Kia slog upp portarna till sin nya fabrik i Zilnia, Slovakien 2006, och ett år senare lanserades ersättaren till modellen Cerato, nämligen Cee’d. En modell som skulle visa sig bli en dundersuccé för Kia och under några år var Cee’d Sveriges mest sålda bil till privatpersoner.
I maj 2015 hade Cee’d sålts i över en miljon exemplar.
Första generationen fick efter fem år avlösning i form av generation två 2012. Cee’d är utvecklad särskilt för den europeiska marknaden och nu, tre år in i livscykeln, är det dags för en sedvanlig uppdatering.
De kosmetiska förändringarna på standardmodellen kräver en expert för att se, men däremot introduceras en ny utrustningsnivå. GT Line tar som namnet antyder inspiration från Kias GTI-motsvarighet, de effektstarkare GT-modellerna. Cee’d GT och tredörrarsversionen pro_cee’d GT.
Eller inte bara inspiration, de har snarare kopierat rakt av, förutom de starkare motorerna. Då vanliga Cee’d och GT-modellerna tillverkas jämsides i Zilina-fabriken är det nämligen lämpligt att skruva fast en GT-stötfångare på en vanlig Cee’d och trycka dit GT Line-emblemet på bagageluckan.
Den mest intressanta nyheten är dock en ny trecylindrig bensindriven enlitersmotor. Med 120 hästkrafter och 171 newtonmeter så kanske den inte för tankarna till uttrycket sportig, men det karakteristiska ljudet från en trecylindrig motor gör i alla fall att det låter sportigt.
Körmässigt kan den dock inte beskrivas som sportig, men däremot alert. Tack vare att Cee’d’ SW har en tjänstvikt på endast 1 230 kg räcker den lilla 120-hästaren gott och väl. Motsvarande motor och karossmodell av Ford Focus väger nästan 100 kg mer.
I motorvägsfart, cirka 120 km/h, ligger varvtalet på omkring 2 500 r/min och ”trepipsputtrandet” är frånvarande vilket är tacksamt vid längre resor. Även det mesta av vägbruset är, tack vare att ljudisoleringen förbättrats, frånvarande men vi rullar på slät sydeuropeisk asfalt. Ljudnivån kommer troligen att vara något högre på svenska vägar.
Maximalt vridmoment på 171 newtonmeter levereras redan från 1 500 r/min vilket innebär att den ändå känns pigg. I den större bensinmotorn på 1,6 liter och 135 hästkrafter levereras 164 newtonmeter inte förrän vid 4 850 r/min.
Kia Sverige tror att GT Line kommer att bli den populäraste utrustningsnivån här hemma, och då försäljningen av kombimodellen SW står för cirka 75 procent av Cee’d-försäljningen på Sverige-marknaden kommer GT Line endast att erbjudas till denna.
Utöver nämnda uppdateringar har Kia även Euro 6-anpassat redan befintliga 1,4 och 1,6-litersmotorer. Varav 1,6-litersdieseln har fått effekten uppskruvad till 136 hästkrafter i stället för tidigare 128. Utöver den sexväxlade manuella lådan erbjuds nu även en nyutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda mot en merkostnad på 12 000 kronor.
I nuläget erbjuds denna låda endast till dieselmotorn men framöver kommer den troligen även att finnas tillgänglig till fler motorer.
Uppdaterade Cee’d finns faktiskt redan nu hos Kia-handlare, men den trecylindriga enlitersmotorn får vi vänta ännu lite längre på då den är planerad att lanseras under nästa år.
Kia Cee’d SW 1,0 T-GDI 120 hk GT Line
Pris
Ej fastställt, säljstart av 1,0 T-GDI under 2016.
Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,8/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 171 Nm vid 1 500-4 000 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 451, bredd 178, höjd 149, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 230, maxlast 590, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 528-1 642 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,4 s, toppfart 187 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,64, landsväg 0,44, blandad körning 0,52. CO2 120 g/km.
Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.
Skatt
558 kronor per år.
Rivaler
VW Golf Sportscombi 1,2 TSI BlueMotion 110 hk
Golf i kombitappning är en riktig laståsna, ett praktiskt familjebilsval helt enkelt.
Pris: 202 900 kronor.
Ford Focus Kombi 1,0T Ecoboost 125 hk Titanium
Ett populärt val bland mellanklasskombis, en stark konkurrent till både Cee’d och Golf.
Pris: 202 400 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.