Kia Pro-Cee'd

Provkörning av Kia Pro-Cee'd 2,0 CDRi

Svaret på frågan ingen har ställt – Kia Pro-Cee'd. Tredörrars halvkombi med sportiga linjer, stark motor och konkurrenskraftigt pris. Koreanerna tar till klassiska sportcoupégrepp för att visa framfötterna i Golfklassen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Svart som synden, samtidigt from som ett lamm. Den yttre stilen på provvagnen Pro-cee´d gör att folk vrider på huvudet tillräckligt mycket för att märkvärdighetskänslan bakom ratten ska infinna sig. ”Flott”, ”snofsig”, ”sportig” – uttrycken skiftar när omgivningen ska betygsätta karossformerna, men under skalet känner vi igen Kia cee´d så som vi lärt känna den det senaste året.

Det är den tyska designchefen Peter Schreyer som står bakom linjespelet på alla nya Kia-modeller. Om det är Schreyers förflutna hos Audi som gör att Kia Pro-cee´d liknar Audi A3 ska vi låta vara osagt. Klart är att Kia plockat inspiration från flera andra europeiska biltilverkare, kopieringslustan syns överallt. Att gå på upptäcktsfärd i en ny Kia är som Jeopardy. Svaren finns, det gäller bara att komma på var idéerna hämtats från. Opel, Renault, Ford, Peugeot, Volkswagen eller Audi – det märks både på helheten och i detaljerna att ingenjörer och designerteam har tittat på konkurrenterna.

 Kia har valt att bibehålla samma axelavstånd som hos halvkombi- och kombimodellen, vilket gör gott för benutrymmet bak. Tyvärr lider Pro-cee´d av klaustrofobiskt låg takhöjd i framsätet om man är längre än medellängd. När chefredaktör Frodin torrbryter – karl’n är 1,91 meter – bakom ratten nere i garaget får han luta sig rejält framåt för att se ut. Med nerfällt solskydd är sikten framåt noll.

 Normallånga har inga problem, så länge förarstolen är i sitt nedersta läge. Som alltid hämmas insteget av tredörrarskarossen, men något får offras för den snitsiga utsidan.

 Pro-cee´d (reklammakarna vill att bilen ska stavas ”pro_cee´d”, en lek med det engelska språket) kommer till Sverige enbart med största maskinen. 2,0 CRDi lyder kraftuttrycket och tvålitersdieseln är kopplad till en sexväxlad manuell låda. Känsla och funktion på växellådan är bland de bättre i klassen med lagom mycket motstånd och lätt att hantera. Motorn är stark, 140 hästkrafter vid 4 000 r/min, men bättre upp är vridmomentet på 305 newtonmeter som finns tillgängligt redan från 1 800 r/min. Moset innebär att ESP-systemet börjar strypa framfarten om du ger fullgas från start, accelerationen 0-100 km/h fixas på fullt tillräckliga 10,1 sekunder.

 Den sportiga approachen på kaross och motor gör att man försöker finna samma glädje vid körningen, men chassit har inte kalibrerats i takt med sina slimmade ytterkläder. Mest är det den el-servoassisterade styrningen som tar udden av all lusta. Kontrollkänslan är vag och kring mittläget är styrmomentet diffust. 17-tums fälgar med 225/45-däck är standard på Pro-cee´d vilket gör att gången över broskarvar och tjälskott blir hård och stötig. 

 Efter incidenterna med att cee´d lyckats låsa ut sina förare gör jag ett enkelt prov. Jag låter motorn gå på tomgång samtidigt som jag ska kolla lufttrycket i däcken. Proceduren tar två, tre minuter och när jag ska kliva in i bilen igen är jag utelåst! Automatiskt har låset slagit igen men förvissad om att Kia har problemet under lupp hade jag sidorutan nerhissad vilket förenklade öppnandet av förardörren igen. Ett tips är att alltid ta med sig nyckeln när man ämnar lämna sin cee´d till dess att Kia har löst låsproblemen.

 Anledningen att välja Pro-cee´d framför dess vanliga syskon är egentligen enbart av fåfänga, femdörrars- och kombibilarna är bättre. Jämte andra konkurrenter med tre dörrar och sportig look framstår dock koreanen från Slovakien som prisvärd med hög utrustningsnivå och bra garantipaket.

Kia Pro-cee´d 2,0 CDRi

Pris

194 900 kronor.



Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17.3:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 140 hk (105 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 305 Nm mellan

1 800–2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.

Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstång, el-servo.

Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum. Däck 225/45 R17.



Mått/vikt
(cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 425, bredd 179, höjd 145, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 420, max släpvikt 1 500, taklast 80. Tank 53 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 10,1 sekunder.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,75, landsväg 0,45, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 149 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!