Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av Jeep Cherokee 2,0 MultiJet II 4WD

Jeep Cherokee har civiliserats med teknik från Grand Cherokee och komfort som en personbil. Men vad ska man göra med den nionde växeln?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vi börjar med en historielektion. Jeep äger ett fantastiskt varumärke. Tre gånger har man revolutionerat 4WD-marknaden. En uppfriskning av minnet: Krigs-Jeepen var med och vann andra världskriget, Wagoneer från 1963 var världens första suv, kompakta Cherokee stöpte om bilmarknaden världen över 1984.

Översatt till mänsklig genealogi är detta betydligt större än att vara kusin med Naken-Janne. Vi snackar om att i rakt nedstigande led vara släkt med Wilhelm Erövraren.

Trots flera olika ägare har varumärket alltid vårdats, och Jeep har sålt bra just för att man har varit trogen kärnvärdena i varumärket.

Men med den senaste generationen Cherokee krympte både marknadsandelar och försäljning, trots att designen var boxig och mer Jeep-genuin än någonsin förr.

Marknadsstrategerna tvingades kliva ut ur huvudkontoret i Toledo, Ohio, och kände då motvinden den uppräta vattenfallsgrillen upplevde på marknaden.

Det hade ju börjat blåsa åt andra hållet. I dag efterfrågar suv-kunderna crossover-design, med mer personbilskänsla. Nya Cherokee är Jeeps svar på marknadens förändring.

En helt ny design, med ett nytt, mjukare formspråk. Det berömda ”vattenfallet” i grillen har reducerats till sju bäckar som strilar nedför en mjuk huvkant. Komfort och infotainment i toppklass. Utomlands säljs nya Cherokee till och med i en framhjulsdriven version, så civiliserad har den blivit. Till Sverige kommer dock bara riktiga, fyrhjulsdrivna modeller.

Marknadsförarna betonar att man inte tummat på de gamla kärnvärdena. Cherokee är fortfarande nyckeln till det fria Jeep-livet.

Jag provkör de båda 2,0-litersalternativen på 140 och 170 hästkrafter från Fiat.

Dieselmotorn är tyst och går mjukt, och den sexväxlade manuella lådan fungerar utmärkt till 140 hk-versionen. En världsnyhet är den niostegade automatlåda som kombineras med dieseln på 170 hästkrafter och bensin-V6:an på 3,2 liter. Fler växlar innebär att motorn oftare hittar ett optimalt varvtal vilket kapar förbrukningen. Tillverkaren ZF hävdar att en niostegad låda är 16 procent snålare än en sexstegad automatlåda. I EU-cykeln drar den 0,58 liter per mil, ett mycket bra värde med tanke på bilstorleken. Trots de många kugghjulen väger lådan 7,5 kilo mindre än den förra versionen med sex växlar.

Men när använder man egentligen de högsta växlarna? ”Nian” går in vid cirka 145 km/h och sänker man farten växlar lådan mer än gärna ner igen. Lådan växlar mjukt men inte särskilt snabbt, en typisk komfortlåda.

Över huvud taget är det en mycket skön bil att köra. Fjädringen är ett lyckokast, nya Cherokee upplever jag som lika bekväm som en påkostad personbil. Framstolarna är rejäla och ger bra stöd och det skjutbara baksätet erbjuder gott om benutrymme. Så har också nya Cherokee vuxit till 4,62 meter i längd. Det är 13 centimeter mer än förra generationen Cherokee och första generationen Grand Cherokee. Baktill hittar vi en del finurliga krokar och nätpåsar så att man kan lägga in matkassar utan att de far runt i bagageutrymmet. En praktisk finess som är standard är att passagerarstolens ryggstöd går att fälla framåt – bra när man ska frakta riktigt långa saker.

Knäkrockkudde, rattvärme och sladdlös laddning av smartphones ingår i standardutrustningen. Jeep Selec-Terrain Control System med fyra körprogram är också standard. Foto: Mikael Stjerna

Trots den citysmarta looken menar Jeep att Cherokee är vassare än föregångarna när det gäller att ta sig fram. I grunden är bilen helt och hållet framhjulsdriven och bakaxeln kopplas in först vid behov. Det ligger alltså inget moment alls på bakaxeln vid normalkörning. ”Jeep Selec-Terrain Control System” med fyra körprogram, automatläge, snö, sport och sand/lera, är standard. Lång fjädringsväg och korta överhäng gör att bilen klättrar bra.

Värstingversionen Cherokee Trailhawk har dessutom lågväxel och diffspärr på bakaxeln samt ännu ett programläge – klippor.

Cherokee började säljas i maj och priserna börjar på 349 900 kronor för 2,0 140 hk med manuell låda, respektive 379 900 kronor för 2,0 170 hk med automatlåda.

Jeep Cherokee 2,0 MultiJet II 170 hk Active Drive I 4WD Longitude

Pris

379 900 kronor, säljstart maj. (140 hk man 349 900, 3,2 V6 bensin Limited 444 900 kronor).

 

Motor

Diesel, tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak fyra länkarmar.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter. Max 2,6 rattvarv.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 462, bredd 186, höjd 167, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 15,7-16,8. Tjänstevikt ca 1 953, maxlast 522, max släpvagnsvikt 2 475. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 591- 1 555 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,3 s, toppfart 192 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,71, landsväg 0,51, blandad körning 0,58. CO2 154 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 7 år, assistans 1 år.

 

Skatt

2 813 kronor per år.

Rivaler

BMW X3 xDrive20d

Visst är BMW X3 en utomordentligt trevlig bil och premium så det räcker, men nog är det lika ”mulligt” med en riktig Jeep i garaget? Ska man ha fyrhjulsdrift blir X3 dessutom ganska dyr.

X3 20d har 184 hästkrafter.

Pris: 389 400 kronor.

 

Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes GLK 220 CDI 4Matic

Det finns billigare GLK-modeller, GLK 200 CDI till exempel, men då blir den bara bakhjulsdriven. Överprisad?

Pris: 406 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!