Provkörning av Jeep Compass 2,0 Multijet 140 Longitude

Året var 2006 och Borglund behövde inte resa speciellt långt när den internationella pressvisningen gick av stapeln – i Stockholm. Nu är det 2017 och pressvisningen av helt nya Compass sker i portugisiska Lissabon.

Jeep Compass är ingen bil som rosat marknaden precis. Den ser nästan komisk ut med sina runda lysen och höga grill. En närmast förvånad uppsyn. 2011 fick den en facelift där anletsdragen rättades till och inredningen inte var fullt så plastig.

Nu kommer en helt ny generation tillverkad i Mexiko, som delvis bygger på italienbyggda Jeep Renegade och Fiat 500X. Compass är dock snäppet större och kommer till skillnad från nämnda bilar att bara säljas här hemma i fyrhjulsdrivet tillstånd, precis som Cherokee, Wrangler och Grand Cherokee.

Nya Jeep Compass rullar stadigt och tyst – på den portugisiska asfalten.

Tre motorversioner tas hit där bensinaren är på 1,4 liter med 170 hästkrafter medan dieselmotorerna båda tvåliters med 140 eller 170 hästkrafter. Samma motorer som gör tjänst i Renegade, men de orkar också med den större bilen. Växlandet sköts med sexpetad manuell- eller niostegad automatlåda.

Jag kör från Lissabon väster ut längs kusten. Det är otroligt vackert med stora vågor och surfare ”on top”. Compass rullar stadigt och tyst – på den portugisiska asfalten. Jag når efter någon timme europas västligaste punkt (på fastlandet), fyren vid Kap Roca. Drar vidare mot Sintra nationalpark där Jeep har anordnat en terrängbana. Jag sitter och klämmer på materialen i kupén och inser att man lagt några dollar, euro eller peso på just sammansättning och material. Det ser överlag snyggt ut utan att vara överdrivet. Stolarna är också rejäla och sköna.

Tre utrustningsnivåer blir tillgängliga för vår marknad: Longitude, Limited och Trailhawk där den sistnämnda har lågväxel. I Sverige antas Limited bli bästsäljare och FCA Sverige räknar med att sälja 450 bilar från och med introduktionen i september/oktober – till årsskiftet. Jeep’s infotainmentsystem Uconnect med 7,0 eller 8,4 tums nav-skärm kan väljas i Limited och Trailhawk och inkluderar Apple Car Play och Android Auto. Fullt inkopplad och uppkopplad, således.

Välstädad förarmiljö som faktiskt känns påkostad, men utan överdrifter.

Fyrhjulsdriften kan också justeras i Jeep Select-Terrain. Med ett vred väljs Auto, Snow, Sand och Mud, plus Rock i Trailhawk-modellen. Alla Compass har även en låsfunktion till fyrhjulsdriften och markfrigången är skapliga 21,5 centimeter, och givetvis finns nedförsbackefarthållare i Hill-descent. Därtill autobroms och det mesta annat i säkerhetshöjande väg.

Terrängslingan hör definitivt inte till de hårigaste jag kört men nog fungerar Compass utmärkt. Det är ju ändå en Jeep, vilket förpliktigar. På landsväg känns fjädringen varken för mjuk eller hård, medan styrkänslan kunde vara lite mer precis. Nej, jag har inga direkta invändningar. Det tycks som om Jeep fått till en riktigt bra mellanklass-suv för europeiska förhållanden. Den går fint på vägen och är kapabel i terräng.

De kantiga hjulhusen och sjuribbsgrill är signum för Jeep. Ger ett robust intryck.

Några priser är inte spikade men en indikation är att Compass 2,0 Multijet med 140 hästkrafter och manuell låda i Longitude-utförande kommer kosta cirka 280 000 kronor.

Jeep Compass 2,0 Multijet 140 Longitude

Pris

Från cirka 280 000 kronor, första kundleverans september/oktober.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med fjäderben och undre triangellänkar samt krängningshämmare fram och bak.

 

Styrning

Elektrisk servo. Vändcirkel 11 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 439, bredd 182, höjd 164, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång 21,5. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 400, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 60 liter. Bagagevolym 438-1 755 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 196 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,57 l/mil. CO2 148 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 7 år, lack 2 år.

 

Skatt

3 032 kronor.

Rivaler

Volkswagen Tiguan TDI 190

Foto: @ Patrik Lindgren

Nya Tiguan är decimetern längre än Compass men rullar i samma klass. VW bjuder på lite mer flexibilitet med skjutbart baksäte och fällning i 40-20-40-konfiguration.

Pris: Från 332 200 kronor.

Nissan Qashqai 1,6 dCi 4x4

Bilen visades nyligen med en facelift och börjar säljas i augusti. Under huven har dock inget hänt vilket är synd då dieseln känns och låter gammaldags. Annars en trevlig och välutrustad bil.

Pris: Från cirka 250 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!