Kia Carens 1,8 och Daewoo Tacuma

Provkörning av Kia Carens 1,8 mot Daewoo Tacuma

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kia

Lastutrymme

Säkerhetsutrustning, växellåda

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/87 mm, 1793 cm3. Max effekt 126 hk (93 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 162 Nm vid 4900 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5- växlad manuell låda alt 4-växlad automat. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak längs- och tvärlänkar. 

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälgbredd 6 tum, däck 195/60 HR15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 256, längd 450, bredd 175, höjd 161, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt 1460, maxlast 420, max släpvikt 1250 kg. Tank 55 liter.

Daewoo

Pris, flexibilitet

Säkerhetsutrustning

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 86/86 mm, 1998 cm3. Max effekt 121 hk (89 kW) vid 5600 r/min, max vridmoment 176 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 

4-växlad automat. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben (McPherson), undre tvärlänkar och krängningshämmare. Bak halvstel torsionsaxel i bakåtriktade bärarmar. 

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, däck 195/60 HR15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 435, bredd 176, höjd 158, spårvidd fram/bak 148/148. 

Tjänstevikt 

1320, maxlast 505, max släpvikt 1100 kg. Tank 60 liter.

 

Familjefejs

En bil i varje klass gäller också för koreanska tillverkare. Daewoo Tacuma och Kia Carens vill kriga mot Scénic, Touran och kompani - vilken av dem klarar uppgiften bäst?

Det bubblar och fräser under ytan. Två udda, prispressande fiskar gör sig till för att bli accepterade i det stora stimmet.

Den ena ser alldaglig ut, kamouflerad med försiktiga anletsdrag för att obemärkt smälta in. Namnet är Kia Carens, en sydkoreansk bil med MPV-stuk, 25 centimeter längre än en av ledarfiskarna, Renault Scénic. Finns bara med 1,8-litersmotor, kostar 162900 kronor och har bland annat luftkonditionering som standard.

Den andra bilen ser ut att ha simmat upp från de riktigt stora djupen, men härstammar också från sydkoreanska fastlandet. Namnet är Daewoo Tacuma, i profil som en blandning av Renault Scénic och Mercedes A-klass. Rakt fram-ifrån liknar den ingen annan, möjligen en asiatisk skräckmask eller en Star Wars-figur. Även Tacuma är en MPV, cirka decimetern längre än Renault Scénic. Med 1,6-litersmotor är priset inte mer än 129000 kronor. Vi valde att köra 2,0-modellen, som bland annat är standardutrustad med delläderklädsel och luftkonditionering. En klar bubblare för bara 149900 kronor.

Vad får man för pengarna? Det ska vi försöka bena ut.

Kia Carens är numret större än konkurrenterna i lilla MPV-klassen. 4,5 meter lång kaross gör bilen rymlig. Bra plats fram, i baksätet och i lastutrymmet. Så långt är Carens svårslagen. Men sittkomforten kunde vara bättre. Stolarna fram är ganska okej men har begränsade inställningsmöjligheter. Framåt, bakåt och ryggstödslutning är det som erbjuds. 

Tacuma är mer generös och har separat inställning av sittdynans fram- och bakkant och dessutom svankjustering. Nackskydden är bättre, de kan vinklas i låsta positioner så att avståndet mellan skalle och nackskydd optimeras. I Carens sitter nackskydden alldeles för långt från huvudet. 

Kias baksäte är relativt bra trots platta dynor. Benutrymmet är utmärkt. När dynor och ryggstöd fällts bildas en plan lastyta och som mest fick vi in 39 läskedrycksbackar i bagageutrymmet.

Tacuma har i stället tre separata, fäll- och urlyftbara stolar bak. Stolarna ger bättre komfort, den i mitten kan justeras i längsled och om man fäller ryggstödet omvandlas det till avlastningsplats och två drickahållare. På framstolarnas ryggstöd finns fällbara bord. Höger framstol kan vändas så att passageraren kan sitta näsa mot näsa med någon i baksätet. 

Med bakre stolarna framfällda lastar Tacuma 33 backar, men när vi lyft ur stolarna får vi in inte mindre än 46 stycken.

