Provkörning av Jeep Wrangler 2,8 CRD Sahara Unlimited

Provkörning av Jeep Wrangler 2,8 CRD Sahara Unlimited

Folk liksom stannar upp i steget. Tittar på den limegrönfärgade saken som saknar tak fast ramkonstruktionen till detta sitter kvar. Glo på ni, Jeep Wrangler Sahara Unlimited pallar det.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Grundkonstruktionen kom redan 1941 och hette då Willys Jeep. Egentligen är det inte så mycket som utvecklats sedan dess, det är också idén med det hela.

Den stora nyheten genom åren är att bilen fått skruvfjädrar i stället för bladfjädrar. Men detaljer som stela axlar, fällbar framruta och sju ribbor i fronten ändrar man inte på i brådrasket. Enligt undersökningar lär Jeepfronten ligga tvåa på listan över saker folk direkt kan identifiera. Etta ligger Musse Pigg. Om man ska bedöma Jeep Wrangler mot moderna suvar så faller den pladask. 

 Dörrar som inte går att stänga utan våld och som slår igen över din kropp vid minsta lutning. Ett vindbrus som inte är av denna världen. Vinglig som en drucken vid körning rakt fram. När du möter en lastbil är det som att träffas av en rak höger.Egenskaper som aldrig skulle tolereras vid ett köp av en modern suv. Men det här är ingen modern suv, det är en ikon från förr som överlever tack vare att det finns en hel hop fanatiska entusiaster som inte kan tänka sig annat.

 Det finns egentligen ingen motsvarighet i bilvärlden, föregångaren (TJ-serien) är närmast jämförbar.När man kör de första milen i en splitt ny Jeep Wranger börjar man fundera vad som är fel från fabrik. Motorn, rak dieselfyra med turbo på 177 hk, är visserligen snabb ur startblocken men springer lika fort in i väggen. I högre farter lever den mest bara om och överröstar till och med vindbruset. Och det säger inte lite. Accelerationen tar fort slut och om du till äventyrs törs sega dig upp till 140 km/h känns det som att det är med livet som insats. Mittläget i styrningen är så vagt att det inte finns något.Du får passa bilen hela tiden och korrigera med ratten för att Jeep Wranger ska hålla sig på rätt kurs.

Väl inne går det inte annat än förfasas över den hårdplastiga intrumentpanelen. Mitt i denna tronar en stor nyhet på Jeep Wrangler. Knapparna till de elstyrda sidorutorna. Jeep Wrangler 2,8 CRD Sahara har försetts med en specialitet, ett löstagbart canvastak. Det gör den till en av världens få fyradörrars cabriolet-bilar. Historiskt sett har det funnits tidigare och nästa år kommer Mercedes S-klass i öppet utförande. Med fyra dörrar. Jeep Wrangler kommer från fabrik med både canvastak och hardtop. Delen över framstolarna på hardtopen är avtagbar och kan förvaras i bagageutrymmet. Vi ville ta av canvastaket helt och hållet. 

 Det tog cirka två timmar, varav den sista av dessa under telefonguidning av en expert på området. Taket kom aldrig på plats igen under den tid Teknikens Värld hade bilen. Även om det säkert går enklare efter en del träning så är det en taklösning som saknar motstycke i världshistorien vad gäller krånglighet.

Man kan ju även plocka av dörrarna helt och hållet, gångjärnen är monterade på utsidan av karossen. 

 Nu låter det som om vi avskyr den här bilen men det gör vi verkligen inte. Den är till exempel mycket bättre än sin föregångare. Bara en sådan sak! Det längre axelavståndet gör bilen mycket komfortablare och i det avseendet spelar förstås de mjukare fjädrarna in.

 De extra dörrarna och det längre axelavståndet gör att fem personer nu kan åka samtidigt utan problem. Wrangler i Unlimitedversion är hela 475 centimeter lång och har ett axelavstånd på nära tre meter. Det är samma längd mellan axlarna som BMW 7-serie.

 Trots sin storlek fungerar Jeep Wrangler utmärkt i terräng där den verkligen är på sin mammas gata. Även om flera hjul tappar kontakten med marken går det oftast att ta sig vidare. 

 Lågväxel och ett väl fungerande antispinn-system hjälper till.

Efter ett tag har man vant sig vid styrningen, spjärnar tag i ratten vid lastbilsmöte och struntar i vindbruset. Man åker helt enkelt omkring och känner sig ganska frän.

 Jeep Wrangler är en legend som man till slut inte kan komma ifrån att man gillar, alla dess brister till trots. Men att ha den som enda bil är nog något till och med de största entusiasterna avstår ifrån. Även om det säkert finns någon. Det är jag förresten ganska övertygad om.

Jeep Wrangler 2,8 CRD Sahara

Pris

329 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 94/100 mm, cylindervolym 2 768 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 410 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Lågväxel. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare, stela axlar med längsgående stag.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 255/75 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 295, längd 475, bredd 188, höjd 187, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt ca 1 950, maxlast

ca 410, max släpvikt 2 000. Tank 72 liter.

Fartresurser*

Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,26, landsväg 0,84, blandad körning 0,99 l/mil. CO2 263 g/km.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!