Provkörning av Kia Rio 1,25 Launch Edition

Nej, riktigt så uppsluppen och galen som karnevalen är bilen inte, tack och lov, men ett sambasteg eller två åt rätt håll är i alla fall positivt. Rio är Kias mest sålda bil världen över och mycket viktig. Om nya Rio dansar tryckare eller skakar rumpa? Det ska vi ta reda på nu.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att det dansas som bara den i Rio de Janeiro vet väl alla, men det dansas även i Lissabon, enligt visan och mina egna erfarenheter. Nu har Rio kommit till just Lissabon för en svängom på de portugisiska vägarna och eder gasglade turist-bilist är på plats.

I flygplatsgaraget står de uppställda och det är meningen att vi ska få välja motor/färg/utrustningsnivå. Men eftersom jag inte står först i kön så får jag hålla till godo med en snikutrustad bil utan de säkerhetssystem som kommer att finnas på Sverige-specade bilar. Dessutom får jag veta att mitt namn är Chanos Ballande eftersom det står så i en lista. Det börjar likna karneval. Att köra en bil som inte tas till Sverige och under ett besynnerligt namn. Nåja, Chanos är inte ledsen för det.

Kia har jobbat en hel del med chassit och det märks, även om förra modellen var bra, menar Chanos Ballande. Foto: KIA

Nya Kia Rio har vuxit lite grann på längd och bredd medan takhöjden sänkts en aning. Fronten har blivit mer upprätt och har fått en smalare men bredare ”tigernosgrill” och ny form på strålkastarna. Motorhuven och överhänget fram är längre medan det bakre blivit kortare, och axelavståndet har ökat med en centimeter. Det har ökat utrymmet i kupén men även bagageutrymmet som nu är på 325 liter. Hela karossen är ny och tillverkad av 51 procent höghållfast stål. Lättare men framför allt starkare än vanligt stål och ökar säkerheten för de åkande. Nya Rio sägs vara 17 kg lättare än nuvarande modell.

Ut ur garaget och det soliga Lissabon bjuder på ösregn. Motorn på 1,25 liter är hämtad från föregångaren och ger 84 hästkrafter. Kan beskrivas som en hygglig vardagsmotor men suger fett mot marknadens nya trecylindriga små turbomotorer. En sådan finns också i nya Rio med en liters cylindervolym och två olika effektuttag. 100 eller 120 hästkrafter.

100-hästaren är på plats under provkörningen och den är helt överlägsen den gamla 1,25:an. Känns som en annan bil, nästan sportig. Kia Sverige tvekar om de ska ta in den eftersom den blir dyr. Men efter att VD Peter Himmer och pr-gubben David Lilja själva kört den var tonerna annorlunda. Den kommer, men inte i första skedet. Man överväger också att ta in den svagare dieseln på 77 hästkrafter som har låga utsläpp som gör den till miljöbil.

Fronten har blivit mer upprätt och har fått en smalare men bredare grill samt ny form på strålkastarna. Foto: Jonas Borglund

Att komma in hos kommuner, städfirmor, hemtjänst med mera är förstås lockande. Men det är inte bara den nya motorn 1,0 T-GDI som faller på läppen. Kia har jobbat en hel del med chassit och det märks, även om förra modellen var bra. Styrrespons och känsla är bättre liksom fjädringen där hjulupphängningarna uppgraderats, bland annat med en ny, styvare hjälpram i framvagnen och mer avancerade stötdämpare och infästningar.

Vägarna är bitvis mycket dåliga, så kallade lapptäcken, men Rio tar hand om det utan att bli stötig eller det minsta orolig, trots högt tempo. Inget skrammel någonstans och bra balans. Dessutom verkar ljudisoleringen förbättrad. Riktigt underhållande. Nu kanske inte målgruppen riktigt kör på det sättet. Det borde de.

Inredningen är också omgjord med ny instrumentering och pekskärmen placerad högre upp. Skärmen är på 5 eller 7 tum beroende av utrustningsnivå. Ett nytt infotainmentsystem utvecklat av TomTom ger tillgång till Kia Connected Services och Apple CarPlay eller Android Auto. Färre knappar och reglage, enkelhet och snygg design präglar insidan. Fint, om det bara inte vore för den dominerande hårdplasten så långt fingrar och ögon når.

Snyggt upplägg och enkelt handhavande. Men hårdplast är hårdplast. Foto: KIA

Stolarna är bra men dynan något kort. Inställningsmöjligheterna är goda med höjdreglering av förarstol och skjutmånen av stol och ratt gör att Rio passar de flesta. Även baksätet fungerar för mig (knappt 180 cm lång) när jag ”sitter bakom mig själv” med bra ben- och huvudplats.

Allt fler småbilar får autobroms, och så även Rio. Den baseras på både kamera och radar och ser även fotgängare. Bilen har också kurvbromskontroll som bromsar individuellt. Filkörningsassistenten piper om man kör utanför sidomarkeringsstrecken men styra tillbaka får man göra själv.

När bilen kommer i mars säljs den med ett omfattande Launch Edition-paket som innehåller all säkerhetsutrustning och det mesta i övrigt, utom läderklädsel. Till en början bara med 1,25-litersmotorn och femväxlad manuell låda eller 1,4 liter (100 hk) ihop med automatlåda. Priserna är inte spikade men Kia säger att nya Rio inte kommer bli så mycket dyrare än företrädaren.

Slutligen det där med dansen. Den gillar faktiskt både tryckare och att skaka loss. En allround-dansare, tycker Chanos.

Kia Rio 1,25 Launch Edition

Pris

Ej fastställt, första kundleverans mars 2017.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71/78,8 mm, cylindervolym 1 248 cm3. Max effekt 84 hk (62 kW) vid 6 000 r/-min, max vridmoment 122 Nm vid 4 000 r/-min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak torsionsaxel

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 407, bredd 173, höjd 145, spårvidd f/b 152/152. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 180, maxlast 380, max släpvagnsvikt 910. Tank 45 liter. Bagagevolym 325/980 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,9 s, toppfart 170 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,48 l/mil. CO2 109 g/km.

 

Garantier

Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

 

Skatt

360 kronor.

Rivaler

Nissan Micra Tce 90

Är precis lika ny som Rio och har inte börjat säljas än. Har autobroms och liknande system som Rio, men filassistenten styr tillbaka bilen i filen. Pigg trecylindrig turbomotor på 90 hästkrafter. Fin inredning.

Pris: Ej fastställt.

Citroën C3 Feel Puretec 82

Nya C3 har en del lustiga detaljer, bland annat kamera som spelar in vad som händer framför bilen. Den saknar dock autobroms men har filassistent som varnar och en hel del annan utrustning. Lanseringspris: 129 800 kronor.

Pris: Riktpris 149 800 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!