Provkörning av Jeep Grand Cherokee 4,7 Overland

Provkörning av Jeep Grand Cherokee 4,7 Overland

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cyl V-motor med 1 överliggande kamaxel per cylinderbank, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 93/86,5 mm, volym 4 701 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 425 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, konstant fyrhjulsdrift med hög- och lågväxel. 4-växlad automatlåda. 

Fjädring/Hjulställ

Skruvfjädring och stela axlar fram och bak. Fyrlänksupphängning fram, trelänks bak.

Styrning

Kulmuttersnäcka, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, skivor bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul/däck

Aluminiumfälg 7,5 tum, 235/65 R17 däck .

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 461, bredd 186, höjd 181, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 2070, maxlast 425.

Fartresurser *

Toppfart 206 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3s.

Bränsleförbrukning *

Stad 2,1 l/mil, landsväg 1,2 l/mil, blandad körning 1,5 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Krafttillskott

I nummer 3/03 testade vi Jeep Grand Cherokee 2,7 CRD mot Kia Sorento, Jonas Borglund skrev och själv tog jag tillfället i akt och körde en runda med Jeepen - utan att bli särdeles imponerad. 

Dieselmotorn från Mercedes gör ett hyfsat jobb, men i övrigt är bilen en slätstruken individ. Grand Cherokee är rambyggd och har stela axlar både fram och bak vilket ger just stela fjädringsrörelser. Styrningen är av snäcktyp vilket i Jeepens fall betyder inexakta och okänsliga styregenskaper. 

Dessa förutsättningar gör att Jeepen känns gammal. Volvo XC90, VW Touareg och Toyota Land Cruiser är bara tre av de hetaste nyheterna som höjt nivån i klassen. Och i den konkurrensen har Jeep Grand Cherokee svårt att freda sig.

Grundmodellen introducerades 1992 och modellen har genomgått en rad förändringar sedan dess. Till 1999 kom en kraftigt uppdaterad version och samtidigt fick Grand Cherokee en 4,7-liters V8. Fyra år senare får modellen den typiska medicinen för bilåldringar: mer effekt och mer utrustning. Modellen kallas för Overland och nu två månader efter upplevelsen med dieseln har det blivit dags att utröna den nya versionens uppträdande. Och med dieselbilen i färskt minne är förväntningarna inte allt för höga. Men Overland är faktiskt en positiv överraskning. 

Att kalla Overland för ny stämmer inte, i grund och botten är det samma bil som 4,7 Limited. Förutom högre utrustningsnivå ligger skillnaden i att Overland har en 38 hästkrafter starkare version av V8-motorn på 4,7 liter, från 220 till 258 hk. Även vridmomentet har stigit, från 390 till 425 Nm, och det finns tillgänglig vid 3500 r/min. (Vanliga 4,7 har sin topp vid 3 200 r/min.) 

Den 2,1 ton tunga Overland är riktigt snabb. Huruvida fabriksuppgiften på 8,3 sekunder för acceleration 0-100 km/h stämmer ska vi låta vara osagt, men Jeepen rör på sig riktigt bra och den fina motorn har alltid kraft över. Accelerationskraften från 100 km/h och uppåt är det inget fel på, Overland ångar på utan att tappa andan. 

Men den effektiva motorn har en baksida, bränsleförbrukningen. Jeep själva uppger en blandad förbrukning på 1,5 liter milen, men under provkörningen hade vi svårt att nå ner till den siffran ens på landsväg. Overland vill snarare ha två liter milen och det blir dyrt i längden.

Enda växellådsalternativet är en femstegsautomat som växlar både mjukt och fint. Enda problemet uppstår när föraren vill ha en snabb nedväxling genom kickdown, ibland är det som om lådan stannar upp och tänker efter vad den ska göra vilket tar tid. Annars gör den ett gott jobb, stegen mellan växlingarna är inte så långa och med motorns fina kraft går omkörningarna snabbt. 

Motorns kraft i all ära, det är främst bilens väguppträdande som överraskar. Overland är riktningsstabil, styr bättre än väntat och erbjuder god åkkomfort. Det känns som om den har ett betydligt vassare chassi, men efter att ha talat med DaimlerChryslers tekniska avdelning visar det sig att 4,7 Limited och Overland har samma chassispecifikation. Istället får äran tillskrivas däcken, Nokian Hakkapeliitta SUV, gav bilen fina egenskaper på alla underlag. 

Men tiden har sprungit ifrån Grand Cherokee, till och med i Overlandutförande. De nya och färska SUV:arna är kanske inte lika terrängdugliga som Jeepen, men med färskare teknik och ännu mer personbilslika utföranden har de övertaget. Overland kontrar med att vara "fullsmetad" med all tänkbar komfortutrustning, men inte ens det räcker för att berättiga prislappen på 519 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!