Den var tydligen efterlängad av kunderna. Redan innan bilen hade introducerats på den svenska marknaden hade 135 kunder tecknat sig för bilen.
Den egentillverkade 1,6-liters dieselturbo som sitter i Cee’d får väl inte hjärtat slå några extra slag. 115 hästkrafter vid 4 000 r/min och ett maximalt vridmoment på 255 Nm mellan 1 900 och 2 750 r/min.
Enligt Kia tar det bilen 11,5 sekunder att ta sig från stillastående till 100 km/h men jag har en svag känsla av att klockan kommer att visa mer än så vid en exakt mätning. Toppfarten är uppgiven till 188 km/h. Motorns styrka är bra kraft på mellanregistret.
Motorn är, liksom bilen i övrigt, tillverkad i företagets nya moderna fabrik i Ziilina, Slovakien. Det är bra för miljön eftersom den som övriga Kia-bilar inte behöver forslas över halva världen för att nå europeiska kunder.
Enligt Kia släpper Cee’d 1,6 CRDI ut bara 125 gram koldioxid per kilometer vilket gör den till en av Golfklassens allra renaste dieslar.
Om man läser den tekniska specifikationen ska bilen dra 0,47 liter milen vid blandad körning och på landsväg anges 0,42 l/mil.
Även om inte mätning från pumptankning är helt tillförlitligt kan vi i alla fall konstatera att dessa under vår provkörning gav ett helt annat resultat. På 40 mil motorväg med farthållaren satt på 100 km/h ville motorn ha 0,61 liter milen vilket är en avsevärd skillnad. Nu var dock motorn helt ny och för att en diesel ska ”släppa” krävs det en hel del mil, upp till ett par tusen mil får du räkna med.
Kia Cee’d CRDI säljs bara med femväxlad manuell låda som bara är medelbra, lägena är inte direkt exakta.
Som diesel har Cee’d gått upp 85 kilo i vikt och det tycks ha gjort fjädringskomforten bättre. Det slamrar inte alls längre och det krävs kraftiga ojämnheter för att det ska kännas. Styrningen lämnar dock alltjämt en del att önska.
Kia introducerade Cee’d med strålande garantier. Sju år på drivpaketet och fem år på resten av bilen. Detta utökades från augusti till att gälla sju år på hela bilen.
Det lär inte minska populariteten för Cee’d bland kunderna.
Kia cee´d 1,6 CRDi
Pris
Från 164 900 kronor.
Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,3:1. Borrning/slag 77,2/84,5 mm, cylindervolym 1 582 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 255 Nm mellan 1 900 och 2 750 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med dubbla längsgående och dubbla tvärgående stag.
Styrning
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 6 tum, däck 205/55 R 16.
Mått/vikt(cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 424, bredd 179, höjd 148, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt ca 1 440, maxlast ca 380, max släpvikt 1 400. Tank 53 liter.
Fartresurser*
Toppfart 188 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 11,5 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,57, landsväg 0,42, blandad körning 0,47 l/mil.
CO2 = 125 g/km
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.