Likheterna med föregångaren är som bortblåsta. Sorento har tuffat till sig. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD

Att en laddhybrid har fyrhjulsdrift eller sju sittplatser är ovanligt, konkurrenter som kombinerar de två är få och dyra. Vi kör nya Kia Sorento laddhybrid och ser om den har vad som krävs för att bli den nya folkfavoriten.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nya Kia Sorento skäms inte för sig. Föregående generations runda, anonyma former smälte in i mängden. Men nya Sorento sticker ut hakan med ett aggressivt formspråk, och det med rätta. Från att tidigare varit en av flera billiga sjusitsiga suv-alternativ är nya Sorento mer relevant än någonsin nu när den koreanska bjässen är här som laddhybrid.

Med 481 centimeter på längden, 190 på bredden och 170 på höjden är den inte lika stor som den ger sken av. Sjusitsiga konkurrenter som Volvo XC90 och Ford Explorer är drygt två decimeter längre. Storleksmässigt är Sorento närmare Volvo XC60 (469 cm) och BMW X3 (471 cm), bilar som Sorento även prismässigt konkurrerar med. För Sorento är ingen billig bil – instegsversionen kostar 569 900 ­kronor men de flesta lär nog lägga till paketet Advance vilket höjer priset till 599 800 kronor.

Storbilskänslan förstärks när jag kliver upp i den högt monterade förarstolen. Här sitter man ett steg över de flesta medtrafikanter och sikten runt bilen är bra, även om det känns att bilen är bred. Backspeglarna är rejäla, dörrhandtagen stora och mittkonsolens bredd sväljer både stora fack och två gedigna mugghållare. Mängden knappar är överväldigande och den interiöra designen är stökig vilket inte gör det självklart att hitta bland alla ­knappar och funktioner. Den nya mer avskalade trenden i bilvärlden där knappmängden minskar har Kia ännu inte hoppat på. Digitalt är inte alltid bättre, men en upprensning bland alla knappar hade gjort gott.

1 av 5: Bakänden är inte lika lätt att tycka om som fronten. Ovanlig design på bakljusen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Att laddhybrid-suvar är fyrhjulsdrivna är inget att ta för givet, de flesta driver enbart fram. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: Med tredje raden nedfälld är bagageutrymmet riktigt rymlig, dock saknar vi tredelat baksäte. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5: Motorn är endast på 1,6 liter, men med hjälp av elmotorn upplevs bilen stark. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Med en av de små knapparna på mittkonsolen väljs hybrid- eller eldrift, alternativet att låta bilen sköta valet finns också. I hybridläget används både el- och bensinmotorn, men batteriet behåller laddningsnivån. Från start med fulladdat batteri anges räckvidden på ren el till 40 kilometer, en siffra som grundas på tidigare körning men ändå är anmärkningsvärt långt ifrån den angivna räckvidden på 57 kilometer. Senare under dagen testar vi den elektriska räckvidden i verkligheten, något som inte är helt enkelt när det rör sig om en laddhybrid från Kia. Kias laddhybrider har nämligen en tendens att starta sina bensinmotorer, trots att det rent eldrivna läget är valt. Och så är även fallet för Sorento. Mätningen börjar vid 75 procents laddning och efter att 50 procent av batterikapaciteten har förbrukats och 25 procent återstår i batteriet har vi kört 33 km, men under sträckan har det även dragits 0,06 liter bensin per mil.

En annan brist som Sorento laddhybrid har gäller hur batteriprocenten redovisas, för när batteriet inte längre vill driva bilen redovisas det ändå en kvarvarande batteriprocent kring 13 procent. Alla batteripaket till eldrivna bilar har en andel som inte används, men den andelen brukar inte vara inräknad i procentsiffran föraren ser i displayen. Vilket verkar vara fallet här.

Med en effekt på 91 hästkrafter är elmotorn i Kia Sorento svagare än i många andra laddhybrider och vid något kraftigare accelerationer, som vid omkörning, måste bensinmotorn gå in och hjälpa till. I det här momentet saknas det ett tydligt steg i gaspedalen som gör att man som förare känner av att elmotorn ger allt den har, och att ett kraftigare tryck skulle trigga igång bensinmotorn.
När bilen körs i hybridläget eller när batteri­et är urladdat fungerar drivningen mycket bra. Bensinmotorn är liten med en cylindervolym på 1,6 liter, men med hjälp av turboöverladdning är den stark och ger 180 hästkrafter och 265 newtonmeter. Kombinerat med elmotorn anges systemeffekten till 265 hästkrafter och 350 newtonmeter och Sorento upplevs pigg. Att 0-100 km/h tar 8,7 sekunder enligt Kia är ganska långsamt, men bra respons gör att bilen känns mer än tillräckligt stark.

1 av 4: Hög kvalitetskänsla, men knapparna har strösslats ut och det är inte helt lätt att hitta rätt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Bred mittkonsol med stora fack och mugghållare. Det främre vredet agerar växelväljare. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Baksätet är bra. Högt monterat med bra stöttning för kroppen. Bra med utrymme. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Den tredje sätesraden är inte gjord för vuxna, fungerar mest som nödsäte under korta sträckor. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Bensinmotorn går tyst och det är inte helt enkelt att avgöra om det är bensin eller el som driver bilen, samt att övergången mellan de olika motorerna sköts sömlöst. Förbrukningen vid urladdat batteri landar på runt 0,8 liter per mil under provkörningen och stiger en aning under motorvägskörning.

Som laddhybrid fungerar inte Kia Sorento klockrent, men de små bristerna går att leva med. Det som är värre med Sorento är en bristande stötkomfort där små ojämnheter i form av lätt ojämn väg letar sig upp genom ratt och säten. Ett oväntat och opassande beteende i en stor suv som Sorento, speciellt eftersom bilen i fråga har en relativt låg tjänstevikt på 2 170 kg. Det innebär att Kia borde kunnat göra stötdämpningen mer följsam utan att riskera att bilen kränger för mycket. Det finns positiva aspekter i det fastare beteendet och den stora Kian är skön att köra, men här hade större fokus på komfort varit att föredra. Ljudkomforten är skaplig och bilen går ­stabilt på vägen, men sätena är för platta och för hårda för att vara riktigt bekväma.

Kia Sorento laddhybrid levererar mycket av vad den lovar, och det räcker långt. Sorento borde kunna vara attraktiv för den svenska köparen genom att vara en laddhybrid-suv med fyrhjulsdrift och sju sittplatser. Räckvidden är konkurrenskraftig, Sorento är rymlig som få och det höga priset motiveras till viss del av en riklig utrustning. Den känns lyxig, men i prisklassen runt 600 000 kronor förväntar vi oss mer och bättre komfort.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volvo XC60 Recharge T6 AWD
XC60 är en klart mindre praktisk bil, men mer exklusiv, mer effekt (405 hk) men något kortare räckvidd (52 km). XC90 laddhybrid kostar från 819 000 kronor.
Pris: 585 000 kronor.

Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid
Syskonbil till Sorento med samma teknik och räckvidd på el. Kommer snart och har ett lägre instegspris än Sorento.
Pris: 544 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!