Fack i golvet och "byrålådor" under framstolarna samt en hel del fack och drickahållare ger bilden av en tämligen komplett familjebil. Många idéer tycks vara ?snodda? från Renault Scénic.

Kia har också många fack, några av dem "gummerade" så att saker och ting ska ligga kvar. Men till klurigheterna i Tacuma når Carens inte. 

Utrymmena är bättre i Tacuma. Bilen har något längre axelavstånd och är bredare än Carens. I kupén gör det fem centimeter på bredden i axelhöjd i baksätet, centimeter som får tre baksätespassagerare på bättre humör. Och benutrymmet bak är mycket bra.

Kia sneglade säkert på Ford Focus när instumentpanel och mätare skulle ritas. Snitsiga vinklar och ganska få men stora reglage. Tydligt och enkelt. Alltihop är tillverkat i hårdplast och det är väl inget fel med det - så länge intrycket är någorlunda tilltalande.

I Tacuma är det också tunn hårdplast som gäller, men designen är inte lika snitsig. Passningen och detaljomsorgen är å andra sidan bättre, dessutom har Daewoo kryddat med ganska naturtrogna träbitar i plast. Även här är antalet reglage och knappar få och enkla att handha. Extra plus för radioreglage i ratten.

Båda är snarlikt, enkelt uppbyggda. Ingen spjutspetsteknik här inte. Motorn på tvären, framhjulsdrift, McPhersonben fram och halvstel axel bak.

Carens 1,8-litersmotor uppges ge 126 hk vid 6000 r/min och 162 Nm vid 4900 r/min, medan Tacumas tvålitersspis ska ge 121 hk vid 5600 och 176 Nm vid 4000 r/min. Det högre vridmomentet vid ett lägre varvtal ger Tacuma ett kännbart övertag. Den behöver inte varvas lika hårt och körningen känns mer vilsam. Pluspoängen gäller även växellådan, visserligen inget under av smidighet eller exakthet men oklanderlig i funktionen. 

Det kan man inte säga om lådan i Carens, det var länge sedan vi träffade på så slappa, långa och veviga lägen. Körkänslan i bilen är absolut noll.

Fjädringskomforten är lite bättre, Carens sväljer gupp och ojämnheter effektivare än den ganska struttiga Tacuma. Vid några extrema gupp bottnade fjädringen totalt och då small det rejält. 

Styrningen i båda bilarna känns likvärdig med ganska kvick reaktion, bra vägkänsla och exakthet.

Ingen av bilarna har antisladdsystem och vi vet sedan tidigare att äldre koreanska bilar skämt ut sig i vårt undanmanöverprov. Men både Kia och Daewoo har gjort ett ganska gott chassijobb. Carens klarade 64 km/h (verklig fart) utan att riva några koner. Framhjulen tar styrning lite för bra vilket gör att bakvagnen tappar greppet och bilen överstyr. Carens kränger betydligt mer än Tacuma, som i stället för att överstyra hasar (understyr) mer med framhjulen. Ett beteende som är önskvärt i en familjebil. Tacuma klarade konbanan med 66 km/h. Båda rullar på Kumho Powermax, däck som bullrar ganska friskt, och ingen av tillverkarna har satsat på maximal ljudisolering. Det som hörs mest är just däck- och vägbuller, men i högre fart även motorsurr. Mest väsnas Carens, vars lilla motor måste plågas mer för att ge acceptabla prestanda.

Garantierna är likvärdiga. Båda har tre års nybilsgaranti, tre års vagnskada, sex års rostskyddsgaranti och tre års assistansförsäkrinhg. Kia har dessutom tre års lackgaranti.

Som du nog redan förstått är Daewoo Tacuma solklart bilen att föredra i denna duell. Den är bättre i nästan allt och 13000 kronor billigare. Kia Carens har lite större lastutrymme, marginellt bättre fjädring och sidokrockkuddar. I övrigt ingenting som övertygar.

Den som tittar närmare på Tacuma blir säkert positivt överraskad och en garanterat glad lax, för bilen är inte bara billig att köpa och lustig att se på - den är faktiskt riktigt vettig.

Carens-köparen då?

Torsk!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!