Kallt, grått och fuktigt – vinterns hand har tagit ett krafttag om vårt avlånga land. Vår himmelsblåa Kia Rio sticker ut från den dystra omgivningen och livar upp. Just färgen är en av nyheterna till i år då Rio får sitt ansiktslyft efter att ha presenterats som ny generation i slutet av 2016. I övrigt är det svårt att utvändigt se nyheterna som endast består av skillnader på detaljnivå. Tigernos-grillen, som Kia kallar den, har blivit något smalare och stötfångaren har fått en ny design. Det är allt, resten av nyheterna återfinns under skalet och interiört där den nya pekskärmen är ett välkommet tillskott som ger bilen en modernare känsla.
Största nyheten är att den trecylindriga, en liter stora, turbomotorn nu fått sällskap av ett 48 volt starkt mildhybridsystem. Vi har tidigare sett mellanklassuven Sportage med mildhybridsystem och med Rio är det första gången märket använder systemet kopplat till en bensinmotor. Men resultatet känns inte tillräckligt bra intrimmat och systemet inverkar delvis negativt på körningen då det är motorbromsen som arbetar på ett onaturligt sätt. Till att börja med så är det en fördröjning innan systemet går in och regenererar energin. Sen är kraften i motorbromsen onaturligt stark, resultatet blir en delvis ryckig körning och att få till en långsam inbromsning kräver att föraren modererar gaspedalen i stället för bromsen. Det finns en lösning och det är att köra i eco-läget där mildhybridsystemet i stället stänger av motorn och låter bilen rulla fritt. Då fungerar bilen mycket bättre och körningen blir mycket lugnare.
Oavsett körläge är fördelarna med mildhybridsystemet ett lenare start-/stoppsystem, men även lägre förbrukning. Enligt Kia ska förbrukningen ha sjunkit med drygt 10 procent i NEDC-körcykeln. Under dagarna vi provkör bilen pendlar förbrukningen mellan 0,5 och 0,6 liter milen, alltså klart mer än vad Toyota Yaris Hybrid (0,43 l/mil) och Honda Jazz Hybrid (0,44 l/mil) förbrukade under vårt senaste småbilstest i nummer 24/2020.
Problemet med att köra bilen i eco-läget är att den då inte upplevs lika pigg. För den 120 hästkrafter starka motorn är i övrigt en vridstark pärla. Kopplad till dubbelkopplingslådan är funktionen riktigt god och bilen känns björnstark redan vid lätta gaspådrag. Något manuellt alternativ finns inte för den provkörda motorn. Rio erbjuds med ett lägre effektuttag på 100 hästkrafter taget ur samma motor, då utan mildhybridsystem men med möjligheten att välja mellan dubbelkoppling eller manuell.
När vi senast testade bilen 2018 fick Rios köregenskaper ros av testlaget. Med en bra styrkänsla var bilen rolig att köra. Det har inte hänt någonting chassimässigt, men på de dubbfria vinterdäcken som skor de 16 tum stora fälgarna är körupplevelsen i dag mer tillintetsägande. Ris fick Rio när det kom till komforten där det riktades kritik mot vägbuller som smet in i kupén. Dubbfria vinterdäck ger i regel mindre vägljud, och så är fallet även här. Men för att röra sig om vinterdäck är ljudnivån fortfarande oroväckande hög.
Sammanfattningsvis är nya Kia Rio varken bäst, roligast, snålast, störst eller billigast i B-segmentet. Men den är bra på det mesta och relativt prisvärd. Något som sticker ut i Rios favör är förmågan att köra själv. Adaptiv farthållare saknas visserligen, men filcentreringssystemet fungerar riktigt bra. Filhållningsassistenten finns i standardutrustningen redan i basutförande.
Rivaler
Toyota Yaris Hybrid
Testvinnare i senaste småbilstestet, snålare, billigare och roligare att köra än Kia Rio.
Pris: 205 900 kronor.
Seat Ibiza 1,0 TSI 95
Det smarta valet i klassen. Ibiza är prisvärd och praktisk, men känns något gammal.
Pris: 171 900 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.