De iskubsformade dimljusen och stötfångaren är hämtade direkt från GT-modellerna.

Provkörning av Kia Cee'd SW 1,0 T-GDI 120 hk GT Line

Kia uppdaterar Cee’d-familjen och nu erbjuds det sportiga utseendet från toppmodellerna GT till samtliga modellversioner. Mest intressant är dock nya enlitersmotorn.

Kia slog upp portarna till sin nya fabrik i Zilnia, Slovakien 2006, och ett år senare lanserades ersättaren till modellen Cerato, nämligen Cee’d. En modell som skulle visa sig bli en dundersuccé för Kia och under några år var Cee’d Sveriges mest sålda bil till privatpersoner.

I maj 2015 hade Cee’d sålts i över en miljon exemplar.

Första generationen fick efter fem år avlösning i form av generation två 2012. Cee’d är utvecklad särskilt för den europeiska marknaden och nu, tre år in i livscykeln, är det dags för en sedvanlig uppdatering.

Den lilla loggan på bakluckan lyder ”GT Line” som betyder ett sportigare utseende.

De kosmetiska förändringarna på standard­modellen kräver en expert för att se, men däremot introduceras en ny utrustningsnivå. GT Line tar som namnet antyder inspiration från Kias GTI-motsvarighet, de effektstarkare GT-modellerna. Cee’d GT och tredörrarsversionen pro_cee’d GT.

Eller inte bara inspiration, de har ­snarare kopierat rakt av, förutom de starkare motorerna. Då vanliga Cee’d och GT-modellerna tillverkas jämsides i Zilina-fabriken är det nämligen lämpligt att skruva fast en GT-stötfångare på en vanlig Cee’d och trycka dit GT Line-emblemet på bagageluckan.

Ratten är läderklädd, pedalerna är i borstad aluminium och infotainmentsystemet är uppdaterat.

Den mest intressanta nyheten är dock en ny trecylindrig bensindriven enlitersmotor. Med 120 hästkrafter och 171 newtonmeter så kanske den inte för tankarna till uttrycket sportig, men det karakteristiska ljudet från en trecylindrig motor gör i alla fall att det låter sportigt.

Körmässigt kan den dock inte beskrivas som sportig, men däremot alert. Tack vare att Cee’d’ SW har en tjänstvikt på endast 1 230 kg räcker den lilla 120-hästaren gott och väl. Motsvarande motor och karossmodell av Ford Focus väger nästan 100 kg mer.

I motorvägsfart, cirka 120 km/h, ligger varvtalet på omkring 2 500 r/­min och ”trepipsputtrandet” är frånvarande vilket är tacksamt vid längre resor. Även det mesta av vägbruset är, tack vare att ljudisoleringen förbättrats, frånvarande men vi rullar på slät sydeuropeisk asfalt. Ljudnivån kommer troligen att vara något högre på svenska vägar.

Maximalt vridmoment på 171 newtonmeter levereras redan från 1 500 r/­min vilket innebär att den ändå känns pigg. I den större bensin­motorn på 1,6 liter och 135 hästkrafter levereras 164 newtonmeter inte förrän vid 4 850 r/­min.

Kia Sverige tror att GT Line kommer att bli den populäraste utrustningsnivån här hemma, och då försäljningen av kombimodellen SW står för cirka 75 procent av Cee’d-försäljningen på Sverige-marknaden kommer GT Line endast att erbjudas till denna.

Utöver nämnda uppdateringar har Kia även Euro 6-anpassat redan befintliga 1,4 och 1,6-litersmotorer. Varav 1,6-litersdieseln har fått effekten uppskruvad till 136 hästkrafter i stället för tidigare 128. Utöver den sexväxlade manuella lådan erbjuds nu även en nyutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda mot en merkostnad på 12 000 kronor.

I nuläget erbjuds denna låda endast till dieselmotorn men framöver kommer den troligen även att finnas tillgänglig till fler motorer.

Uppdaterade Cee’d finns faktiskt redan nu hos Kia-handlare, men den trecylindriga enlitersmotorn får vi vänta ännu lite längre på då den är planerad att lanseras under nästa år.

Kia Cee’d SW 1,0 T-GDI 120 hk GT Line

Pris

Ej fastställt, säljstart av 1,0 T-GDI under 2016.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,8/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 171 Nm vid 1 500-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 451, bredd 178, höjd 149, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 230, maxlast 590, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 528-1 642 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,4 s, toppfart 187 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,64, landsväg 0,44, blandad körning 0,52. CO2 120 g/km.

 

Garantier

Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

 

Skatt

558 kronor per år.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

VW Golf Sportscombi 1,2 TSI BlueMotion 110 hk

Golf i kombitappning är en riktig laståsna, ett praktiskt familjebilsval helt enkelt.

Pris: 202 900 kronor.

 

Ford Focus Kombi 1,0T Ecoboost 125 hk Titanium

Ett populärt val bland mellanklasskombis, en stark konkurrent till både Cee’d och Golf.

Pris: 202 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!