Bella Donna! Compass och Renegade tillverkas numera i södra Italien. Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av Jeep Compass 4xe Limited

Jeep kom igång sent, men nu går det undan. Om två år ska alla Jeep finnas som laddhybrid. Först ut är Compass.

Precis när gästerna är på väg att sätta sig till bords på laddhybridpartyt störtar en jänkare in genom dörren. Nästan för sent till festen, men låt gå. Det är väl hans italienska påbrå som ger sig tillkänna.

Men faktum är att det fortfarande finns många tomma platser. Även om de stora tillverkarna i år nästan unisont verkar ha fått samma idé – ”Hörni, ska vi inte släppa ut några laddhybrider?” – så tar det tid att fylla upp alla storleksklasser och segment.

Som för att kompensera den sena ankomsten lanserar Jeep två laddhybrider med samma tekniska plattform, Jeep Renegade och Jeep Compass. Framtill sitter en 1,3-liters bensinfyra på antingen 130 eller 180 hästkrafter som driver framhjulen. Kardanaxel saknas, i stället sitter en elmotor på 60 hästkrafter baktill och driver bakaxeln. Fyrhjulsdrift är alltså standard.

Batteriet är på 11,4 kWh och man utnyttjar 9,1 kWh för att driva elmotorn. I WLTP-cykeln går den på eldrift 4-4,2 mil beroende på vikt och utrustning. Det är siffror som känns sådär, speciellt med tanke på priset för Compass, 449 900 kronor.

1 av 3: Den högt uppdragna midjan tar tyvärr bort bakåtsikten. Foto: Mikael Stjerna
2 av 3 Foto: Mikael Stjerna
3 av 3 Foto: Mikael Stjerna

Mer imponerande är komforten i bilen. Oavsett om jag kör på el eller i hybridläge så går den riktigt tyst, och utrymmena är bra. Hur bra Jeep har löst fyrhjulsgreppet vet vi när vi har testat den på vinterhala vägar. Konceptet med en elmotor för bakhjulen och en förbränningsmotor för framhjulen är inte alltid det bästa receptet för bra och snabbt grepp. Volvos fyrhjulsdrivna laddhybrider har inte presterat särskilt bra när vi testat dem, men kanske kan Jeep bättre. Det går att spetsa drivningen vid behov. Lågväxel finns, och det går också att köra 4WD permanent med ”lock”-knapp, i upp till 15 km/h. Automatisk inbromsning vid körning i branta backar (så kallad Hill Descent Control) är en annan finess som är standard men som förmodligen används av få ägare.

När man startar bilen går den alltid i gång i hybridläget. Synd tycker jag, de flesta laddhybridägare ser nog hellre att den hade gått att programmera så att den alltid startar i helt elektriskt läge som också finns att välja på. För det är ju så många laddhybridägare använder sina bilar. Kör på dagen, nattparkerar med laddkabeln ansluten och sedan morgonstart på el med fulladdat batteri.

Bildskärmen är inte bland de största, 8,4 tum. Automat är standard med laddhybrid. Foto: Mikael Stjerna

När jag kör i elläget är den enbart bakhjulsdriven, eftersom bensinmotorn är avstängd är det inget som driver framhjulen. Toppfarten i elläget är begränsad till 130 km/h. När man kör på motorväg i 120 km/h, tyst och behagligt, påminns man om hur lite effekt det behövs för att driva en bil framåt i jämn fart.

Automatlådan har sex växlar och fungerar bra. Ingreppet när bensinmotorn startar sker mjukt, men hörs. Modellen jag provar har det större effektuttaget från bensinfyran, 180 hästkrafter, och upplevs som pigg. Hur mycket den drar när batteriet är tömt anges inte. Det som står i den internationella pressreleasen är tyvärr inget annat än en ren lögn. Översatt till svenska skriver Jeep att ”på längre körningar, med förbränningsmotorn, är koldioxidutsläppen lägre än 50 gram per kilometer i hybridläget.” Antingen förstår Jeep inte alls hur EU:s körcykel fungerar eller så tycker man inte att det spelar någon roll att man ljuger för pressen och indirekt för kunderna. I själva verket förutsätter bilens angivna 49 gram i koldioxidutsläpp, motsvarande 0,22 liter per mil, att man mestadels kör på elkraft från nätet. Vilket på långtur självklart är en omöjlighet när räckvidden är fyra mil. Kusinen Fiat 500X drar 0,7 liter per mil med samma bensinmotor, låt det vara en indikation på den verkliga törsten på långresa.

Fransesco Cimmino, ansvarig för motorutveckling. Foto: Mikael Stjerna
Lastutrymmet är lika stort som i vanliga Compass. Här med tredelad rygg (tillval). Foto: Mikael Stjerna

Personligen sitter jag bekvämt i stolarna och sittpositionen är hög och ger en viss överblick över vägen. Framåt i alla fall, bakåtsikten är däremot riktigt dålig. Förarmiljön känns trots tryckskärm och Apple CarPlay en smula daterad. Den är amerikanskt plottrig, med många knappar. Se det mer som ett konstaterande än kritik, den som kör en Compass till vardags lär vänja sig.

Tre utrustningsnivåer säljs, alla med samma elmotor och batteri. Instegsmodellen Limited har bensinmotorn på 130 hästkrafter och en ganska omfattande utrustning. Rattvärme, autobroms, Apple CarPlay, automatiskt helljus och klimatanläggning är standard. Trailhawk (+40 000 kronor) och S (+50 000 kronor) har framför allt högre effektuttag ur bensinmotorn, 180 hästkrafter.

Motorn är på 130-180 hästkrafter beroende på version. Foto: Mikael Stjerna

Bagageutrymmet är hyfsat. Tredelat ryggstöd bak är standard på Trailhawk och S, men tyvärr inte på instegsmodellen Compass Limited.

Compass lämnar en trevlig eftersmak, men känns något överprisad. Med lägre bonusrabatter på laddhybrider i april 2021 och 10 000 kronor högre förmånsvärde på alla laddhybridtjänstebilar från och med årsskiftet kommer konkurrensen att öka. Då tror jag inte att det håller att begära 450 000 kronor och erbjuda en räckvidd på fyra mil.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Mini Cooper SE ALL4 Countryman
En vildmarksdopad Mini med stöttande elmotor och ett batteri som ger en räckvidd på 5,2 mil. Mäter 4,3 meter i längd, lite kortare än Jeep. 220 hk och fyrhjulsdrift.
Pris: 422 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Opel Grandland X Hybrid4
Grandland X finns med fyrhjulsdrift, dubbla elmotorer, 300 hk, större kaross och en räckvidd på 5,9 mil. Är du intresserad av en Compass bör du också titta på denna Opel.
Pris: 439 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!