Provkörning av Kia Picanto 1,0

Provkörning av Kia Picanto 1,0

Picanto är minibilen som tog Kia in på de europeiska försäljningslistorna. Tre år efter debuten kommer ett ansiktslyft för att följa upp, Hedberg flög till Seoul för en exklusiv förhandskörning av minstingen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ordern är uttryckligt sträng, det koreanska provkörningsteamet på plats håller stenhårt på att vi ska köra i kolonn med tre bilar i varje grupp. Nymejslade Picanto har ännu inte premiärvisats i Asien och vi tvingas köra omkring med plastinklädning på den ansiktslyfta fronten och aktern. Sekretess råder men vi bryter givetvis den obligatoriska kökörningen och beger oss ut på egen hand på den sydkoreanska landsbygden. Ganska snart svänger vi av vägen för att inspektera, nyfikenheten måste ju stillas.

– Vi river av BH:n bak först, säger ivrige kollega Collin från svenska TT.

Undertecknad hänger på, tillsammans plockar vi bort det svarta schabraket även från motorhuv, strålkastare och främre stötfångare. Söt. Något annat kan inte sägas om lill-Picanto i läppstiftsrött med ny plutmun och sneda framlampor. Lite som en Tamagotchi på hjul. Grillen har nu samma look som storebror Cee’d med två horisontella kromribbor, skärmarna är rundare. Baklamporna har ny fason med två rundlar staplade ovanpå varandra. Totallängden har ökat fyra centimeter – tre i fronten, en där bak.

 Inredningen har Cee’d-ifierats med ny treekrad ratt, vita instrumenttavlor i ljusorange belysning och snäppet bättre materialval överlag. Den ena av våra provbilar saknar den sista slutfinishen, ratten är oklädd i rågummi och plastpanelerna låter lika ihåliga som en gratisleksak från McDonald´s.

Chassi- och motormässigt har Kia låtit bli att ändra något, det innebär fyrcylindriga 1,0- och 1,1-liters bensinmotorer samt trecylindrig CRDi-diesel på 1,1 liter. Den större bensinare finns i ett för svenskt vidkommande speciellt Eco-utförande vilket innebär sju kilo lättare (bilen saknar mittplats i baksätet) vilket gör att den kvalar in som miljöklassad med CO2-halt på under 120 gram per kilometer.

Trepipad oljebrännare är roligast i Picanto. Tempot är måttligt, men att ligga strax över vridmomentstopp vid 1 900 r/min skänker bra med kraft och skickar iväg den lilla röda tillräckligt raskt.

 I Sydkorea kallas Picanto för ”Morning” och kanske står Kia inför en ny morgonrandning i Europa. Säkert sant med nya produkter som Cee’d, inte med Picanto.

Kia Picanto 1,0

Pris

cirka 95 000 kronor

Motor

Bensin, 4-cyl tvärmonterad frontmotor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 66,0/73,0 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 61 hk (45 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 86 Nm vid 2 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Spiralfjädring. Fram fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare, bak dubbla triangellänkar. Antisladdsystem.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 9,2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 5 tum, däck 155/60 R14.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 237, längd 354, bredd 160, höjd 148, spårvidd fram/bak 140/139. Tjänstevikt ca 936, maxlast ca 414. Släpvikt 700. Tank 35 liter.

Fartresurser*

Toppfart 150 km/h. Acceleration 0-100 km/h 16,3 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,62, landsväg 0,45, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 123 g/km.

(*Enligt tillverkaren)

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!