Kia Cee'd Foto: Erik Wedberg, Kia

Provkörning av Kia Cee'd 1,6 GDI

Har du hängt med i debatten om hen? Kia verkar ha gjort det, nya upplagan av storsäljaren Cee'd är som gjord för detta neutrala, könlösa begrepp. Oinspirerande? Kanske, men också riktigt bra på allt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ska vi börja använda ordet hen? Detta könsneutrala pronomen som älskas av vissa men motarbetas av andra tycks i alla fall ha fått fäste i Kias värld. När en ny generation av golfklassaren Kia Cee'd lanseras verkar den tänkta köparen vara just hen. Någon speciell inriktning mot män eller kvinnor finns inte, inte heller unga eller gamla köpare. Med Cee'd vill Kia helt enkelt blidka de som vill köpa en bil och inte en livsstil.

Många tycker bevisligen att det är befriande att inte bli påtvingad en livsstil i samband med sitt bilköp. Första generationen Cee'd har skjutit upp likt en raket i försäljningsstatistiken. Sedan lanseringen 2007 har över 630 000 Cee'd-bilar sålts i Europa och Ryssland och det är Cee'd som har lett Kias enorma frammarsch på den europeiska bilmarknaden. I Sverige ligger Cee'd i topp i försäljningen till privatkunder.

När jag sätter mig i nya Cee'd för första gången känner jag mig precis som vanligt, jag får inte helt plötsligt lust att lasta bilen full med surfbrädor, dra på mig gummistövlar eller anpassa mig till någon annan så kallad aktiv livsstil. Det enda som infinner sig är en känsla av behag och trivsel.

Om gamla Cee'd kunde beskyllas för något så var det att inredningen inte var den trevligaste och mest påkostade. På det området har ersättaren tagit stora steg framåt. Alla ytor är behagliga att klämma på och fina att titta på, någon tråkig hårdplast finns inte så långt ögat eller fingrarna når. Det märks verkligen att Kia har ansträngt sig för att komma ikapp tyskarna och vid ett blindtest skulle det förmodligen vara mycket svårt att känna skillnad på vreden och knapparna i nya Cee'd och konkurrenter från Volkswagen och Ford med flera.

Instrumentpanelen är mycket lättbegriplig och välordnad. Alla funktioner hittas nästan omedelbart. Endast den extra displayen som sitter i mitten ovanför instrumentpanelen som visar klocka och temperatur känns malplacerad.

Nya Cee'd byggs på en helt ny plattform (som den delar med Hyundai i30) och har blivit fyra centimeter längre, en centimeter lägre och en centimeter smalare än föregångaren. Axelavståndet har vuxit mest av allt och det märks inne i kupén. Även fullt vuxna personer kan sitta bekvämt med stort benutrymme i baksätet. Jag (192 cm från fot till frisyr) hoppar in ”bakom mig själv” och sitter visserligen aningen trångt om knäna men med tillräckligt utrymme på höjden. Det finns många betydligt större bilar som inte är lika generösa. Det samma gäller på förarplats där det är lätt att hitta en bra körställning. Med dåliga erfarenheter från storebror Optima i bakhuvudet var jag på förhand skeptisk men kunde glatt konstatera att Cee'd är byggd för alla, nästan oavsett kroppsstorlek. Bagageutrymmet tillhör de större i klassen och är lättlastat utan krusiduller.

Med sin lite hårda och struttiga gång var gamla Cee'd allt annat än klassens komfortkung. Hög ljudnivå i kupén gjorde inte saken bättre. I nya Cee'd märks det att Kia har lyssnat på kritiken, nu är det oklanderligt tyst och bilen rullar mycket behagligt på de bitvis släta spanska vägarna. En senare bedömning på svenskt väglag får förstås fälla den slutgiltiga domen men för stunden upplevs Cee'd som bekväm. 

Tystnaden och komforten kan förklaras med att Kia-fabriken i slovakiska Zilina har laddat upp med extra mycket isoleringsmaterial som ska stoppas in i bilarna. A-, B- och C-stolparna är mer isolerade än tidigare, dörrspringorna är tätare, de främre sidorutorna är 14 procent tjockare, ytterbackspeglarna genererar mindre vindbrus och motorn hängs upp i nya, bättre dämpande motorfästen.

Omkring 90-95 procent av alla bilar ur första Cee'd-generationen såldes med den miljöklassade dieselmotorn, riktigt så många dieselvarianter väntar sig Kia Sverige inte sälja av den nya bilen. Ändå finns en på pappret mycket intressant och ny dieselmotor på 1,6 liter med 110 eller 128 hästkrafter, samt en 1,4-litersdiesel med 90 hästkrafter. Alla klarar redan nu miljöbilsgränsen men senare under våren lanseras EcoDymanics-versioner av alla motorer som med bland annat start/stopp-system och bromskraftåtervinning blir ännu snålare och renare. Den starkaste dieseln behöver då inte mer än 0,37 l/mil och ska inte släppa ut mer än 97 gram koldioxid per kilometer.

Första provkörningsbilen för dagen är den starkaste dieseln utan EcoDynamics-paket. Först tror jag att jag har blivit tilldelad fel bil eftersom motorn surrar mycket tyst på tomgång men det är ändå en diesel och den fortsätter att vara tyst även på rull. Rolig är den däremot inte. De 128 hästkrafterna och 260 newtonmetrarna känns sömniga.

Inte mycket roligare blir det med den nya GDI-motorn på 1,6 liter och 135 hästkrafter som sedan tidigare finns i Sportage. Bensinmotorn måste varvas hårt för att få fart på bilen och eftersom den manuella växellådan är av typen som växlas för att man måste snarare än för att man vill blir körupplevelsen ljummen.

För första gången erbjuder Kia en dubbelkopplingslåda, egenutvecklad och med sex växlar. DCT-lådan finns bara att få till 1,6 GDI-motorn och växlar mycket mjukt men inte särskilt sportigt.

Efter en halv dag med nya Cee'd är det svårt att sätta fingret på vad som kommer att göra den till en storsäljare, för en storsäljare kommer den utan tvekan att bli. Likt systerbilen från Hyundai har Cee'd ingen unik egenskap som sticker ut eller höjer pulsen. Likväl är det glädjande att Kia har höjt den upplevda kvaliteten, steget upp till de tyska ”premiumbilarna” är nu mycket kort, kanske finns det inte alls. Frågan varför man ska köpa en dyrare Golf blir allt svårare att svara på.

Rivaler

Volkswagen Golf

Den tidigare ständige klassvinnaren är drygt en halv generation gammal och det börjar kännas. Blir snabbt dyr med större motorer.

Pris: Från 169 900 kronor.

Ford Focus

Körglad och utrustad med mycket säkerhetsteknik som inte ens finns som tillval hos Kia. Blir billig med trecylindrig 1-litersmotor.

Pris: Från 171 500 kronor.

Kia Cee'd 1,6 GDI

Pris

Från 189 900 kronor.

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 77,0/85,4 mm, cylindervolym 1 591 cm3. Max effekt 135 hk (99 kW) vid 6 300 r/min, max vridmoment 164 Nm vid 4 850 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,3 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 265, längd 431, bredd 178, höjd 147, spårvidd f/b 156/157. Tjänstevikt ca 1 268, maxlast ca 550, max släpvikt ca 1 300. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 318 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,2 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,66, landsväg 0,44, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 135 g/km.

 

Garantier

Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

660 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!