Provkörning av Kia Picanto

Provkörning av Kia Picanto

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kam-axel, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 67/77 mm, 1086 cm3. Max effekt 65 hk (48 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 94 Nm vid 2800 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Spiralfjädring. Fram fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare, bak dubbla triangellänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 9,2 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 5 tum, däck 165/60 TR 14.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 237, längd 350, bredd 160, höjd 148, spårvidd fram/bak 140/139. Tjänstevikt ca 925, maxlast ca 400. Tank 35 liter.

Fartresurser

Toppfart 154 km/h. Acceleration 0-100 km/h 15,1 sekunder.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 0,49 l/mil.

Fjunis med färg

Snäll uppsyn och glada kulörer räcker ett gott stycke för Kia Picanto.

Kia tar i så man närmar sig smärtgränsen. Nya modeller formligen sprutar ut ur fabriker i 13 länder, allt för att märket ska nå sitt utstakade mål och ta en plats bland de fem största biltillverkarna år 2010.

Minstingen Picanto är senast i raden.

Det tycks som om den höga takten tvingat designavdelningarna att gå på övervarv, utan tid för kommunikation mellan avdelningarna: Ingen KIA är den andra lik, någon märkesidentitet kan inte skönjas. Jämför lyxåket Opirus, dugliga SUV-modellen Sorento, nya familjebilen Cerato och nu lilla Picanto - hittar du en antydan till släktskap?

Däremot tycker jag att KIA lyckats bra med att ge Picanto lite stil. Den har en glatt flinande front som står ut bland andra i det så kallade A-segmentet. Klassen beräknas inom ett år omfatta över en miljon bilar om året i Europa.

Utrymmena mäter sig väl med klassens bästa på alla ledder. Picanto är två centimeter bredare än Fiat Panda och har hela sju cm större axelavstånd. Framstolarna är komfortabla, utrymmet i baksätet helt godkänt förutsatt att man sitter högst två. Tre nackstöd kommer dock att finnas i Sverige-upplagan.

Att bagageutrymmet är skrattretande litet när baksätet är i normalläge är en annan sak, det är det i nästan alla bilar i klassen. 

Jag tycker att KIA gjorde rätt i att bygga en bil med godkänd komfort för baksätespassagerarna i stället för något mischmasch där ingen trivs bak och man i utbyte fått plats med ytterligare en attachéportfölj i bagageutrymmet. Med tre av flygbolagen godkända handbagage är det i alla fall fullt upp till insynsskyddet. Baksätet är fäll- och delbart, även sittdynorna, så åker man bara två eller tre finns det plats för ganska mycket last.

I övrigt har inredningen aptitlig inramning. Snygg instrumentpanel, nästan tysk i stuket, och det är väl valda färgkombinationer på tygerna. Just färg är vad Picanto skall marknadsföras med. Nio exteriörfärger finns att välja på, några så sprakande och uppseendeväckande att solglasögon anbefalles. Invändigt erbjuds tre färgkombinationer.

Så långt är allt frid och fröjd, sedan börjar det gå trögt att vara odelat positiv. 

Motorerna är klena, även med småbilsmått mätt. KIA Picanto kommer inledningsvis med två raka fyror på 1,0 och 1,1 liters cylindervolym, 61 respektive 65 hk. Varför då? Därför att KIA med den mindre motorn försöker att ta hand om titeln som världens minst smutsiga bensinmotor, vilket är perfekt för marknadsföringen.

Till Sverige kommer den nu inte, det hade ju annars varit intressant att utsätta den för ett avslöjande avgastest för att få fram sanningshalten bakom det hela. Antagligen är maskinen så genuint trött att ingen står ut med den i alla fall.

Men inte heller 1,1-versionen är någon hit. Även om fartresurserna knappast är det främsta argumentet för ett bilköp i den här klassen kändes också 1,1-maskinen ganska trött - även om vi otroligt nog lyckades piskade upp bilen i 180 km/h (på mätaren) i en lång och brant nedförslöpa.

I lagliga svenska hastigheter är motorn inte motorn påfallande ljudlig, inte med klassnorm mätt.

Chassit är det inga större fel på. Picanto känns stabil att susa fram i, också när det går fort. Bilen är bredaxlad som ingen annan i klassen, 140 cm spårvidd fram och 139 bak. Det är tre cm mer än nuvarande klassledaren Fiat Panda. 

Kia Picanto är också den enda i klassen som rullar på 14-tumshjul som standard och har 165 mm breda däck, de flesta andra får nöja sig med 155 mm. 

Fjädringen är också rätt hyfsad men stötdämparreturen är dålig, vilket antagligen får till följd att den här bilen blir besvärlig att hantera "i situationer". Antisladd- och antispinnsystem finns inte och ett framtida test får utvisa hur bilen egentligen beter sig ?på gränsen?.

Priset, 81900 kronor, låter jättebra. Då ingår dubbla krockkuddar, centrallås, fyra 14-tums hjul med däck och resten av bilen. Så långt vet vi.

KIA i Sverige befinner sig i ett uppbyggnadsskede (läs här intill) och det finns en hel del som inte är riktigt klart i skrivande ögonblick. Troligen kommer elhissar, elspeglar, luftkonditionering, fjärrstyrt centrallås etc. att läggas på priset. Och då blir det inte lika roligt.

Om vi förutsätter att Kia Picanto alltjämt kostar 81900 kr och har den utrustning vi angivit när den börjar säljas i maj får den inga problem att manövrera ut Suzuki Alto och Daewoo Matiz.

Mot Hyundai Atos Pride blir matchen jämnare. Atos är visserligen 4000 kronor dyrare, men har då elhissar fram som standard och lite mer utrymme i höjdled - fast den saknar ratt ställbar i höjdled som Picanto har.

Fiat Panda kan bli ganska dyr från start, ca 95000 kr, men har då två viktiga utrustningsdetaljer som skiljer bilen från konkurrenterna: sidokrockkuddar fram och aktiva främre nackstöd är standard. Sidokrockgardiner går att få som tillval. 

I små bilar är säkerhetsfaktorn ett bra köpargument. Till Fiat ska man även kunna beställa ESP om man så önskar, det går inte till någon av de andra.

Låt oss emellertid inte räkna ut Kia Picanto för tidigt, bilen har onekligen många fördelar. Mycket beror på vad prislappen slutligen blir och innehåller. Redan nu vet vi att vagnskadegaranti ingår. KIA inför "garantin" som en av de allra sista märkena i Sverige.

Fiat har infört vagnskadagaranti sedan vi testade Panda i nummer 1/04.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!