Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Kia Cee'd GT+

Det här är den första riktigt vassa femdörrarsbilen från koreanska Kia. Snygg att titta på och mycket detaljer. Men hur är den egentligen att köra? Vi kollar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Med förra generationen Kia Cee’d kändes koreanerna snubblande nära klassledande Golf. Men kanske har de haft lite för bråttom att bli bland världens allra största biltillverkare.

Andra generationen Cee’d kändes inte lika genomtänkt men likväl ger de sig nu i kast med Golf GTI med denna Cee’d GT.

Vid en första anblick ser det riktigt bra ut. Cee’d GT har en stark framtoning, mer så i GT+ som provkörs här. Det är många attribut som känns helt rätt. Varselljusen i hörnen av främre stötfångaren, i form av iskuber, är något som direkt drar ögonen till sig. De höga 18-tumsfälgarna med röda bromsok, dubbla avgasutblås.

Utrustningsnivån på Cee’d GT+ är mycket hög. Backkamera och navigator är sådant som annars brukar kosta extra.

Så långt allt väl.

Men Cee’d GT+ har lite konstigheter för sig som gör att den inte riktigt levererar.

Golf GTI med 230 hästkrafter är inte bara snabbare, den är framför allt mer komfortabel. Kia verkar ha glömt att isolera bilen. Efter en vecka på skånska vägar känner jag mig lomhörd. Det går knappt att föra en konversation i bilen.

De skålade Recarostolarna är visserligen bekväma men de sitter för högt monterade. Jag slår knäna i rattstången. Interiören är ett gytter av knappar som det är svårt att hitta rätt i. Det gäller inte minst ratten som har hur många knappfunktioner som helst och de längst ner når jag inte med ett utsträckt finger. Jag får släppa ratten och det kan väl inte vara meningen.

I laglig landsvägsfart känns Kia Cee’d GT+ alldeles för hård i fjädring och stötdämpare.

Okej, det låter ju bra för då borde man kunna sträcka ut ordentligt med den när tillfälle ges.

Men nej, inte heller där levererar bilen. Med mer attack i körningen blir allt för mjukt och styrningen hänger inte med.

Kia Cee’d GT+ har utseendet för sig, är rikligt utrustad och runt 30 000 kronor billigare än en Golf GTI.

Men det räcker tyvärr inte.

Kia Cee’d GT+

Pris

256 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 591 cm3, 204 hk (150 kW) vid 6 000 r/min, 265 Nm mellan 1 750 och 4 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 431, bredd 178, tjänstevikt 1 447, maxlast 423, tankvolym 53 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R 18.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 230 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,97, landsväg 0,61, blandad körning 0,74. CO2 171 g/km.

 

Skatt

1 440 kronor per år.

Rival

Volkswagen Golf GTI

Sjunde generation av Golf GTI är snabb, komfortabel och körbar. Bättre än någonsin. Och bara 0,60 liter per mil. Bra kombo.

Pris: Cirka 285 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!