Provkörning av Jeep Compass

Provkörning av Jeep Compass

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Ser klart häftigare ut än Hyundai Tucson och Kia Sportage. Dessutom ligger Compass bra prismässigt, något under de värsta japanska konkurrenterna. Jeep Compass är ett steg i rätt riktning. Jag gillar den.

Basfakta

Pris 

från 229 900 kronor.  

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 88/97 mm, volym 2 359 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 4 500 r/min.  

Kraftöverföring 

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift (Freedom Drive I), 5-växlad manuell låda alt. CVT. Låsbar mellandifferential upp till 15 km/h.  

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, bak multilänkaxel.  

Styrning 

Kuggstång, hydraulisk servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.  

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, ESP och EBD.  

Hjul 

Fälg 6,5 tum, däck 215/60 R17.   

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 264, längd 441, bredd 181, höjd 163 (173 med rails), spårvidd fram/bak 152/152. Markfrigång 200. Tjänstevikt 1 515-1 660, maxlast cirka 450, dragvikt 1 500. Tank 51 liter.  

Fartresurser* 

0-100 km/h 10,7 s, toppfart 183 km/h.  

Förbrukning/miljö* 

0,87 liter per mil, blandad körning (enligt EU-norm). Co2 206 g/km.  

*Enligt tillverkaren

 

Jeep i rätt riktning

Med nya Compass verkar Jeep har hittat rätt väg. Härlig utstrålning, goda terrängegenskaper och med en bra prissättning ska mellan-suven jaga nya köpare.

Bilar som Toyota RAV4, Honda CR-V, Hyundai Tucson med flera ökar på europamarknaden. Samlingsnamnet är mellanklass-suv och det är kanske inte så svårt att förstå dess populäritet. Formatet är lagom familjevänligt, förarpositionen lite ”von oben” och fyrhjulsdrift och högre markfrigång gör att de inte stannar i första taget. Flertalet köpare anser dessutom att det är lite fräckt och tufft att köra ”jeep”, som biltypen lite vårdslöst kallas. Man är liksom lite mera ”friskus” än de som kör vanliga kombibilar. 

Jeep är, som de flesta vet, ett varumärke. Ett varumärke som hängt med i 65 år. ”Bilen som vann andra världskriget”, brukar det heta. Oömma vagnar som kanske mer lämpar sig för terräng och hårda tag. Grovt tillyxade med stela axlar och en tuff attityd med bensinslukande, stora motorer. Bilar som Jeep alltjämt tillverkar och som många fortfarande köper – främst i USA. I Europa gäller som sagt mellanklass-suv  – och nu drygt 60 år efter att kriget tog slut landstiger Jeep igen, med just en europaanpassad suv – Compass. En bil som tar upp fighten med de i inledningen nämnda vagnarna. 

Och jag tror den har en god chans att hitta sina köpare. För det första har Compass attityd. Den har utseendet för sig och är omisskänligt Jeep ur de flesta vinklar. Fronten med sin karakteristiska grill och de runda, högt placerade strålkastarna samt de kantiga hjulhusen är Jeep i varje tum. En annan inte oviktig faktor är ett attraktivt pris, och även det ligger bra till. Från 229 900 kronor med 2,4-liters bensinmotor på 170 hästkrafter och femväxlad manuell låda. Billigare än japanska RAV4 och CR-V, men dyrare än koreanska Tucson och Sportage. Där har vi konkurrensen i stora drag. Compass har starkare maskin och en utrustningsnivå som är klart konkurrenskraftig. Samt en del gimmickbetonade egenheter som övriga inte har. Dels finns nedfällbara högtalare i bakluckan, så man kan spela för hela stranden (extrautrustning)  – och dels finns en ficklampa baktill i taket, som laddas när den sitter på plats. Bakluckan öppnas för övrigt uppåt och inte åt sidan som på flertalet konkurrenter. 

