Provkörning av Kia Magentis V6

Provkörning av Kia Magentis V6

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 84/75 mm, volym 2 493 cm3. Max effekt 169 hk (124 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 230 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 4-stegad automatlåda med Tiptronic-funktion.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med triangellänkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Styrning

Kuggstång med servo. 

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum. 

Däck 205/60 R15.

Mått och vikt(cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 473, bredd 182, höjd 141, spårvidd fram/bak 154/153. 

Tjänstevikt ca 1 650, max last ca 350. Släplast 1 700, taklast 100. Tanken rymmer 65 l.

Fartresurser*

Toppfart 209 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 10,9 s. 

Förbrukning*

Landsväg 0,83, stad 1,52, blandad körning 1,08 l/mil.

* Tillverkarens uppgifter

Kusin Kia från Korea

En midl och blid karaktär för den som gillar glidarbilar

Mest nyfiken blir jag faktiskt på namnet. Magentis, vad kan det egentligen betyda? Förgäves bläddrar jag i mitt gamla latinska lexikon. Men namnet kan inte härledas på vanligt satt - en reklambyrå har slagit till och kopplat ihop de båda engelska orden magnificient och gentle (storartad respektive mild, blid, varsam, snäll).

Låt gå för den senare delen av namnet. Storartad är ett överord. Det finns brister hos Kia Magentis, men också flera försonande drag.

Särskilt försonlig är prislappen. Det hör till när man vill sälja bilar från ett i sammanhanget udda land som Korea. Kia är till råga på allt förvärvat av konkurrenten Hyundai som skall framträda som det mer prestigeladdade av de två märkena.

För Kia återstår alltså en ganska ödmjuk roll. Men det finns inte mycket att skämmas för eftersom Magentis är byggd på samma plattform som Hyundai Sonata. Den viktigaste skillnaden är att motorn är lite mindre - 2,5 liter i den bil jag provkör.

Det är en V6 av aluminium på 169 hästkrafter och gör inte mycket av väsen av sig. Gentle, skulle man kunna säga. I tuffa motlut, som när man klättrar upp i Kolmården söderifrån efter ha passerat Norrköping, känns det att bilen är tung och automatlådan väljer efter viss tvekan att växla ned till trean. Det hade jag förresten kunnat göra själv eftersom lådan har Tiptronic-funktion och alltså lätt kan användas manuellt.

Om motorljudet är väl dämpat kan något liknande tyvärr inte påstås om vindbruset. Det var tvärtom friska fläktar och mest på vänstra sidan: karosspassning och övrigt detaljarbete är av ojämn standard.

Jag smög mellan Göteborg och Stockholm på 0,95 l/mil vilket får sägas vara godkänt för en stor tung bil med automatlåda. Magentis har lite "amerikansk" karaktär - lättkörd och bekväm på bra väg, inte riktigt lika hemma med busåkning på småvägar.

Standardutrustningen i Magentis V6 är riklig med bland annat klimatanläggning, läder och fuskträinlägg på instrumentpanelen. Tillverkaren svär på att Magentis kommer att skörda högsta poäng i krockproven vid EuroNCAP eller rättare sagt fem stjärnor. Den bil jag körde hade även farthållare och anti-spinn. Det senare verkar behövas att döma av en viss livlighet i framvagnen när jag idkade citykörning i regnväder.

Utrymmena och den diskreta samverkan mellan motor och kraftöverföring är de mest tilltalande egenskaperna hos Kia Magentis, detaljarbetet däremot imponerar inte. 

Priset är inte satt men kan väntas bli 200 000 kronor. En enklare version med fyrcylindrig tvålitersmotor och 136 hk kommer att bjudas ut för strax under 170 000 kronor. Avsikten är att locka tjänstebilskunder. Större bil för slantarna är i alla fall svårt att hitta.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!