersmotorn, som fortsätter tillverkas bland annat för USA.

 Stylingmässigt har fronten fått biffigare look med ordentliga äppelkinder och luftintag längst ut på sidorna. Ny ljusoptik fram och bak samt färganspassade luftutsläpp på framskärmarna har moderniserat utseendet. 

 Interiört har nya läderklädslar tillkommit samt en ny mittkonsol med JaguarDrive Control – den runda växelratten hämtad från XF-modellen.

 Jag kliver in i coupén – cabrioletmodellen får vänta några timmar – och startar upp. Ljudet är hetsigt direkt vid startögonblicket innan tomgångsvarvtalet lägger sig. Vi lufsar iväg ut genom förortstrafiken runt Nice samtidigt som motorn närmar sig arbetstemperatur.

 Jag slår ett getöga i sidobackspeglarna och ser att spegelhusen fått ny form samt att Blind Spot-lampan varnar för trafik i döda vinkeln, se där – ett arv från tidigare Volvo-koncernkollegan under Ford-eran.

 Styr norrut mot byn Villars och snabbt finner jag och fotograf Lindberg vägar som hämtade ur våra drömmarnas värld. Ur både kör- som fotosynpunkt är vägarna läckert kurviga med tunnlar och bergväggar som reser sig 300-400 meter rakt upp vid sidan av vägkanten.

 Jag vrider växelratten till sportläge, skiftar det ställbara chassit till Dynamic Mode och plockar ner antisladdsystemets säkerhetsnivå till Trac DSC, vilket tillåter en hel del sidodrift innan hängslena räddar mig.

 Balansen är lika känslig som jag minns XK, skillnaden är motorns raka kraftspråk. Utan att ha kört den senaste XKR med ”5,0 Supercharged” sitter jag mer än nöjd. Ljudet – givetvis kör jag med sidofönstren nere genom tunnlarna – är fenomenalt, responsen på högerfotens order är intuitiv och den lätta styrning mer precis än tidigare.

 Accelerationen 0-100 km/h på 5,5 sekunder är kvickt nog för alla, men särskilt imponerade är hur 5,0-liters-maskinen levererar kraft ända upp till begränsningen på 250 km/h. 

 På pluskontot märks sänkta koldioxidutsläpp samt lägre förbrukning. CO2-utsläpp på 264 g/km. 

 Efter ytterligare några timmar bakom ratten i cabriolet-modellen förstärks habegäret efter XK 5,0 med solen skinande från en molnfri himmel. 

 Och jag kan inte annat än att snällt be alla XK-ägare jag passerar på gatan i framtiden om en enda sak:

 – Gentlemen, start your engines!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!