Provkörning av Kia Cee'd

Provkörning av Kia Cee'd

Kia har i många år varit ett lågprismärke som tillverkat bilar som heller inte skulle kostat mer, och knappt det. Men nu är det rättning i leden och nya cee´d kan bli en succé.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kia har satsat enormt hårt på cee´d, ja det ska stavas med liten bokstav. En flång ny fabrik har byggts upp i Zlina, Slovakien, till en kostnad av en miljard euro.

 Företaget har dammsugit Europa efter tekniker från de ledande tillverkarna. De har minutiöst gått igenom C-segmentets allra bästa bilar och ogenerat kopierat det bästa de haft att erbjuda.

 Målsättningen är inte blygsam. Kia cee´d ska matcha, och helst vara bättre, än klassledarna VW Golf, Opel Astra och Ford Focus.

 Och banne mig, de skjuter i alla fall väldigt nära. Det kommer att bli högintressant med ett jämförande test i början av nästa år. Modellen introduceras 10-11 februari.

 Kia har lyckats göra en bil som uppför sig bra på väg, har stora innerutrymmen, stort bagageutrymme och den ser lika proper ut, om än anonymare, än klassens flashigaste bilar. Det är mycket Opel Astra och till och med Audi A3 över designen.

Utrustningsmässigt slår Kia hela utmanarhögen, och de gör det till klassens bästa pris (149 900 kronor för 1,6 EX som beräknas bli volymmodellen) så länge inte någon av de andra säljs till specialerbjudande.

 Lägg till det marknadens bästa garantier så förstår ni att konkurrenterna har all anledning att skruva på sig i väntan på Kia cee´d.

 Kia erbjuder fem års nybilsgaranti och på det två års ytterligare garanti på motor och växellåda. Tio års rostskyddsgaranti är inte bäst, men bra. Säkerhetsmässigt är de övertygade om att få fem stjärnor i Euro NCAP. Oavsett resultatet ingår krockkuddar fram, på sidorna fram och längsgående krockgardiner i priset. Lägg till det antispinn/antisladd-system, aktiva nackskydd fram, bältessträckare fram och bältespåminnare på samtliga sittplatser.

 Det är inte bara på säkerhetssidan Kia cee´d kommer fullmatad. I provkörda 1,6 EX ingår på komfortsidan fjärrstyrt centrallås, färddator, luftkonditionering, elektriska fönsterhissar fram/bak, elektriskt inställbara backspeglar, lättmetallfälgar, stereo med cd, elslingor i vindrutan för uppvärmning av torkarbladen, mp3-uttag.

 Den som till äventyrs vill ha mer som backhjälp och regnsensor kan beställa det. Priserna var tyvärr inte klara vid provkörning.

 Kia cee´d har spänstiga vägegenskaper, kanske till och med i stötigaste laget för en familjebil. De har tagit tyska Sachs till hjälp när det gäller fjädrar och stötdämpare. Det går hursom att friska på rätt bra i kurviga partier utan att bilen protesterar.

Motormässigt är 1,6-litersversionen på 122 hästkrafter. Inte bra, inte dålig. Men både toppeffekt och maximalt vridmoment ligger högt upp i varvtalsregistret och den måste alltså varvas rätt högt för att komma till sin rätt. Och ärligt talat är jag tveksam till att motorn levererar vad den lovar, det känns inte så. Tiden för 0-100 km/h är satt till 10,8 sekunder, toppfarten till 192 km/h.

 Motorn larmar rätt bra och det gör också de originalmonterade Michelindäcken.

 Kia cee´d kommer i fler versioner. Inropare blir 1,4-litersmotor på 105 hk/137 Nm. Få sådana fanns på plats vid provkörningen och de journalister som lyckades tillskansa sig en menade att den var tystare än 1,6. Pris, nästan lika välutrustad som 1,6: 139 900 kronor.

 1,6-liters diesel på 115 hk/255 Nm är ett tredje alternativ (164 900 kronor) och framåt hösten 2007 kommer två liter stora bensin- och dieselmotorer. Partikelfilter är standard på dieselmotorerna.

 Samtliga motoralternativ är kopplad till en femväxlad manuell låda som är lättarbetad, känns helt enkelt väloljad. Som alternativ till i första hand 1,6 EX finns en fyrväxlad automat och det känns omodernt. 10 000 kronor extra kostar den ändå.

 Invändigt är det förstås plast i mängder, men det luktar inte båt och materialvalen är i klart högre klass än man är van vid när det gäller Kia. Det känns nästan lite tyskt! Stolarna är väl stoppade och både lång och kort testförare fann sig väl tillrätta. Utrymmet i baksätet fullt godkänt för i alla fall två.

 Baksätet är delbart/fällbart och det redan väl tilltagna bagageutrymmet på 340 liter kan i två enkla fällningar förvandlas till 1 300 liter på ett plant lastutrymme. Förankringsöglor finns som det anstår en modern bil.

 Det tar sexton timmar att snickra samman en Kia cee´d. Varje arbetare vid linan i Slovaken ska göra 100 bilar per år vilket är rekord i branschen.

Kia cee´d ska bli företagets insteg i bilvärldens finrum och de räknar med att sälja 150 000 bilar årligen. Detta beräknat med den tredörrars sportversion och en kombi som presenteras senare under 2007.

 I Sverige tror Kia Motors att 1 600 köpare på årsbasis ska bli ägare till en cee´d. Totalt sett räknar de med att komma upp till två procent av den totala bilförsäljningen under 2007. Det är en fördubbling jämfört med i år.

 cee´d är möjligen ett ganska litet kliv för bilvärlden i stort, men för Kia är det jämförbart med Armstrongs promenad på månen.

Basfakta

Pris

149 900 kronor.

Motor

4-cyl  tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.  Kompression 10,1. Borrning/slag 77/84,44 mm, cylindervolym 1 591 cm3.  Max effekt 122 hk (89,7 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 154 Nm vid 5  200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstång med el-servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system

Hjul

Fälg 6 tum, däck 205/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd  265, längd 424, bredd 179, höjd 148, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt  ca 1 263, maxlast ca 500, max släpvikt 1 200. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 192 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,80, landsväg 0,54, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 152 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!