Provkörning av Jeep Grand Cherokee SRT 8

Provkörning av Jeep Grand Cherokee SRT 8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

647 900 kronor.

Motor 

Längsmonterad 8-cyl v-motor, centralt placerad kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 103/90,9 mm, volym 6 059 cm3. Max effekt 425 hk (313 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 570 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar, bak stel axel med multilinkupphängning.

Styrning 

Kuggstångstyrning, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälgbredd fram 9 tum, bak 10 tum. Däck fram 255/45 R20, bak 285/40 R20.

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 278, längd 474, bredd 187, höjd 174, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt 2 171, maxlast 580, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 78 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 245 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5 s. 

Förbrukning* 

Stad 2,20, landsväg 1,31, blandad körning 1,64 l/mil. CO2-utsläpp, 388 g/km vid blandad körning.

*Enligt tillverkaren

 

För mycket, för sent!

Sorry, nu har bägaren av effektstinna och supertörstiga suvar runnit över. Just då kommer Jeep Grand Cherokee SRT8 med 425 hästkrafter.

När Chrysler siktar framåt tittar man mycket i backspegeln. Sedan 2002 är SRT (Street and Racing Technology) märkets kronjuvel, ungefär som M-Sport är för BMW eller AMG för Mercedes. Nu introduceras Jeep Grand Cherokee SRT8 på den svenska marknaden. Av den anledningen har jag åkt till Knutstorp för att stifta bekantskap med den effektstinna och tunga pjäsen. Men kan den verkligen vara vägen framåt?

Hemi och Mopar Performance Parts Engineering är två tunga namn i amerikanska motorkretsar vars tyngd etablerades från 50-talets början, den verkliga toppen nåddes sent 60- och början av 70-talet. Racing och prestandamodeller utgjorde utbudet då och samma sak gäller idag för SRT.

Den trimmade Grand Cherokee-bilen ser riktigt maffig ut där den står i depån vid Ring Knutstorp. Karossen har blivit riktigt biffig och begreppet ”automobila steroider” som Chrysler själva använder känns rätt. Karossen har blivit rejält bredkäftad med rejäla luftintag i fronten och tufft centralmonterade utblås där bak. Givetvis ingår de 20 tum höga fälgarna i standardutrustningen och mycket riktigt är bilen så gott som fullutrustad i standardutförande. Läderklädsel, parkeringssensorer runt om och eljusterbara pedaler tillsammans med 6,1 liter stor V8-motor på 425 hästkrafter – allt blir ditt för 647 900 kronor. Mycket billigare än jämförbar Porsche Cayenne. Men det är inte poängen. När Chrysler sjösatte SRT-programmet 2002 hade man möjlighet att göra något nytt, något fräscht och kanske till och med något oväntat. Något lite mer miljövänligt kanske? Snacka om payoff för det nya projektet, första tillverkaren som satsade på prestanda och miljötänkande. Men istället plöjer man på i invanda fotspår, vilket säkert är lätt hänt när man ska attrahera den amerikanska marknaden. Feta motorer säljer ”over there”.

Bredvid i depån nere på Knutstorp står en härligt röd Dodge Viper (även det en SRT-produkt) med jättemotor på 8,1 liter och drygt 500 hästkrafter. En underbar bil det där. Så var ligger skillnaden? Jo, Jeep Grand Cherokee SRT8 är en bruksbil som kanske kommer snitta 2 000 mil per år – Dodge Viper är en entusiastbil som kanske snittar 300 mil per år. Båda drar sanslöst mycket bränsle per mil, men på 300 mil per år spelar det inte så stor roll. Det är ju de stora bovarna som ska sättas dit.

Men nu är vi på Knutstorp, lika bra att köra en sväng med bilen. Och visst är den både mallig och kraftfull, vilket inte minst när nyckeln vrids runt och Hemi-motorn hoppar igång. Glider ut på banan, känns väl inte riktigt rätt med den här bilen med tanke på att tjänstevikten ligger på 2 171 kg. Och mycket riktigt blir bilens tyngd en övermäktig uppgift för däcken att ta hand om, bilen hasar i ingång och utgång av kurvorna trots fyrhjulsdriften. Men kraften räcker till gott och väl. Den femstegade automatlådan gör ett hyfsat jobb, men går ner i något slags felsäkert läge efter några varv. Tydligen har bilen omdöme, en tajt racerbana är inte bilens rätta element.

Körställningen är precis som i övriga Grand Cherokee upprätt och stolarna ger god komfort även om dynan är för kort för alla med lite längre ben. Chassirörelserna känns lite fastare, inte minst tack vare de stora hjulen med lågprofildäck och de stora bromsarna med Brembo-ok ger en känsla av racing.

Problemet med hela SRT-programmet är att det visar vägen för hela Chrysler-gruppen. En modell som Viper faller utanför ramarna och blir därför helt legitim. Men bruksmodeller som väger drygt två ton och drar över 1,5 liter bensin per mil och släpper ut 388 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning andas för mycket ”innan oljekrisen”. 70-talets oljekris alltså.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!