Jeep Cherokee Limited 2,8 CRD i sitt rätta element.

Provkörning av Jeep Cherokee Limited 2,8 CRD

Jeep Cherokee är en av företagets bäst säljande modeller utanför hemmamarknaden i USA. Nu är det dags för en ny version, baserad på Dodge Nitro. Kan det verkligen funka?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är i alla fall inget fel på Jeeps självförtroende. De flyger oss journalister till Marocko där vi får ta oss an vägar som används till Dakar-rallyt och de skickar utan att tveka ut oss på Saharaöknens mäktiga sanddyner. Det är svårt att tänka sig tuffare utmaningar och vi kommer att bli förvånande över vad Jeep Cherokee är kapabel till, både på och utanför asfalten.

De första sex milen körs på asfalt, vars kvalitet är ungefär lika usel som våra svenska landsvägar. Det är förvånansvärt tyst inuti bilen och från hjulupphängningarna hörs inte ett slag trots bitvis riktigt dåligt underlag.

 Då ska man ändå vara införstådd med att denna Jeep Cherokee helt saknar plåttak. I stället sitter där vad som kallas för ”Sky Slider” och är ett canvastak som du kan öppna i hela takets längd, och du kan göra det antingen framåt eller bakåt, och stanna mitt på om så önskas. Det ger oanade möjligheter till att idka friskluftskörning. Det verkar förvånansvärt tätt och det hörs inget vindbrus. Fast det är klart att man undrar vad som kommer att hända när tidens tand satt sina spår.

 Motorn i vårt provkörningsexemplar är en 2,8 liter stor dieselfyra. I det här utförandet ger den 177 hästkrafter vid 

 3 800 r/min och lämnar ett maximalt vridmoment på 460 Nm när den, som i fallet här, är länkad till en femväxlad automat. Som standardutrustning sitter där en sexväxlad manuell låda.

 Jeep Cherokee kommer också med 3,7-liters V6-motor. Drivs med bensin och ger 205 hästkrafter och kopplas till en fyrväxlad automat. Denna är inte aktuell för Sverige.

 Dieselmotorn är i stort sett densamma som sitter i Chrysler Grand Voyager där den upplevs som ganska trött och inte alls samarbetar bra med automatlådan. I Jeep Cherokee däremot är det en helt annan sak. Bra ork från låga motorvarv och effekten räcker till helt okej. Motorn hörs dessutom inte heller lika mycket som i Grand Voyager.

Jeep Cherokee är utrustad med fyrhjulsdriftsystemet Select-Trac 2. Det innebär att bilen går att köra bakhjulsdriven, i 4WD Auto då 42 procent av kraften transfereras till framhjulen, och i 4WD låg, då det handlar om 50/50 mellan fram- och bakaxel.

När vi väl får chansen att ohejdat ge oss i kast med dynerna i Sahara framstår Jeep Cherokee som närmast ostoppbar. Den klarar omöjligt branta upp- och nedförsbackar utan att banga en millimeter. Det verkar bara vara förarens eventuella klantighet som kan sätta stopp. När en av företagets mest våghalsige testförare ger sig iväg nedför en närmast lodrätt sanddyn på cirka 100 meter är jag övertygad om att vi ska få se en rundslagning, men bilen klarar det också.

 Jag kan bara säga att jag är imponerad.

 För att förenkla svårare passager upp och ner har Jeep Cherokee (med automatlåda) försetts med Hill Descent Control som alltså tar dig ned utan att du själv behöver använda bromspedalen. Även vid start uppför får du hjälp av systemet som bromsar fast bilen i ett par sekunder så att du i lugn och ro kan flytta över foten från broms till gas. Inga sensationella nyheter men för Jeep Cherokee är det premiär.

Även om Jeep Cherokee nu visar sig vara synnerligen kapabel i terräng är det ju inte där den framförallt kommer att vistas. Och det är en behaglig upplevelse att leva med den även på vanlig väg. Kvalitén på interiör (i vårt fall hel läderklädsel) är mer imponerande än jag tidigare sett i en Jeep. Framstolarna är mycket bra och justeras med elmotorer, baksätet är hyfsat rymligt men sätet aningen för hårt stoppat.

Baksätesryggen går att fälla för att få ett plant lastutrymme och även passagerarstolens ryggstöd är fällbart framåt för att möjliggöra längre last.

 Jeep Cherokee baseras alltså på kaxiga Dodge Nitro och har bevarat mycket av detta i sina linjer. Rejäla skärmbreddare runt om och förstås en grill i fronten med sju ribbor. Grillen är integrerad i ett hav av krom tillsammans med strålkastarna.

Jeep, Chrysler och Dodge håller som bäst på att skapa en egen organisation i Sverige efter skilsmässan med Daimler. Något definitivt beslut om att ta in Jeep Cherokee har därför inte tagits men så dumma kan de inte vara att de lämnar den därhän. Då finns det andra Jeepmodeller att skippa utan att de kommer att saknas. Compass är en sådan.

 Eftersom det inte finns beslut finns det inga priser. Du behöver heller inte rusa åstad för att få beställa en Jeep Cherokee. Kommer den så gör den inte det förrän till sommaren 2008.

Jeep Cherokee Limited 2,8 CRD

Pris

Ej fastställt.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5:1. Borrning/slag 94/100 mm, cylindervolym 2 768 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 3 800r/min, max vridmoment 460 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Lågväxel. 5-växlad automatlåda, alt. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och undre A-armar, bak femlänkad axel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 235/65 R 17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 449, bredd 184, höjd 178, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt ca 2 050, maxlast ca 480, max släpvikt 2 800. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart ingen uppgift.

Acceleration 0-100 km/h ingen uppgift.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,22, landsväg 0,78, blandad körning 0,94 l/mil. CO2 250 g/km

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!