Provkörning av Jaguar XK8 Coupé

Provkörning av Jaguar XK8 Coupé

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

8-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,75:1. Borrning/slag 86/86 mm, volym 3 996 cm3. Max effekt 294 hk (216 kW) vid 6 100 r/min. Max vridmoment 393 Nm vid 4 250 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 

5-stegs automatlåda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak undre triangellänkar.

STYRNING

Kuggstång, servo. 

Vändcirkel 11 meter.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälgbredd 8 tum, däck 245/50 ZR 17.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 259, längd 476, bredd 183, höjd 131, spårvidd fram/bak 150/150. Tjänstevikt 1 720, 

maxlast 290. Bränsletanken rymmer 75 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 250 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 1,24 liter/mil.

 

Mästerkatt i sjumilastövlar

I somliga bilar önskar man att resan ska ta slut fortare än kvickt, att man kommer fram så fort som möjligt. Vid närmare eftertanke gäller det merparten bilar.

Ett fåtal vagnar förmedlar motsatsen, en känsla av att man aldrig vill komma till resans slut. 

En av de bilarna är Jaguar XK8 Coupé.

När resan i sig är målet, när ingen anledning behövs för en biltur. En lång.

I början av min bekantskap med XK8 tyckte jag att den var lite onödig. En bil bara att snobba runt i och glassa. Typisk posörvagn.

Visst, är man inte ute efter något annat så duger den bra till det.

Men allt eftersom milen rullar in under hjulen så klarnar det mer och mer; XK8 Coupé är en riktig Gran Turismo. 

Jag vill åka långt och länge. Vart spelar ingen som helst roll.

Precis när allt känns så där rätt, ringer den förbaskade nallen. Carl som sitter och kuskar den hiskeliga Land Rover Defender vill byta bil. Ytterst motvilligt svänger jag av motorvägen och lovar mig själv att nästa gång jag sitter i Jaggan stänga av telefonen.

Trettio mil i en något så när landsvägsanpassad traktor är långt. Defender hör klarare än korvspad till kategorin "måtte jag vara framme snart". Körställningen är grotesk och ljudisolering finns inte. Inte värme heller i någon vidare utsträckning.

Jag tvingar till mig Jaguaren igen. 

Aluminiumåttan spinner- vad annars - mjukt i motorvägsfart och morrar diskret när jag sätter tassen hårt på gaspedalen.

Bilen känns väluppfostrad men trivs allra bäst i farter där körkortet ryker all världens väg.

Fjädringen är fast utan att vara för hård och styrningen är snabb med progressiv verkan. Vagnen är spänstig och går bäst i farter över 150 km/h.

Livet är en chansning, jag intalar mig att polisen har kompledigt denna dag.

Tvåhundranittiofyra hästkrafter finns ju där av någon anledning och det känns som om de gärna vill sträcka ut, men någon sorts självbevarelsedrift får mig att hålla igen.

Toppfarten är begränsad till 250, att prova hur fort bilen går verkar därför meningslöst.

Kompressormodellen med ytterligare 80 hästkrafter och lika många tusenlappar i merkostnad förefaller onödig, om man så säger.

Men det finns saker i Jaguar jag har svårt för. Varför påminner detaljer i inredningen om en Ford med Ghia-paket? 

Svar: Ford äger Jaguar och pressar kostnaderna.

Det är inget större fel på massproducerade Fordknappar och reglage i sig - så länge de sitter i Ford. I en Jaguar har de inget att göra. 

Likadant med plastkonsolen som omsveper växelväljaren. Den liknar inte ens trä.

Instrumenten håller inte heller måttet. De verkar hämtade från amerikanska Ford. 

Hastighetsmätaren och varvräknaren är små och plottriga medan de tre runda instrumenten till höger nästan är övertydliga. Ser ut som leksaksgrejer.

Sista Fordprylen har jag verkligt svårt för: Starrutan. Till och med till XK8 har den siktskymmande, uppvärmningsbara vindrutan med sina förvirrande eltrådar letat sig.

Har man råd att plöja ner miljoner pund på nya fina motorer, hjulupphängningar, knarrande läder och bedårande karosser har man nog råd att lägga några till för att få fason på detaljerna.

Carl lurar nu av mig XK8 igen, han påstår att Defendern börjar "lossna" och gör "över 140". 

Han har visserligen rätt, men jag inser snabbt att den bilen aldrig blir lämplig att åka till Rom med för en snabbfika.

På sista etappen vägrar jag svara i telefonen. Ingen ska sno av mig Jaguaren igen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!