Provkörning av Jeep Renegade 2,0 MultiJet 170 4WD Trailhawk

Projektledningen för nya Jeep Renegade står framför oss samlade journalister och beklagar att Jeep under en tioårsperiod byggt bilar som folk inte vill ha. De syftar framför allt på Compass, en kass bil som inte hade någon riktning. Plastig, ful och trist.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nu går det bättre för Jeep som har ökat sina marknadsandelar rejält och i Sverige ökat försäljningen med hela 60 procent. Helt nya Cherokee och senaste versionen av Grand Cherokee har vänt siffrorna. Det är med tillförsikt Jeep ser framtiden an, framför allt som de har en ny, mindre suv som ska slåss i det alltmer populära små-suv-segmentet.

Man påstår helt frankt att Renegade Trailhawk (värstingversionen) har bäst offroadkapacitet i klassen. Och det har de förmodligen rätt i eftersom Trailhawk har lågväxel och spärr i bakre differentialen. Till detta en markfrigång på 21 centimeter, nioväxlad automatlåda och 170 hästkrafter stark diesel. Det räcker förstås inte att vara en överdängare i terrängen även om det är just detta namnet Jeep borgar för. Nej, Renegade måste ha ett vinnande uppförande på vanliga vägar också. För det är på såna man åker för att komma till terrängen. Även den läxan har Jeep gjort bra. Individuell fjädring med McPhersonben runt om. Stötdämpare från Koni med en speciell konstruktion som isolerar stötdämparen från karossen. Bakaxelbrygga upphängd i gummibussningar samt mycket och effektiv isolering gör att Renegade rullar tyst. I alla fall på italienska vägar.

Två rätt stöddiga typer med fet midjelinje.

Men alla behöver inte så avancerade terrängegenskaper som Trailhawk erbjuder. Somliga kör aldrig bortom asfalten och därför finns Renegade även som endast framhjulsdriven, och då är markfrigången nere på 17,5 centimeter. Motoralternativen i framhjulsdrivet tillstånd är 1,6 E Torq med 110 hästkrafter, 1,4 Multiair II Turbo 140 och 1,6 Multijet II Turbo på 120 hästkrafter. 4X4 finns med 1,4 Multiair II Turbo 140, 2,0 Multijet II Turbo med 140 eller 170 hästkrafter. Multiair betyder bensindrift och Multijet är dieseldrivna.

Den nioväxlade automatlådan finns förutom till de två stora dieslarna också att få ihop med 1,4 Multiair II Turbo. Sexväxlad manuell låda är för övrigt standard till de flesta motorerna medan 1,6 E Torq (bensin) har femväxlad. 1,4 Multiair II Turbo 4X2 går att få med sexstegad dubbelkopplingslåda.

Detta är den första Jeep som tillverkas i Europa, närmare bestämt hos Fiat, som äger Chrysler där Jeep ingår. Renegade innehåller en hel del Fiat-komponenter som vissa delar av plattformen, motorer och växellådor men också interiört där en del reglage och knappar går igen i märkena Fiat och Alfa.

Färgklickar i form av ramar runt bland annat högtalare och växelspak livar upp.

Jag ger mig ut i terrängen med Trailhawk. Den har Jeep Active Drive Low som standard och man kan ställa fyrhjulsdriften i fem olika driftlägen i Select-Terrainsystemet, för sand, snö, lera eller sten, samt auto. För att hamna i läge Rock (sten) måste man koppla in lågväxel med ett knapptryck och då låses även bakre differentialen. Hörde jag ordet bergsget, någon? Trailhawk smyger sakta och duktigt över stock och sten. Den är klart imponerande. Fjädringsvägen är lång och det ska mycket till innan Trailhawk tappar fotfäste.

Övriga fyrhjulsdrivna modeller har Jeep Active Drive som tillval men bara Trailhawk har lågväxel/spärrad bakaxeldiff. Efter den ömsom leriga, ömsom steniga terrängbanan trycker jag på Auto och ger mig ut på vanlig väg. Nu är bilen endast framhjulsdriven för att spara bränsle. Så fort bilen känner av att den behöver fyrhjulsdrift så kopplas det in automatiskt. I de andra lägena är bilen alltid fyrhjulsdriven.

Kantig kaross ger bra utrymmen. De kantiga hjulhusen är Jeepdesign.

Susar iväg genom landskapet i trakterna kring Milano. Visst hörs dieseln under acceleration och i långsam fart men den stör knappast. Automatlådan växlar lent och på nionde växeln varvar motorn cirka 1 500 r/min i 100 km/h. Den elektriska styrservon ger bra närvarokänsla och går lagom tungt/lätt. Stora ytterspeglar ger bra bakåtsikt men för den som vill se mer finns backkamera. Aktiverar den aktiva farthållaren som håller avstånd till bilen framför. Om man närmar sig framför­varande objekt alltför snabbt bromsar Renegade själv för att mildra eller helt undvika en kollision. Bilen har flertalet säkerhetsanordningar, alldeles för många att rabbla här men de viktigaste är, förutom aktivt antisladdsystem och krockkuddar, antivältvakt, filbytesvarning, dödavinkelvarning och bromsassistent.

Stolarna är något korta men har bra stuns och det är lätt att hitta en bra sittposition. Ratten är justerbar vertikalt och horisontellt och man blickar ut över en trevlig instrumentbräda. Inte överdrivet exklusiva material men visst duger det. Tydliga instrument och en stor display för navigation och annat. Renegade ska säljas i ett hundratal länder och till Sverige kommer den i slutet av november. En tvåhjulsdriven kostar från 209 900 kronor medan fyrhjulsdrivna modeller startar på 244 900. Nivåerna är Longitude, Limited och Trailhawk. Den snikigaste – Sport lär inte säljas här.

Jeep Renegade 2,0 MultiJet 170 4WD Trailhawk

Pris

299 900 kronor, säljstart november, första kundleverans i november-december.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-stegad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak fjäderben och multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 8 tum, däck 215/65 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 423, bredd 180, höjd 169, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 21. Tjänstevikt i. u, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 351-1 297 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 201 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,59. CO2 155 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 7 år.

 

Skatt

3 106 kronor per år.

Rivaler

Skoda Yeti 2,0 TDI 170 4x4

Kompetent tjeck med eller utan fyrhjulsdrift. Jämför man terrängförmåga så hamnar den efter då varken lågväxel eller diffspärr finns att få. Annars är den väl rustad för det mesta.

Pris: från 280 800 kronor.

 

Mercedes GLA 220 CDI 4Matic

Offroadversionen av Mercedes A-klass är på många vis en flottare bil än Renegade. Men med en markfrigång på endast 13,4 centimeter har den inget i terrängen att göra.

Pris: från 358 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr