Byggarbetsplatsens kung. Nya Jeep Gladiator är utseendemässigt framfusig som ingen annan pickup. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Provkörning av Jeep Gladiator Rubicon 3,6 V6 4x4

Med sitt älskade pickup-land i blodet är det konstigt att Jeep väntat så länge med att presentera en ny egen ”flakare”. Senaste Gladiator baseras på populära ur-Jeepen Wrangler JT. Vi har provkört ett direktimporterat exemplar i kralligaste utförandet Rubicon. Förbered dig på en dundersockerchock.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Karossen ser ut att vara ritad av ett förskolebarn. Motorhuv, fyrkantig hytt, öppet flak, stora hjul samt lampor som sitter på utsidan. Lika enkel och lätt att ta till sig som en sockertoppad donut efter en fet hamburgerlunch. Glufs! Om utseendet är allt har vi redan vinnaren, alla vi råkar på under vår provkörning diggar nämligen vad de ser.

Gladiator är inget nytt för Jeep. Det heroiska namnet har inget med samägandet av italienska Fiat Chrysler Automotive att göra utan modellbenämningen fanns även på den Wagoneer-baserade fullsize-pickupen (SJ) som tillverkades 1962-1988.
1971 bytte modellen namn till Jeep Comanche eller J20 och i Sverige är modellen mest känd som Klargöringsbil 9711 inom Flygvapnet. 1987 köpte Chrysler upp American Motors Corporation (AMC) där Jeep ingick och eftersom Dodge hade sin liknande pickup, storsäljaren Ram, samt att J20 var 26 år gammal avslutades produktionen 1988. Men mellan 1981-1986 tillverkades även Jeep Scrambler (CJ-8), en förlängd CJ-7 med avtagbar takdel och långt flak. Outstanding den mest kända Scrambler-ägaren var Ronald Reagan som rattade sitt exemplar på sin ranch hemma i Kalifornien.

1 av 4 Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Men nu är det 2020 (2021 när du läser detta på webben) och vi står framför den allra senaste Gladiatorn. Debuten skedde redan 2018 på Los Angeles bilsalong och de första bilarna kommer inte till Europa förrän efter nyår, officiellt sett, men tack vare importören KW Cars som ägs av bilhandlarkonglomeratet Hedin Bil finns direktimporterade bilar redan nu. Till saftigt överpris och bestyckade med 3,6-liters V6-bensinsugmotor till skillnad från de fyrcylindriga tvåliters turbomotorerna – bensin och diesel – som annars finns bakom den sjuribbade upprättstående frontgrillen.

1 av 2: "Simulera kroppsarbete" är fotografens stränga order. Hans Hedberg är inte sen att lyssna och lyfter sten som aldrig förr. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Gladiator baseras på Wranglers (JT) rambygge men är förlängd med 76,2 centimeter och axelavståndet med 49,3 centimeter. Gladiator mäter i millimeter 5 539 i längd, 1 875 i bredd och som mest 1 933 (Rubicon med soft top) på höjden och 3 487 mellan hjulaxlarna. I och med det har vändcirkeln ökat från Wranglers 12,2 till som mest 13,6 meter. Den stela bakaxeln har annan geometri när det kommer till stag och fjädring än hos Wrangler och bromsarna har här större dimensioner.
Flaket mäter i millimeter 1 531 på längden (öppen lucka 2 067), 1 442 i bredd (1 137 mellan hjulhusen) och 861 i lasthöjd. Markfrigången är 253 millimeter – 283 millimeter för den provade Rubicon-versionen. God terrängduglighet är ett måste med fyrhjulsdrift, låsbara diffar och ett vaddjup på 76 centimeter.

Maskinen, drivlinan, har vi råkat på tidigare i diverse Chrysler-produkter, Pentastar-sexan är en bruksmotor ”over there”. Åttaväxlad automatlåda som låter motorn varva lite som den vill, varvräknaren åker jojo, men Gladiator skjuter mer fart än man först kan tro.
Acceleration 0-100 km/h går på snabba 7,7 sekunder men toppfarten bromsas upp av frontytans luftmotstånd som mest är att likna vid en ladugårdsdörr av Texas-mått. 197 km/h tror vi få Gladiator-ägare kommer att skyffla upp sin nya pickup i, inte ens på Autobahn.

