Provkörning av Kia Cee'd 1,6 CRDi

Provkörning av Kia Cee'd 1,6 CRDi

Kia Cee´d har blivit en formidabel säljsuccé för det koreanska företaget. Nu är det dags för uppfräschning både på in- och utsida.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Om någon för ett par, tre år sedan sagt att Kia 2009 skulle vara uppe och slåss med märken som VW, Ford, Peugeot, Volvo hade denne blivit utskrattad.

I dag har hånskrattet fastnat långt ner i halsen.

 Kia Cee´d säljer som tusan i det tuffa C-segmentet där bilar som VW Golf, Ford Focus och Peugeot 308 håller till. Efter första halvåret 2009 är det bara Golf som sålt bättre och under juli månad sålde Cee´d över 100 bilar fler än Golf!

 Man ska ju egentligen inte ändra på ett vinnande koncept, men planeringen att göra en facelift på Cee´d andra halvåret 2009 har legat fast länge.

 Nu gäller det för Cee´d att övertyga nationen om att den är minst lika tilltalande som tidigare med sitt nya breda flin. De röster vi hört är inte odelat positiva. Men det får framtiden utvisa.

 Vad som skett utvändigt är i stort sett den nya fronten, nya strålkastare och bakljus samt nya backspeglar med integrerad körriktningsvisare. Och med nya stötfångare har bilen blivit 25 mm längre.

 Invändigt är det ny ratt och en delvis uppiffad konsol samt nya mätartavlor med svart bakgrund och röda siffror.

 Det är med andra ord evolution i stället för revolution.

 Det mest intressanta har dock skett under skalet.

 Kia Cee´d har fått kritik för en slapp styrning och för hård fjädring och koreanerna har varit lyhörda.

 Mjukare fjädrar har monterats liksom omkalibrerade stötdämpare. Bussningar har bytts ut och krängningshämmarna har blivit grövre för att kompensera för den mjukare fjädringen så att inte vägegenskaperna ska bli lidande för att komforten ökar.

 Har de lyckats?

 Jag skulle vilja säga ja, men inte fullt ut. Det är bättre men ändå inte i klass med exempelvis VW Golf. Det är möjligt att det lägre priset är kompensation för det.

 Styrningen har kalibrerats om och det är mindre dött i mittläget nu. Samtidigt blir styrverkan väldigt kraftig så fort du lämnar detta läge och vrider du ratten lite snabbt på motorväg går antisladdsystemet in.

 Den 2,0 liter stora dieselmotorn lämnar svensk marknad och ersätts av en ”ny” 1,6 liters CRDi. Den här motorn, som då hade internbeteckningen U1, fanns även tidigare. 

 Nu har den modifierats och kallas då U2 på fabriksgolvet i Slovakien. Undrar vad Bono har att säga om det?

 Motoreffekt (115 hk) och vridmoment (255 Nm) är exakt samma som tidigare. Det som skett är att motorn fått modernare common rail-insprutningssystem och ny turbo med variabel geometri.

 Dessutom har den start/stopp-system som på Kia-språk kallas ISG (Idle, Stop & Go).

 Detta i kombination med sexväxlad låda, lättrullande Michelin Energy-däck och bromskraftsåtervinning gör att Kia Cee´d 1,6 CRDi drar mindre diesel och hamnar under den magiska 120-gramsgränsen vad gäller koldioxid­utsläpp.

 U1 släppte ut 125 gram, U2 släpper ut 115 gram. En skillnad på åtta procent. Jag tycker trots allt att det är ganska lite med tanke på vad som gjorts.

 Det må vara hur det vill med det men den lilla motorn är trevlig och känns starkare än vad den är. Redan den svagare versionen på 90 hästkrafter räcker till men den tas inte in till Sverige längre. Anledningen är att den inte går att koppla till en farthållare. Märkligt!

 ISG-systemet är utvecklat och framtaget av Bosch som har över en miljon bilar som rullar med deras start/stopp-funktion under olika namn.

 Märkligt emellertid att inte Kias ISG fungerar när luftkonditioneringen är påslagen och det är varmt ute. Motorn stannar helt enkelt inte vid rödljus och då faller ju en stor bit av det hela. 

 Anledningen är rädslan för att motorn inte ska orka starta igen, men andra tillverkare klarar av detta problem och även de har Bosch-detaljer under huven.

 Kia Cee´d har i alla fall blivit en stark utmanare i Golf-klassen. Om det är den sjuåriga garantin eller det faktum att köparna numera struntar i vad bilen heter bara de får mycket bil för pengarna, det vet bara konsumenterna.

Kia Cee'd 1,6 CRDi

Pris

174 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,3:1. Borrning/slag 77,2/84,5 mm, cylindervolym 1 582 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 255 Nm mellan 1 900 och 2 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 4-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,3 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 426, bredd 179, höjd 148, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt ca 1 468, maxlast ca 350, max släpvikt 1 400. Tank 53 liter.

Fartresurser*

Toppfart 188 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,49, landsväg 0,40, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 115 g/km.

Skatt

1 843 kronor.

*   Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!