Men tillbaka till hårdvaran, för det krävs mer än ett bra pris och ett tufft utseende om det ska lyckas. Den fyrcylindriga bensinmotorn går mjukt med dubbla balansaxlar och effekten räcker bra. Vridmomentet är 220 Nm vid 4 500 r/min. Maskinen är utvecklad tillsammans med Mitsubishi och Hyundai, och har kedja till kamaxeldrivningen. Bra. Femväxlad manuell låda är standard och som tillval finns CVT-låda som kan växlas manuellt. Kostar 14 000 kronor extra. Den andra motorn är en tvåliters fyrcylindrig diesel på 140 hästkrafter och 310 Nm mellan 1 750-2 500 r/min. Den finns endast med sexväxlad manuell låda. Den går nästan oroväckande modernt och bra. Kan omöjligen vara tillverkad i USA. Nej, men i Tyskland – och av Volkswagen. Med andra ord en 2,0 TDI-motor med partikelfilter. Stark, snabb, snål – och tyst, i alla fall i fart. 251 900 kronor vill man ha för Compass CRD.  

Den internationella Compass-provkörningen är förlagd till Stockholm av alla platser. Denna dag visar sig huvudstaden från sin soliga sida. Vattnet skvimpar blått och stilla när finlandsfärjor och waxholmsbåtar glider förbi Nacka Strand – som är bas-station för evenemanget. Vi tar oss ut på Värmdölandet, vidare mot färjan till Rindö, över till Waxholm och sedan mot en terrängbana i Rosersberg. Terrängbanan visar sig vara ordentligt lerig efter de senaste dagarnas skyfall. Såphal med surhål som kan dölja en krokodil, nåja nästan i alla fall. 

Bilarna är försedda med landsvägsdäck, breda och låga som modet föreskriver. Knappast ämnade för offroadkörning. Min co-driver som är van terrängman skakar skeptiskt på huvudet. Tror inte att Compass är mogen uppgiften. Bilen är permanent fyrhjulsdriven och tar hjälp av ESP-systemet för att fördela kraften till icke slirande hjul. Man kan spärra centraldifferentialen i farter upp till 15 km/h sedan släpper den succesivt när farten ökar, eller träder in igen när farten minskar. Compass klarar lerhålen förvånansvärt enkelt.  

– Den borde inte klara det här, säger terräng-Tomas och är imponerad. De allra flesta lär aldrig komma i närheten av terräng eller ens köra utanför asfalten. Därför är det betydligt mer intressant hur Compass går på vägen.  

Undertill sitter moderna hjulupphängningar. Fram McPhersonben och bak multilänkaxel. Precis som på de flesta konkurrenter, och Compass beter sig ungefär lika bra som dessa. Hygglig styrkänsla och fjädring som arbetar komfortabelt. Kör man riktigt hårt på gropig, dålig väg så bottnar fjädringen ibland samtidigt som rörelserna blir lite väl yviga. Ljudnivån är tämligen låg. Det förhatliga däckbullret som drabbar många bilar är inte borttrollat men ändå jämförelsevis lågt. Även vind och motorljud håller sig på klart konkurrenskraftiga nivåer. 

Till inredningsmaterialen räckte dock inte pengarna. Hårdaste plast över allt känns billigt på ett nästan koreanskt vis även om själva designen ändå är ganska snitsig. Ratten är endast inställbar i höjd. Men bra att även förarstolen är det samma.  Två modellvarianter finns: Sport eller Limited, där den senare är lyxigare med bland annat läderklädsel, luftkonditionering och 18-tumshjul. Som tillval finns navigation, däcktrycksövervakning, handsfree, i-pod inkoppling med mera. Aktivt antisladdsystem (ESP), dubbla krockkuddar fram, sidokrockgardiner (dock inte sidokrockkuddar, ännu), Isofixfästen, trepunktsbälten och nackskydd till alla är standard. Bilen är ännu inte krockprovad, men Jeep-folket räknar med fem stjärnor – kanske. Dessutom kan de nog räkna med att sälja en och annan Compass. En Jeep utan större missvisning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!