Provkörning av Kia Magentis 2,0 EX

Provkörning av Kia Magentis 2,0 EX

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Anonym stor sedanbil blir ingen storsäljare i Sverige, och det kommer Kia Magentis att erfara. Snål på bensin, men inte så mycket billigare eller bättre än konkurrenterna.

Basfakta

Pris 

192 900 kronor. 

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 145 hk (106 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 189 Nm vid 4 250 r/min. 

Kraftöverföring 

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegad automat. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämm., bak multilänksystem. 

Styrning 

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,8 meter. 

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul 

Fälg 6,5 tum, däck 205/60 HR16. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 272, längd 474, bredd 181, höjd 148, spårvidd f/b 156/155. Tjänstevikt ca 1 470, maxlast ca 490, max släpvikt 1 700. Tank 62 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 208 km/h.Acceleration 0-100 km/h 10,2 s. 

Bränsleförbrukning* 

Stad 1,05, landsväg 0,62, blandad körning 0,72 l/mil.

*Enligt tillverkaren.

 

Magentis - Kia nya doldis

Kia säljer närmare 1,2 miljoner bilar årligen, hälften av dem lämnar aldrig Sydkorea. Men de har kornet inriktat på Europa och kommer med tio nya modeller till 2006. Först ut av dessa är nya Magentis.

Kia Magentis är en marginell bil i Sverige. Förra året registrerades 132 stycken, totalt rullar cirka ett halvt tusen exemplar på våra vägar.Det kan ju tyckas knappt vara värt att skeppa hem så små volymer men för ett företag som Kia Sverige (3 000 bilar registrerades i fjol) är varje såld bil en framgång.

Magentis har ingen lätt uppgift. Den slåss i D-segmentet, övre mellanklassen, där de stora aktörerna heter Volvo V50, Saab 9-3 och VW Passat. Nu är det ju knappast mellan en V50 och en Magentis som valet står utan de primära motståndarna har namn som Hyundai Sonata, Citroën C5 och Ford Mondeo.I sann bilbyggartradition är nya Magentis större än föregångaren. Måtten har ökat med: axelavstånd 20 millimeter, längd fem millimeter, bredd 15 millimeter och höjd 70 millimeter. Det har inneburit bland annat ett ökat benutrymme bak med fyra centimeter, och där kan de allra flesta trivas. 

Även i framstolarna ryms storväxta och de kan nu njuta av en helt ny interiör med mjuka material som faktiskt inger en viss lyxkänsla. Modellnamnet Magentis är en ordlek med de två engelska orden Magnificent och Gentle…Det är lätt att tro att Magentis rullar på en plattform från Hyundai eftersom de samarbetar, men Magentis är en egen konstruktion med längre axelavstånd och andra hjulupphängningar. Kia har valt fjäderben fram i stället för dubbla triangellänkar som fanns på förra Magentis.

Chassit är dock inte helt lyckat. Det slår hårt i framvagnen redan vid lindriga vägskador, styrningen saknar känsla och jag har en känsla av att ljudnivån på svenska vägar kommer att vara smärtsam. Isolering förefaller inte vara Kias starka sida. Nu ska dock tilläggas att provbilen rullade på 17-tums fälgar med lägre, hårdare, däck än de 16-tummare som blir standardutrustning i Sverige. Kan inte bli sämre i alla fall.Inte säkerheten heller. Magentis kommer enligt Kias beräkningar bara att få fyra stjärnor i Euro-NCAP och det är ynkligt för en helt ny bil. Även historiskt sett är Kia dåliga på säkerhet. Kia Rio fick fyra stjärnor och minstingen Picanto katastrofala tre stjärnor.

Motormässigt bjuder Magentis två bensinmotorer. En rak fyra på två liter och 145 hk, samt en V6:a på 2,7 liter och 188 hk. För första gången kommer nu också Kia med en diesel. Två liters volym, turbo, partikelfilter och 140 hk.Ett pressat tidsprogram gav bara utrymme för att köra den lilla bensinmotorn som upplevdes som ljudlig, men inte speciellt rapp eller rolig på något sätt. 

Motorn är helt ny, kallas Theta, och har sin toppeffekt vid 6 000 

r/min. Däremot var dieselmotorn en trevligare bekantskap, råstark och inte speciellt högröstad av sig. Enligt Kia är bensinmotorn trots allt snabbare från 0–100 km/h (10,2 sekunder) än dieselmotorn (10,4 sekunder) men det är siffror jag betvivlar.Enligt samma källa drar Magentis 2,0-motor i bensinutförande 0,77 liter per mil vid blandad körning och det gör den i så fall snålare än konkurrenterna. Det är ju ett försäljningsargument så gott som något och sådana behöver Magentis många.

Den lär inte sälja på fräck design, maken till ”slät” kaross får man leta efter. Det ska till en ganska vaken bilman för att direkt urskilja att detta är just en Kia Magentis, eller att ens lägga märke till den på en parkeringsplats. Annat är det med Kia Opirus. På gott och ont är jag väl tvungen att tillägga…Kan den sälja på hög utrustningsnivå då?Kanske, det beror på hur noggrant den eventuelle bilköparen jämför.

Magentis är välutrustad från start: Fyra krockkuddar och sidokrockgardin, antispinn/antisladd, larm, fjärrstyrt centrallås, elfönsterhissar fram och bak, färddator och automatisk luftkonditionering.Den listan ser bra ut, men konkurrenterna har lika mycket utrustning. Eller mer.Magentis 2,0 EX kostar 192 900 kronor vilket är ett bra pris på papperet, den är med det billigare än alla sina huvudkonkurrenter.Men, fram med luppen nu.

Citroën C5 2,0 SX, 143 hk, kostar 197 900 kronor men har då regnsensor och cd/radio-anläggning som standardutrustning (och i övrigt samma som Kia) vilket i ett svep raderar ut prisskillnaden.En annan stor konkurrent, Hyundai Sonata 2,4 Business är 17 000 kronor dyrare (209 900 kr) men då medföljer farthållare (+ 4 900 kr på Kia) och en betydligt starkare motor på 161 hk.

Det finns även en instegsmodell, 2,0 LX, som i sitt nakna utförande kostar 179,900 kronor. Dieselalternativet 2,0 CRDi kostar 207 900 kronor i EX-utförande och än lyxigare 2,7 V6 vill Kia ha 239 900 kronor för.Kia vill erövra Europa, men de kommer inte att göra det med Magentis. En stor sedanbil är inte precis vad marknaden skriker efter, framförallt inte i Sverige. Här behövs det en kombi för att få försäljningsvolym och för Kias del är den på gång.Konceptbilen ED som visades i Genève nyligen går i produktion nästa år och den kommer även som kombi vad det lider. Ska byggas i en helt ny fabrik i Zelina i Slovakien.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr