Provkörning av Kia Carnival 2,9 CRDI

Provkörning av Kia Carnival 2,9 CRDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 19:1. Borrning/slag 97,1/98 mm, cylindervolym 2 902 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 3800 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-stegsautomat. Hastighet vid 1000 r/min på 5:an: 40,5 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak individuell upphängning med längs- och tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 12,2 m.

Bromsar

Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul/däck

Fälg 6 tum, däck 215/65 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 492, bredd 190, höjd 173, spårvidd fram/bak 163/160. Tj.vikt 2163, maxlast 502. Släpvikt 2000. Tank 75 l.

Fartresurser*

Toppfart 175 km/h, 0-100 km/h 19 s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 0,88 l/mil.

*Tillverkarens uppgift

En ko i familjen

Sydkorea har just presenterat sig som fotbollsnation. Det verkar som om man kan bygga hyggliga familojebussar också.

Sydkoreas bilindustri har genomlidit ett riktigt stålbad på senare år. Av konkurser, rykten och strejker blev det till slut ett samgående mellan Hyundai och Kia samtidigt som General Motors tog över Daewoo, vars USA-introduktion står för dörren som "GM:s Skoda".

De båda andra är redan där och firar säljtriumfer med var sin modell: Hyundai Santa Fé, en SUV som också går bra i Sverige, och Kia Sedona, en traditionell familjebuss som i dagarna relanseras som Carnival i Sverige. Bilen håller på att ta över klassen för "people movers" i USA tack vare bra pris, utrustning och betyg i amerikanska krocktester.*

Modellen kom redan 1999 men har i denna tappning förändrad front och markant mycket trevligare interiör med bättre känsla i detaljerna.

Framför allt finns nu en nykonstruerad turboladdad common rail-diesel på 140 hk som alternativ till V6-motorn på 2,5 liter och 150 hk. 

Maskinen har råstyrkan som sitt ena kännetecken. Turbon tvekar inte en halvsekund, draget finns direkt och gör den stora och tunga bilen smidig. Som typ har ju Carnival lite av trygg ko över sig: en bukig kropp och lite vaggig gång, fast man förvånas över hur snabb i steget hon är i starten. Något fartvidunder är det nu sannerligen inte fråga om, men karaktären passar utmärkt för en familjetransportör till vardags. Samarbetet med den fyrstegade automatlådan går friktionsfritt, särskilt mellan de högre lägena skiftar lådan berömvärt mjukt.

Motorn råmar tyvärr också på värsta ko-manér. Morgonharklingen låter som om ett motorras förestår och under nedväxling dånar det ordentligt. Kia förlitar sig emellertid helt på sitt kunnande och ger i USA tio år eller 10 000 mils garanti på motor och låda. Det borde man göra här också. I övrigt är ljudnivån dämpad, av vindbrus hörs nästan ingenting.

Bränsleekonomin är ett klart plus. Det är anmärkningsvärt att i en så här stor och tung bil komma ner i 0,9 l/mil i blandad körning utan särskilda uppoffringar. Importören tror också att dieselversionen blir volymmodell, i den mån man kan tala om en sådan för Kia.

Kupén är rymlig för de sex som kan åka med i var sin skön fåtölj (med fällbara armstöd på fyra av dem). Längst bak ska man dock inte vara över 180 cm för att kunna sitta upprätt.

Det finns mängder av förvaringsfack, eluttag, mugghållare och uppfällbara bord i kupén, dessutom rikligt med ljuspunkter, en låsbar låda under passagerarstolen fram, dubbla handskfack och en särskild ficka för mobiltelefonen i varje dörr. En smart detalj är det fällbara och utdragbara bord som härbärgeras mellan stolarna fram (se där fanns också fyra mugghållare till!), en annan är de krokar som finns att fästa matkassar på ryggstöden allra längst bak.

Vissa moderniteter erbjuds inte alls, till exempel navigator, sidokrockkuddar och krockgardiner, ej heller klimatanläggning (men den standardmonterade luftkonditioneringen är verkligt effektiv). En bättre ljudisolering av underredet vore på sin plats, grusregnet undertill låter plågsamt slitsamt i den här bilen.

Det amerikanska går igen i köregenskaperna. Carnival är framtung och markant understyrd men går tryggt och ganska okänsligt för sidvindar för att vara en familjebuss. Fjädringen är duktigt mjuk men dämpningen helt okej. Styrningen är irriterande långsam kring mittläget, man får veva ordentligt runt gathörnen och vändradien är stor. 

Kia grundades 1944 och bygger ca 1,2 miljoner bilar per år men är ännu nästan helt okänt i Sverige. I Tyskland och USA förefaller kunderna extremt nöjda, av olika nätfora att döma. Flera av modellerna känns ändå hopplöst efter konkurrensen och då hjälper inte lågt pris.

Carnival är det överlägset starkaste kortet på hand för Kia just nu och borde kunna ändra uppfattningen om märket som en sista tillflykt för den absolut vill ha en ny bil, till en bil man faktiskt skulle kunna vilja ha. 

* Anm: I juni 2003 gick det riktigt dåligt för Kia Carnival i Euro NCAP:s krocktester.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!