1 av 3: Fullplottrad förarplats med många funktioner, dubbla växelspakar och pekskärm. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 3: Arbetslag om fem personer ryms i hytten. Taket och dörrar går att lyfta av för extra frihetskänsla. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
3 av 3: Likadant baksäte hos Gladiator som hos fullstora Wrangler. Nätfacken bak ser ut som hos fraktflyg. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Den dåliga aerodynamiken och traditionella V6-drivlinan gör att bensinförbrukningen anges till 1,36 liter per mil och koldioxidutsläppen till 252 gram per kilometer. Såja, nu har eventuella stenhuggande miljöpartister slutat läsa denna provkörningsrapport. Upplysningsvis är de fyrcylindriga turbomotorerna som senare blir aktuella betydligt snålare.

I coolaste Rubicon-utförande sticker Gladiator ut extra mycket. Synliga röda bogserkrokar fram och bak, dekaler och grovmönstrade terrängdäck ”Falken Wildpeak A/T” gör att du klär på dig en stormönstrad flanellskjorta var gång du sitter upp i hytten.
Bakom ratten är det Wrangler för hela slanten vilket ger en trevlig och personlig interiör. Inte den mest ergonomiska men de flesta grundreglage sitter föredömligt enkelt till och vill man leka finns en 8,8-tums centralt placerad pekskärm att trycka på. Körställningen med en stol relativt nära golvet och utsträckta ben tar lite tid att vänja sig vid, sätena är förvånansvärt komfortabla. Styrningen går lätt utan att vara lealöst känslolös.

1 av 3: "Hundlucka" i bakrutan ger bra ventilation och möjlighet att höra folk bakom bilen. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 3: Fällbar rygg i baksätet gömmer extra stuvutrymme och möjliggör stöldskyddad last. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
3 av 3: Terrängursprunget gör sig påmint. Rediga dragöglor fram bak, lackade i klarrött. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Baksätet rymmer tre och går att fälla för mer lastyta eller komma åt stuvfacken därunder. Ingen stenhård och upprätt kyrkbänksits, men heller inte någon schäslong att breda ut sig i. Mer arbetsbänk för hantlangare och kollegor. Eller barnen. Mitt i bakrutan finns ett öppningsbart skjutfönster, perfekt när det ska snackas med hjälpredan på flaket men mest för genomventilationen och att det ser tufft ut.

Drygt fem och en halv meter lång med en vänddiameter på 13,6 meter är Gladiatorn inget för stadsbuden, man undviker gärna rusningstrafiken nere i city. Bäst passar slagskämpen på landsväg eller bred grusväg i lagom tempo. Då får terrängbilsfjädringen tid att arbeta och styrningen ger rätt sorts feedback. Samtidigt som V6-motorn lufsar på utan mankemang.

1 av 3: 153,1 centimeter långt flak, 206,7 centimeter när lämmen är nedfälld. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
2 av 3: Eluttag bak på flaket för maskinutrustning eller kylskåp till pickup-picknicken. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld
3 av 3: Lastsäkring sker snyggt med den infällda listen med skjutbara rejäla fästöglor. Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Släpvikt på 3,5 ton är en verklig usp – unique selling point – perfekt för häst-, båt– och byggarfolk. I USA får Gladiator lasta närmare trekvarts ton men svenska förhandsexemplar tilllåts endast max 465 kilo, alldeles för lite för en arbetshäst.
I väntan på kommande Gladiator 2,0T, modellår 2021/2022, med fyrcylindrig turbospis är dessa ”gråimporterade” exemplar mest ett snabbt mellanspel för den som vill showoffa på byggarbetsplatser, handelsvaruhus eller snabbmatsparkeringar. Har du det knapert efter inköpet kan du säkert lösa entrébiljett för tittarna till detta välgräddade skådebröd.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Ford Ranger Raptor
En pickup med ”extra allt”. Stora 17-tumshjul skodda med terrängdäck 285/70, hög fjädring och i princip allt lull-lull. Med tvåliters EcoBlue-dieselmotor med 10-stegs automatlåda går Raptor både hyfsat snålt och snabbt.
Pris: 597 950 kronor.

Volkswagen Amarok 3,0 V6 4Motion Aventura
VW:s pickupsuccé kommer snart i ny version, innestående variant med stark 3,0-liters V6-diesel ger mycket flakare för pengen. Åldern märks på gammal förarplats men fortfarande är komforten fin för att vara hantverksbil.
Pris: 585 825 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!