Provkörning av Jeep Grand Cherokee 3,6 Overland

Provkörning av Jeep Grand Cherokee 3,6 Overland

Det är arton år sedan Jeep Grand Cherokee ­introducerades. Fyra ­miljoner exemplar har prånglats ut. Lika många som älskat den har ­hatat den för den amerikanska plastig­heten. Now, time for a change!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?



Jeep Grand Cherokee har varit fyrkantigheten personifierad, slagen möjligen av Volvo 740. När nu den nya generationen komer har det uppenbarligen hänt saker. Det här är den rundaste versionen hittils och det återstår att se hur de gamla fansen tar det. Stannar de kvar? Och ­kommer det att skapas en ny kundkrets?

 Även om de rundare formerna är uppenbara är det omöjligt att inte ta nya Jeep Grand Cherokee för just uppenbar. Den karakteristiska grillen är bevarad, sedan kan man ju diskutera huruvida den har sju ribbor eller inte. Det beror på om man räknar lufthål eller – ribbor.

 Bortsett från det har Jeep Grand Cherokee närmat sig de europeiska konkurrenterna med stormsteg. Om det är bra eller dåligt när den uppenbart största marknaden fortfarande är USA? Det kan bara tiden utvisa.

 Ursprungligen var det tänkt att nya Jeep Grand Cherokee skulle dela de flesta komponenter med Mercedes ML. Men när affärsuppgörelsen mellan Daimler och Chrysler bröts valde Jeep att gå mer efter egna linjer. Fortfarande är det emellertid cirka tio procent som härstammar från ML. Allt detta sitter under karossen.

 Jeep Grand Cherokee har fått nya hjulupphängningar, den stela bakaxeln har bytts mot en multilänkupphängning. En sådan tar lite mer plats men för att inte offra terrängegenskaperna har luftfjädring tillkommit. Det innebär att markfrigången kan höjas till så mycket som 27 centimeter när terrängen vill jävlas.

 Luftfjädringen har också möjliggjort att du kan sänka bilen mot marken (15 mm) för att förbättra vägegenskaper, luftmotstånd och därmed bränsletörst.

 Den här nymodigheten, första gången för Jeep, har gjort bilen gott. Det är, för att vara en suv, ovanligt lite karossrullning i kurvor. Det är relativt tyst från hjulställen och det betyget lär stå sig även i Sverige. Gudarna ska veta att det kaliforniska vägnätet är minst lika eftersatt som det svenska.

 Motoralternativen för Jeep Grand Cherokee är tre. För Sverige, och Europa, kommer en treliters diesel att vara den bäst säljande. Tyvärr var denna inte klar för provkörning och Jeep ville inte prata om den överhuvudtaget. De menade att alla specifikationer inte var klara.

 Det tror jag vad jag vill på, men klart är att oljebrännaren inte introduceras i Sverige förrän om cirka tio månader.

 De två bensinalternativ som bjuds dyker upp i slutet av året, november-december. Den version som kommer att sälja mest av dessa är en 3,6 liters V6 på 286 hästkrafter och 347 Nm i vridmoment. Lite larmig vid acceleration men ändå ganska okej och faktiskt med mysig karaktär. 

 0-100 km/h tar 9,1 sekunder, toppfarten anges till 206 km/h. Bränsleförbrukningen är visserligen förbättrad med tio procent från föregående generation men 1,14 l/milen blandad körning är inget att skriva hem om.

 5,7 liters V8 på 352 hästar och 520 Nm kommer att bli en rar syn i Sverige, men för den som inte bryr sig om bränsletörst är den naturligtvis en härlig körupplevelse. Toppfarten är satt till 225 km/h och 0-100 km/h tar 8,7 sekunder. Bränsleåtgång nämner aldrig Jeep ett ord om. Släpvagnsvikten, med rätt körkort, är imponerande 3 500 kilo, V6-versionen klarar 2 268 kilo.

 Selec- Terrain (”välj terräng”) är en nyhet för Jeep Grand Cherokee. Systemet innebär att du har fem olika terränglägen att välja på och vart och ett optimerar drivkraftfördelning, fjädring, växlingspunkter etc.

 De lägen som finns att välja mellan är sand/lera, sport, auto, snö och klippor. I Sportläge ändras fördelning av drivkraften så mycket som att 80 procent går till bakhjulen. Samtidigt släpper antisladdsystemet på sin stramhet och tillåter lite tuffare körning utan att gripa in. Inte så att Jeep Grand Cherokee uppmanar till långa feta sladdar, men i alla fall.

 För den europeiska marknaden erbjuds Jeep Grand Cherokee med två olika fyrhjulsdriftsystem. På hemmaplan finns det även en bakhjulsdriven version för de som bara vill ha imagen och aldrig skulle drömma om terrängkörning.

 Quadra-Trac 2 är för de som mest håller till på normal väg, Quadra-Drive 2 med elektronisk diffbroms i bakaxeln för de som tycker det är fränt att repa karossen i tuff terräng.

 Vad som kommer att bli standardutrustning i Sverige är inte klart, men enligt Jeep i USA kommer de flesta bilar som skeppas över Atlanten att vara i Overland-trim och det betyder i stort sett fullt utrustade inklusive luftfjädring och Selec-Terrain. Inga prisuppgifter finns ännu.

 Overland betyder också läderklädsel och med denna nivå (vi har inte sett övriga) har det verkligen skett saker på insidan. Det är inte alls plastigt längre, det används äkta träinslag, riktigt krom och läderklädseln är prydligt sydd. Jag skulle vilja påstå att det är den bästa amerikanska insidan jag sett.

 Framstolarnas dynor är dock i kortaste laget men då bilen växt några centimeter på längden är det gott om plats för benen i baksätet. En annan innovation, för Jeep, är att baksätesryggen går att justera och till och med fälla. Kan behövas då Grand Cherokee, för sin storlek, har ganska litet bagagerum. En hel del av detta tas också upp av ett fullstort 20-tum högt reservhjul. Den storleken är standard i Overland-trim.

 Jeep i USA är stolta över sin nyfödda. Det brukar ameri­k­anska biltillverkare vara oavsett vilket skräp de presenterar för världspressen. 

 Men den här gången tycker jag faktiskt de har rätt till det. Ett stort steg framåt för Jeep som även tar hem all tillverkning till Michigan, tidigare tillverkades bilar även i Österrike.

Jeep grand cherokee 3,6 overland

Pris

Ej fastställt.

Motor

Bensin. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 96,0/83,0 mm, cylindervolym 3 604 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 6 350 r/min, max vridmoment 347 Nm vid 4 300 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram stötdämpare med coil-overs och olika långa länkarmar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 265/50 R 20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 482, bredd 194, höjd 176, spårvidd f/b 163/163. Tjänstevikt ca 2 190, maxlast ca 760, max släpvikt 2 268. Tank 94 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 782 – 1 554 liter

Fartresurser*

Toppfart 206 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,1 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad ­körning 1,14 l/mil. CO2 265 g/km.

Garantier

2 år nybil, 3 år vagnskada, 7 år rost.

Skatt

2 835 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr