Provkörning av Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Limited S

Provkörning av Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Limited S

Jeep Grand Cherokee har kommit i ny tappning. Det är dig förlåtet om du inte ser någon skillnad – åtminstone utan glasögon.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jeep Grand Cherokee kom helt ny 2005 och inte ens då upplevdes det som någon större skillnad jämfört med föregående modell. Detta trots att det då verkligen hade skett saker.

Bilen hade till exempel ett helt nytt chassi med fjäderben och dubbla triangellänkar fram och en modern multilänkaxel bak. Det hindrade inte bilen från att behålla den där lite olustiga känslan av att rolla åt alla håll – samtidigt. Detta lever kvar även 2009.

 Det är fullt förståeligt att ett företag som Chrysler, som äger Jeep, kanske inte har råd att utveckla ett helt nytt Jeep-koncept, i alla fall inte i dagsläget. Men i stället för att lägga ner pengar på petitesser kunde de ju ha låtit bli helt och hållet eftersom de förändringar som skett till 2009 års modell varken gör till eller från.

 Om du detaljstuderar Jeep GC av senaste modell ser du att grillen har blivit aningen högre och dragits längre ner i stötfångaren. Strålkast­arna är minimalt förändrade. Fälgarna är av ny modell.

 Och nu är det dags att ta på de starka glasögonen för att se vad som har skett inuti kupén. Ratt och ventilationsgaller har försetts med silverdetaljer, mittarmstödet fram är nytt och instrument­rundlarna har fått ny mörk färg med kromringar runt. Men det är inga monumentala skillnader mot den Grand Cherokee vi testade i nummer 17/05.

 Detaljerna förändrar inte intrycket att det är mycket plast och mörka toner som gäller. Sådant verkar tilltala amerikanska köpare. I stort sett är det dock ganska funktionellt även om luftkonditioneringen tar tid på sig att värma upp kupén.

 Nej, det som skett med Grand Cherokee har skett i skymundan och är dolt under karossen.

 En av de viktigare förändringarna är att ratten nu går att justera även i längdled vilket underlättar när man ska ställa in en bra körställning.

 En annan bra sak är att pedalstället är justerbart med ett enkelt knapptryck – en raritet på de flesta bilmodeller i dag. Nu går det alltså att sitta lite bättre men det är fortfarande obegripligt trångt i kupén. Man undrar var alla centimeter har tagit vägen. Den mörka interiören och klädseln accentuerar trångboddheten.

 Baksätet har alldeles för brant sittdyna och ger inget som helst lårstöd. Tvingas du sitta i mittposition med fötterna på kardantunneln blir det hemskt. Benutrymmet och huvudditot är det dock inga problem med.

 Under motorhuven i provkörningsexemplaret sitter en 3,0-liters dieselturbo som lånats från koncernens förra ägare, Mercedes.

 Motorn ger 218 hästkrafter vid 4 000 r/min, inte mycket att orda om, men den ger också 510 Nm i vridmoment redan från 1 600 r/min och maxkraften håller i sig till 2 400 r/min. Det ger väldigt bra körbarhet och en känsla av att det går undan utav bara katten.

 Stoppuret stannar enligt Mercedes på nio sekunder blankt vid sprinten 0–100 km/h. Toppfarten är 200 km/h. Om man testar dessa två saker ofta kommer bränsleförbrukningen att vida överstiga de 1,03 liter per mil som uppges för blandad körning.

 Rent krasst är detta motoralternativ det enda rätta i Jeep Grand Cherokee även om 5,7 Hemi och 6,1 SRT8 med sina urstarka vinkelåttor är hur läckra som helst – ända fram till macken. Nackdelen med dieselmodellen är den höga bilskatten – 9 261 kronor.

 Jeep Grand Cherokee är alltså inte direkt någon hit på vanlig väg där man konstant får korrigera med ratten. Som någon förare uttryckte det: ”Vägens ojämnheter känns som tredjehandsinformation i ratten”.

 Men den excellerar desto mer i terräng där det förnämliga fyrhjulsdriftsystemet Quadra Drive 2 fixar det mesta. Det driver på alla fyra hjul samtidigt och jobbar på elektronisk väg med att överföra rätt dos kraft till rätt hjul för tillfället. Lågväxel finns vid behov. Här gör bilen rätt för sig och funktionaliteten i terräng har blivit ännu bättre med Hill Descent Control, som enklare tar dig nedför branta backar, och Hill Start Assist som är din vän i uppförsbackar. För att ytterligare underlätta vid tuff terrängkörning går underdelen av främre stötfångaren att montera av med enkla grepp.

 Båda dessa nya system är standardutrustning i Limited-utförande (som vi kör här) och det är gott om prylar i utrustningslistan i övrigt också.

 Priset är satt till 484 900 kronor för Limited S-Edition som vi kör. Den billigare Laredo kostar 419 900 kronor. Men redan från start är rabatten från Jeep 75 000 kronor vilket är en fingervisning om att försäljningen är marginell. Du behöver troligen inte lägga så mycket energi på att få ned priset ytterligare och nere i nivå med Toyota Rav4 framstår Jeep Grand Cherokee nästan som prisvärd.

 I Amerika gör återförsäljarna allt att få bilar sålda. Köper du en ny Dodge hos Bettenhausen i Chicago får du ytterligare en för en dollar!

 Tror inte det går så långt i Sverige, men man vet aldrig …

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Limited S

Pris

489 900 kronor.

Motor

Diesel. 6-cyl V längdmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 2 987 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 510 Nm mellan 1 600 och 2 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med inkopplingsbar lågväxel. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 245/65 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 475, bredd 187, höjd 174, spårvidd f/b 158/158. Tjänstevikt 2 210, maxlast ca 540, max släpvikt 750 (3 500 med BE-kort). Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,32, landsväg 0,87, blandad körning 1,03 l/mil. CO2 272 g/km.

Skatt

9 261 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!