Provkörning av Kia Opirus

Provkörning av Kia Opirus

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Tvärställd V6 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slaglängd, 93.0/85,8 mm. Max effekt 198 hk (147 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 295 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-stegs automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla tvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11.4 m.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/60 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280. Längd 480, bredd 185, höjd 149. Spårvidd, fram/bak, 157/156. Tjänstevikt ca 2 000. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn. 0,66 l/mil. 

*(fabriksuppgifter)

Lånta fjädrar

Designteamet bestod av amerikaner, koreaner och Européer. Opirus må vara det mest gedigna som rullat ut från fabriken med Kias emblem på, men nog kunde man väntat sig lite mer av egna idéer.

Fronten har drag av Mercedes, grillen påminner mycket om Lancia Thesis, motorhuvens välvning ovanför strålkastarna för tankarna till Jaguar. Akterpartiet minner om Lincoln. Och från sidan - tja, kanske är det här koreanerna kommit in i bilden när de ritat Opirus, Kias nya storbil. 

Även invändigt finner vi exempel på ogenerade plankningar. Instrumenten ligger projicerade mot svart glas som i Lexus. Elstolarna manövreras med reglage kopierade från Mercedes. Växelväljaren till automatlådan löper inte i en J-gate som på Jaguar utan i en H-gate.

Nu är inte tanken med en provkörning att raljera över designen.

Men eftersom Kia anser att Opirus utgör beviset för att man kan bygga lyxbilar som kan mäta sig med de bästa, är naturligtvis nyfikenheten stor på vilken identitet man tänkt ge bilarna. Kia kallar formerna neoklassicism.

- Eftersom vi inte har något eget designarv att falla tillbaka på kunde vi inte kalla formgivningen retro, förklarar vice europachef, Jean-Charles Lievens.

Nu finns det dess bättre en kundkategori som inte bryr sig så mycket om varumärkeshysteri eller bilhistoria. De vill ha bara en bra bil till ett rimligt pris.

Och det är här som Kia har en chans. För 375000 kronor får man en fem meter lång bil med massor av utrustning. Kia har hängt på det mesta som man kommit över. 

Bland annat är Oprius första Kian med whiplashskydd. Kanske räcker det till fem stjärnor i Euro NCAP? Det skulle Kia verkligen behöva, särskilt efter katastrofen med minibussen Carnival.

Trumfkortet är utan tvekan komforten. Opirus är tyst och behaglig att åka i. Allra skönast är baksätet som erbjuder generös takhöjd och bra benutrymme. Abret är dålig skjutmån i framsätet. Långbenta får sina knän väl nära handskfack och instrumentbräda. 

Körmässigt gör sig bilens tyngd påmind, inte minst i långa nedförsbackar där det skjuter på rejält. Men på kurviga vägar är det inga problem att bemästra den nära två ton tunga Opirus. Fjädringen gör sitt jobb väl och är dessutom ställbar mellan sport- och normalläge. Skillnaden mellan lägena är oväntat liten.

Motorn, en V6 på 3,5 liter, har topplock av aluminium, i övrigt är det en gjutjärnsspis med beprövad teknik. Inget fel i det, men det där extra påskjutet i samband omkörning saknas. 

Provbilen var dessutom begåvad med en hyperaktiv automatlåda som la i nya växlar i tid och otid.

Sammanfattningsvis ger de första timmarna med Opirus ett positivt intryck. De skramlande Kiamodeller som slängdes ut på marknaden för fyra-fem år sedan känns befriande avlägsna.

Visst, det är en bra bit fortfarande upp till de bättre lyxbilarna i den här storleksklassen - men det gäller även prissättningen.

Kia kommer inte att vara sena med att påtala detta för potentiella kunder. Målgruppen söks upp via bilregistret. De som i dag kör en nyare sedan med lyxtouch av exempelvis japansk eller amerikansk tillverkning, men även en del av de som kör tyskt eller svenskt, kan räkna med påringning. Fast mer än ett 30-tal Opirus tror inte Kia att man säljer i Sverige första året. 

På det hela taget är Opirus enbart tänkt som ett komplement till det övriga modellutbudet. Kia har en strävan att markera sin närvaro i varje segment av marknaden. 

Det övergripande målet är att placera Kia som en av världens fem största biltillverkare 2010. Frågan är bara vad man ska tillverka?

- Vi är ett premiummärke i vardande, svarar Kia. Om två år ska vi hålla Lexuskvalitet. Vi vill visa att vi kan mäta oss med tyskarna.

Vackra ord. Börja med att byta ut det mångkulturella designteamet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!