Provkörning av Jeep Patriot 2,4 Sport

Provkörning av Jeep Patriot 2,4 Sport

Med modellen Patriot försökte Jeep 2007 locka tillbaka de kunder som flytt fältet sedan lanseringen av andra generationen Cherokee. Det gick sådär. Nu tar de nya tag.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Modellens former refererade oblygt till den kultförklarade ur-Cherokeen tillverkad mellan 1984 och 2001. Patriot hade dock en nertonad trapper-image och målgruppen var inte längre enbart grisuppfödare och jägare. De tänkta köparna var nu mer av urban karaktär, kryssandes mellan köpcentren och nattklubbarna. Köparna är hittills 214 stycken till antalet.

Patriot gjorde bort sig i Teknikens Världs femvagnstest av suvar i nummer 18/2007 och tog obehindrat sistaplatsen. Mycket skäll fick interiören som ansågs plastig och det är främst här Patriot nu har fått sig en uppryckning.

 Jeep har med enkla medel höjt stämningen i kupén. Instrumentpanelen ger nu ett mjukare intryck tack vare runda luftutblås, tillrundad mittkonsol med nya greppvänliga reglage.

 Den manuella lådan känns taggig och backen kräver en extra knuff för att man ska slippa höra ett hjärtskärande rassel när kuggarna inte lirar.

 Dugliga suvar ska ha personbilskänsla och det har Patriot. Fjädring och styrning lirar fint och karossens kantighet gör den greppbar i speglarna. Svepytan för bakre torkaren är ett skämt men så är alla rutor låga. Patriot är primärt framhjulsdriven, men de bakre hjulen hjälper till vid behov. Med en spak mellan stolarna aktiveras konstant fyrhjulsdrift. Kraften fördelas då lika mellan fram- och bakaxel upp till farter av 15 km/h.

 I dag finns Patriot bara i ett utförande på den svenska marknaden: 2,4 Sport. Inget kraftpaket precis, det tar ett tag att komma upp i tempo men väl där håller man lätt takten. Ett dieselalternativ på 2,2 liter med 163 hästkrafter är på gång. Pris och datum är ej bestämt.

 Uppdateringen hos Patriot omfattar även lackade dörrhandtag, aktiva nackskydd och Hill Start Assist. Dessvärre är ljudanläggningen utbytt och omfattar nu inte längre de nedfällbara extrahögtalarna i bakluckan. Det bryr sig knappast grisuppfödaren om, men väl discjockeyn.

Jeep Patriot 2,4 Sport

Pris

Från 239 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88/97 mm, cylindervolym 2 360 cm3. Max effekt 168 hk (125 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 222 Nm vid 4 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift med automatisk eller manuell inkopplad fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel med tvär och längsgående stag.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 215/60 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 441, bredd 179, höjd 166, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt 1 610, maxlast 400, max släpvikt 1 500. Tank 51 liter.

Fartresurser*

Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,7 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,14 landsväg 0,67, blandad körning 0,84 l/mil. CO2 200 g/km.

Skatt

1 800 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!