Utvändigt är skillnaderna minimala där fronten fått en lättare uppdatering. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hk 48V DCT GT Line

Ny pekskärm, mildhybridsystem och bättre assistanssystem sammanfattar Kias uppdaterade utmanare i B-segmentet. Vi provkör på svenska vägar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kallt, grått och fuktigt – vinterns hand har tagit ett krafttag om vårt avlånga land. Vår himmelsblåa Kia Rio sticker ut från den dystra omgivningen och livar upp. Just färgen är en av nyheterna till i år då Rio får sitt ansiktslyft efter att ha presenterats som ny generation i slutet av 2016. I övrigt är det svårt att utvändigt se nyheterna som endast består av skillnader på detaljnivå. Tigernos-grillen, som Kia kallar den, har blivit något smalare och stötfångaren har fått en ny design. Det är allt, resten av nyheterna återfinns under skalet och interiört där den nya pekskärmen är ett välkommet tillskott som ger bilen en modernare känsla.

 

Största nyheten är att den trecylindriga, en liter stora, turbomotorn nu fått sällskap av ett 48 volt starkt mildhybridsystem. Vi har tidigare sett mellanklassuven Sportage med mildhybridsystem och med Rio är det ­första gången märket använder systemet kopplat till en bensinmotor. Men resultatet känns inte tillräckligt bra intrimmat och systemet inverkar delvis negativt på körningen då det är motorbromsen som arbetar på ett onaturligt sätt. Till att börja med så är det en fördröjning innan systemet går in och regenererar energin. Sen är kraften i motorbromsen onaturligt stark, resultatet blir en delvis ryckig körning och att få till en långsam inbromsning kräver att föraren modererar gaspedalen i stället för bromsen. Det finns en lösning och det är att köra i eco-läget där mildhybridsystemet i stället stänger av motorn och låter bilen rulla fritt. Då fungerar bilen mycket bättre och körningen blir mycket lugnare.

1 av 7: Baktill är uppdaterade Kia Rio sig lik. Dubbla avgasutblås ingår i GT Line. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 7: Redan i grundutförande kommer Rio med bland annat rattvärme och backkamera. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 7: Den färglada pekskärmen livar upp en annars grå och mörk interiör. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Oavsett körläge är fördelarna med mildhybridsystemet ett lenare start-/stoppsystem, men även lägre förbrukning. Enligt Kia ska förbrukningen ha sjunkit med drygt 10 procent i NEDC-körcykeln. Under dagarna vi provkör bilen pendlar förbrukningen mellan 0,5 och 0,6 liter milen, alltså klart mer än vad Toyota Yaris Hybrid (0,43 l/mil) och Honda Jazz Hybrid (0,44 l/mil) förbrukade under vårt senaste småbilstest i nummer 24/2020.

Problemet med att köra bilen i eco-läget är att den då inte upplevs lika pigg. För den 120 hästkrafter starka motorn är i övrigt en vridstark pärla. Kopplad till dubbelkopplingslådan är funktionen riktigt god och bilen känns björnstark redan vid lätta gaspådrag. Något manuellt alternativ finns inte för den provkörda motorn. Rio erbjuds med ett lägre effektuttag på 100 hästkrafter taget ur samma motor, då utan mildhybridsystem men med möjligheten att välja mellan dubbelkoppling eller manuell.

När vi senast testade bilen 2018 fick Rios köregenskaper ros av testlaget. Med en bra styrkänsla var bilen rolig att köra. Det har inte hänt någonting chassimässigt, men på de dubbfria vinterdäcken som skor de 16 tum stora fälgarna är körupplevelsen i dag mer tillintetsägande. Ris fick Rio när det kom till komforten där det riktades kritik mot vägbuller som smet in i kupén. Dubbfria vinterdäck ger i regel mindre vägljud, och så är fallet även här. Men för att röra sig om vinterdäck är ljudnivån fortfarande oroväckande hög.

Sammanfattningsvis är nya Kia Rio ­varken bäst, roligast, snålast, störst eller billigast i B-segmentet. Men den är bra på det mesta och relativt prisvärd. Något som sticker ut i Rios favör är förmågan att köra själv. Adaptiv farthållare saknas visserligen, men filcentreringssystemet fungerar riktigt bra. Filhållningsassistenten finns i standardutrustningen redan i basutförande.

 

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Toyota Yaris Hybrid
Testvinnare i senaste småbilstestet, snålare, billigare och roligare att köra än Kia Rio.
Pris: 205 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Seat Ibiza 1,0 TSI 95
Det smarta valet i klassen. Ibiza är prisvärd och praktisk, men känns något gammal.
Pris: 171 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!