Ordern är uttryckligt sträng, det koreanska provkörningsteamet på plats håller stenhårt på att vi ska köra i kolonn med tre bilar i varje grupp. Nymejslade Picanto har ännu inte premiärvisats i Asien och vi tvingas köra omkring med plastinklädning på den ansiktslyfta fronten och aktern. Sekretess råder men vi bryter givetvis den obligatoriska kökörningen och beger oss ut på egen hand på den sydkoreanska landsbygden. Ganska snart svänger vi av vägen för att inspektera, nyfikenheten måste ju stillas.
– Vi river av BH:n bak först, säger ivrige kollega Collin från svenska TT.
Undertecknad hänger på, tillsammans plockar vi bort det svarta schabraket även från motorhuv, strålkastare och främre stötfångare. Söt. Något annat kan inte sägas om lill-Picanto i läppstiftsrött med ny plutmun och sneda framlampor. Lite som en Tamagotchi på hjul. Grillen har nu samma look som storebror Cee’d med två horisontella kromribbor, skärmarna är rundare. Baklamporna har ny fason med två rundlar staplade ovanpå varandra. Totallängden har ökat fyra centimeter – tre i fronten, en där bak.
Inredningen har Cee’d-ifierats med ny treekrad ratt, vita instrumenttavlor i ljusorange belysning och snäppet bättre materialval överlag. Den ena av våra provbilar saknar den sista slutfinishen, ratten är oklädd i rågummi och plastpanelerna låter lika ihåliga som en gratisleksak från McDonald´s.
Chassi- och motormässigt har Kia låtit bli att ändra något, det innebär fyrcylindriga 1,0- och 1,1-liters bensinmotorer samt trecylindrig CRDi-diesel på 1,1 liter. Den större bensinare finns i ett för svenskt vidkommande speciellt Eco-utförande vilket innebär sju kilo lättare (bilen saknar mittplats i baksätet) vilket gör att den kvalar in som miljöklassad med CO2-halt på under 120 gram per kilometer.
Trepipad oljebrännare är roligast i Picanto. Tempot är måttligt, men att ligga strax över vridmomentstopp vid 1 900 r/min skänker bra med kraft och skickar iväg den lilla röda tillräckligt raskt.
I Sydkorea kallas Picanto för ”Morning” och kanske står Kia inför en ny morgonrandning i Europa. Säkert sant med nya produkter som Cee’d, inte med Picanto.
Kia Picanto 1,0
Pris
cirka 95 000 kronor
Motor
Bensin, 4-cyl tvärmonterad frontmotor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 66,0/73,0 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 61 hk (45 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 86 Nm vid 2 800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.
Fjädring/hjulställ
Spiralfjädring. Fram fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare, bak dubbla triangellänkar. Antisladdsystem.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 9,2 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 5 tum, däck 155/60 R14.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 237, längd 354, bredd 160, höjd 148, spårvidd fram/bak 140/139. Tjänstevikt ca 936, maxlast ca 414. Släpvikt 700. Tank 35 liter.
Fartresurser*
Toppfart 150 km/h. Acceleration 0-100 km/h 16,3 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,62, landsväg 0,45, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 123 g/km.
(*Enligt tillverkaren)
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.